طرز تهیه ترشی سیب ترش؛ تجربه‌ای نو از دنیای طعم‌های ترش و دلچسب

ترشی سیب ترش یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین ترشی‌هایی است که شاید تا به حال نام آن را هم نشنیده باشید. این ترشی با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترس تهیه می‌شود و طعم بسیار خاص و منحصر به فردی دارد. ما امروز در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا، طرز تهیه ترشی سیب ترش را به صورت مرحله به مرحله به همراه تمام نکات مهمی که در زمان تهیه آن باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد.
 

مواد لازم جهت تهیه ترشی سیب ترش

سیب ترش۱ کیلوگرمسیر۵ حبهفلفل سبز تند۲ عددنمک۱ قاشق غذاخوریسرکه سیب یا سرکه سفید۳ تا ۴ لیوانسبزیجات معطر (ترخون، مرزه، نعناع)به میزان دلخواهادویه ترشی (زیره سیاه، تخم گشنیز، فلفل سیاه)۱ قاشق چای‌خوری

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

طرز تهیه ترشی سیب ترش

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه ۱۰-۱۵ دقیقه و مدت زمان انتظار تا تهیه نهایی این ترشی ۲-۳ هفته است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش حدود ۱ کیلوگرم ترشی سیب به شما می دهد که با جمع و تفریق ساده ای می‌توانید مقدار مواد را کاهش یا افزایش دهید و در حجم های مختلفی ترشی تهیه کنید. درجه سختی تهیه این ترشی در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: آماده‌سازی سیب‌ها

سیب‌های ترش را به خوبی با آب سرد بشویید و آن‌ها را خشک کنید. سپس سیب‌ها را به دلخواه خود خرد کنید. می‌توانید آن‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید یا به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید.

توجه داشته باشید که نیازی به پوست کندن سیب‌ها نیست، زیرا پوست سیب به ترشی طعمی خاص می‌دهد و حالت تردی آن را حفظ می‌کند. برای جلوگیری از تغییر رنگ سیب‌ها، پس از خرد کردن آن‌ها، می‌توانید آن‌ها را به مدت کوتاهی در آب نمک بخوابانید و سپس خشک کنید.

بیشتر بخوانید: زیتون پرورده چرخ‌کرده با طعم اصیل شمالی

مرحله دوم: آماده‌سازی سیر و فلفل

حبه‌های سیر را بشویید و پوست بگیرید. هر کدام را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید. همچنین فلفل‌های سبز تند را پس از شستن به صورت حلقه‌ای برش دهید. اگر دوست ندارید ترشی شما خیلی تند باشد، می‌توانید دانه‌های داخل فلفل را خارج کنید. افزودن سیر و فلفل به ترشی باعث می‌شود طعمی تند و خوش‌عطر به آن اضافه شود.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزیجات معطر

سبزیجات معطر مانند ترخون، مرزه و نعناع را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را به صورت درشت خرد کنید و کنار بگذارید. سبزیجات معطر به ترشی سیب طعم ویژه‌ای می‌بخشند و عطر خاصی به آن اضافه می‌کنند. برای تهیه ترشی می‌توانید از ترکیب چندین نوع سبزی معطر استفاده کنید یا بنا به ذائقه خود فقط از یک نوع استفاده کنید.

مرحله چهارم: آماده‌سازی شیشه‌های ترشی

شیشه‌های مورد نظر برای نگهداری ترشی را به خوبی با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید و آن‌ها را در آب جوش قرار دهید تا کاملاً ضدعفونی شوند. پس از ضدعفونی، شیشه‌ها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شوند. تمیز و خشک بودن شیشه‌ها از ایجاد هر گونه کپک یا خرابی ترشی جلوگیری می‌کند.

مرحله پنجم: چیدن مواد در شیشه

مقداری از ادویه ترشی و سبزیجات معطر را در کف شیشه‌ها بریزید. ادویه‌هایی مانند زیره سیاه، تخم گشنیز و فلفل سیاه به طعم نهایی ترشی شما عمق بیشتری می‌بخشند. اگر به طعم‌های جدید علاقه دارید، می‌توانید کمی دارچین یا هل نیز به ترشی خود اضافه کنید. سپس لایه‌ای از سیب‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. روی سیب‌ها مقداری سیر و فلفل قرار دهید. این لایه‌بندی را تا پر شدن شیشه ادامه دهید. سعی کنید مواد را به صورت فشرده در شیشه بچینید تا فضای خالی بین آن‌ها باقی نماند و طعم‌ها بهتر در هم آمیخته شوند.

بیشتر بخوانید: با این دستور ساده، گوجه شور خانگی درست کنید

مرحله ششم: اضافه کردن سرکه

پس از چیدن مواد، سرکه را به آرامی روی آن‌ها بریزید تا تمام مواد داخل شیشه‌ها را بپوشاند. می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده کنید. سرکه باید تمام مواد را بپوشاند و هیچ فضایی از مواد بیرون از سرکه نماند. سرکه باید طعمی ملایم و خوش‌عطر داشته باشد؛ اگر سرکه شما خیلی تند است، می‌توانید آن را با مقداری آب جوشیده سرد شده مخلوط کنید.

مرحله هفتم: بستن درب شیشه‌ها

پس از پر کردن شیشه‌ها با سرکه، درب آن‌ها را محکم ببندید. مطمئن شوید که درب شیشه‌ها کاملاً بسته شده باشد تا هوا به داخل نفوذ نکند. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید درب شیشه‌ها را با یک لایه پلاستیک بپوشانید و سپس درب را ببندید.

مرحله هشتم: نگهداری ترشی

شیشه‌های ترشی را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. معمولاً ترشی سیب ترش پس از ۲ تا ۳ هفته آماده مصرف است، اما هر چه مدت بیشتری بماند، طعم بهتری پیدا می‌کند. بهتر است ترشی‌ها را در دمای پایین نگهداری کنید تا طعم‌ها بهتر در هم آمیخته شوند و ترشی مدت زمان بیشتری ماندگار بماند.

امیدواریم که آموزش فوق مورد توجه شما علاقه‌مندان به دنیای آشپزی قرار گرفته باشد و شما نیز طبق روش ساده و کامل فوق این ترشی بسیار خوشمزه و متفاوت را تهیه و در کنار عزیزانتان میل کنید. ترشی سیب ترش اگر به درستی تهیه و نگهداری شود، می‌تواند تا چندین ماه در یخچال یا محل خنک ماندگار باشد.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید