کاسه‌ای از طعم‌های نشاط‌آور: آش میوه خشک ملس و لذیذ

فراروـ  آش یکی از غذا‌های محبوب و سنتی ایرانی است. آش‌ها بسیار متنوع هستند که در نقاط مختلف کشور با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. آش غذایی پرطرفدار است که به خاطر داشتن مواد مغذی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. با شروع فصل پاییز و زمستان پخت آش در خانه رونق بیش‌تری پیدا می‌کند؛ زیرا خوردن آش در هوای سرد گرمای مطبوعی به بدن منتقل می‌کند که دلچسب است. آش کشک، آش گوجه، آش ترشی، آش گندم، آش ترخینه، آش شله قلمکار، آش دوغ و… از جمله انواع خوشمزه آش‌ها هستند که هرکدام عطر و طعم مخصوص به خود را دارند. به گزارش فرارو، آش میوه خشک یکی از انواع آش‌های خوشمزه ایرانی است که طعم ملسی دارد و از ترکیب میوه خشک‌هایی مانند برگه زردآلو، آلبالو خشک و آلو بخارا تهیه می‌شود. اگر عاشق آش هستید، به شما توصیه می‌کنیم این آش میوه خشک خوشمزه را هرگز از دست ندهید و حتما آن را امتحان کنید. اگر دوست دارید این آش میوه خشک را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 

مواد لازم

لوبیا چیتی: نصف پیمانه
عدس: نصف پیمانه
نخود آش: نصف پیمانه
پیاز بزرگ: ۲ عدد
ترکیب آلو بخارا، آلبالو خشک و برگه زردآلو: ۱ لیوان
رشته آشی: نصف یک بسته
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
پیاز داغ و نعناع داغ: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این آش خوشمزه ابتدا نخود و لوبیا را که از شب قبل خیس داده‌اید، جداگانه بپزید. عدس را هم جداگانه بپزید و کنار بگذارید. آلو بخارا، آلبالو خشک و برگه زردآلو را همراه با یک لیوان آب سرد سرد خیس کنید و کنار بگذارید تا نرم شود. پیاز‌ها را پوست و خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل یک ماهی تابه مناسب بریزید. اجازه بدهید پیاز نرم و کمی طلایی شود، سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و سی ثانیه با پیازداغ تفت بدهید. به گزارش فرارو، در این مرحله نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی و رب انار است. رب‌ها را به مدت ۱ دقیقه تفت بدهید، سپس نخود، لوبیا و عدس پخته را اضافه کنید. در مرحله بعد میوه خشک خیس داده را همراه با آبی که میوه‌ها را خیس داده بوید، به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و یک لیوان دیگر آب جوش بریزید. اجازه بدهید آش شروع به جوشیدن کند. حرارت را کم کنید و نیم ساعت زمان بدهید تا آش بجوشد، سپس رشته را همراه با کمی نمک اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر زمان بدهید تا رشته بپزد و نرم شود. در این مرحله آش خوشمزه ما آماده سرو است. آش را داخل ظرف سرو بکشید و روی آن را با پیازداغ و نعناع داغ تزیین کنید، نوش جان. 
نکات مهم
۱ـ پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره این کار را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کرده‌اید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز داغ حالت خمیری پیدا کند.

۲ـ حتما لوبیا و نخود را به مدت ۱۲ ساعت از شب قبل خیس بدهید تا نفخ حبوبات گرفته شود. برای درست کردن آش بهتر است حبوبات را به صورت جداگانه بپزید و به آش اضافه کنید. با این کار رنگ طبیعی حبوبات حفظ می‌شود و آش شما رنگ و لعاب بهتری خواهد داشت. 

۳ـ رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای درست کردن آش میوه خشک سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید. اگر رب انار شما رقیق نبود، با سرکه آن را رقیق کنید.

مطالب مفید