طرز تهیه پشت زیک؛ شیرینی گردویی و خوشمزه‌ای از دل مازندران

پشت زیک گردویی یک نوع شیرینی خوشمزه مازندرانی است که معمولا به مناسبت دورهمی و شب یلدا تهیه و سرو می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه پشت زیک گردویی به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه پشت زیک گردویی

مواد لازم برای تهیه پشت زیک گردویی به شرح زیر است:

کنجد۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دارشکر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارکره۲۰ گرمگردو خرد شده۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دارزعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق غذاخوری

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه پشت زیک ترد گردویی

آماده کردن مواد اولیه این شیرینی حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و برای پخت آن نیز باید حدود ۱۵ دقیقه زمان صرف کنید. در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن پشت زیک خوشمزه با شکر و گردو به روش مازندرانی آشنا شوید.

مرحله اول: کنجد را بشویید و لوازم شیرینی را آماده کنید

برای شروع باید کنجد را پاک کنید و بشویید. سپس آن را روی یک پارچه پهن کنید تا به طور کامل خشک شود. در ادامه یک سینی فلزی را با مقداری روغن چرب کنید. یک عدد گوشتکوب را هم چرب کنید و برای تهیه پشت زیک کنار بگذارید.

مرحله دوم: کنجدها را تفت دهید

یک ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و بعد کنجدها را در ماهیتابه بریزید. در ادامه کنجدها را مدام هم بزنید تا روی حرارت طلایی و برشته شوند. در این مرحله باید مراقب باشید تا کنجدها نسوزند. زمانی که کنجدها شروع به صدا دادن کردند، یعنی به اندازه کافی برشته شدند و می‌توانید آن‌ها را در ظرف مناسب بریزید.

مرحله سوم: شکر را کاراملی کنید

یک ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و بعد شکر را به آن اضافه کنید. مدام شکر را هم بزنید تا ذوب شود و رنگ کاراملی پیدا کند. در ادامه کمی زعفران به آن اضافه کنید. زمانی که شکر به طور کامل آب شد، شعله گاز را کم کنید و کره را در ماهیتابه بریزید. صبر کنید تا کره آب شود و سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کنجدی موکا

مرحله چهارم: کنجد و گردو را به ماهیتابه اضافه کنید

در این مرحله می‌توانید کنجد برشته شده و گردوی خرد شده را به ترکیب شکر کاراملی اضافه کنید. سپس مواد را تند تند هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله پنجم: مواد پشت زیک را در سینی بریزید

در این مرحله که مواد غلیظ شدند، باید سرعت عمل زیادی داشته باشید. ترکیب کنجدی را از روی گاز بردارید و به سرعت روی سینی که از قبل چرب کرده‌اید بریزید و با گوشت کوب مواد را بکوبید تا صاف شوند.

مرحله ششم: پشت زیک را آماده کنید

بعد از صاف کردن مواد پشت زیک باید به سرعت با یک چاقوی چرب شده، آن را برش دهید. مواد این شیرینی خیلی زود سفت می‌شود و از همین رو باید به سرعت این مراحل را انجام دهید. کمی صبر کنید تا پشت زیک خنک و ترد شود. حالا می‌توانید تکه‌های پشت زیک را از سینی بردارید و در ظرف مورد نظر بچینید و آن را میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوجوق گردویی با شیره انگور

نکات و فوت و فن‌های تهیه پشت زیک گردویی

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه پشت زیک گردویی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اضافه کردن زعفران به پشت زیک اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.برای تهیه شیرینی پشت زیک مازندرانی می‌توانید از مقدار گردوی کمتر یا بیشتری استفاده کنید.در زمان کاراملی کردن شکر به هیچ عنوان نباید شعله گاز را زیاد کنید یا آن را به مدت طولانی تفت دهید، زیرا در این صورت کارامل می‌سوزد و بیش از حد سفت می‌شود.برای تزیین این شیرینی سنتی می‌توانید از مقداری پودر پسته استفاده کنید. بهتر است پودر پسته را قبل از سفت شدن شیرینی و زمانی که در سینی ریختید، به آن اضافه کنید.برای نگهداری این شیرینی باید آن را در ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید.این شیرینی بسیار مقوی است و به افزایش انرژی و بهبود فعالیت مغزی کمک می‌کند.هر ۱۰۰ گرم از این شیرینی حاوی ۸۲۳ کالری است، در مصرف آن زیاده روی نکنید.برای تهیه این شیرینی می‌توانید به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای نیز استفاده کنید.در طرز تهیه پشت زیک قالبی می‌توانید قبل از ریختن مواد شیرینی در سینی یک قالب روی سینی قرار دهید و به سرعت مواد را در قالب بریزید تا شیرینی شما به هر شکلی که دوست دارید خشک شود.طرز تهیه پشت زیک گرگانی شباهت زیادی به پشت زیک مازندرانی دارد، تنها در این روش باید در زمان آب شدن شکر، مقدار کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. اضافه کردن آبلیمو موجب خوش طعم شدن شیرینی و افزایش ماندگاری آن می‌شود.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به روش طرز تهیه پشت زیک گردویی با همه فوت و فن‌های درست کردن آن اشاره شد. اگر تجربه درست کردن این شیرینی را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی در میان بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید