طرز تهیه کیک کشمشی پف‌دار؛ عصرانه‌ای خوشمزه و فوری برای لحظات لذت‌بخش

کیک کشمشی یکی از کیک‌های پرطرفدار و خوشمزه بین ایرانی‌هاست که معمولا برای عصرانه یا صبحانه تهیه و سرو می‌شود. عطر وانیل در کنار طعم شیرین کشمش، طعمی عالی و خوشمزه ایجاد می‌کند. در ادامه با مجله اکالا همراه باشید تا طرز تهیه این کیک خوشمزه را برایتان شرح دهیم.

مواد لازم جهت تهیه کیک کشمشی

مواد لازم جهت تهیه کیک کشمشی به شرح زیر است:

تخم مرغ۳ عددآرد سفید قنادی۱ و نیم پیمانهشکر۱ پیمانهشیرنصف پیمانهروغن مایعنصف پیمانهبکینگ پودرنصف قاشق غذاخوریوانیل۱ چهارم قاشق چای‌خوریکشمش۱ چهارم الی نصف پیمانهگردو۱ چهارم پیمانه

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه کیک کشمشی

برای تهیه کیک کشمشی کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: آماده سازی کشمش‌ها

کشمش‌ها را با آب خیس کنید، بشویید و روی پارچه‌ای پهن کنید تا کاملا خشک شود. چون کشمش خیس وزن بیشتری نسبت به کشمش خشک دارد و زودتر داخل کیک ته نشین می‌شود.

بعد از خشک شدن کشمش‌ها، آن را با گردوی خرد شده مخلوط کنید.

۱ الی ۲ قاشق از آرد ذکر شده در مواد اولیه را به مخلوط گردو و کشمش اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید و کنار بگذارید. ( مخلوط کردن کشمش‌ها با آرد، از ته نشین شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند)

مرحله دوم: ترکیب مواد خشک با تخم مرغ

آرد و بکینگ پودر را با هم کاملا مخلوط کرده، سه بار الک کنید و کنار بگذارید.

زرده و سفیده‌های تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده‌های تخم مرغ را داخل ظرفی بریزید و با همزن شروع به زدن کنید.

هم‌زمان با زدن سفیده‌ها، نصف مقدار شکر را کم کم به سفیده‌ها اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا سفیده کاملا فرم بگیرد و با برگرداندن ظرف نریزد.

 زرده‌ها، وانیل و شکر را در ظرف جداگانه‌ با دور تند همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ، کشدار و حجیم شود.

مرحله سوم: افزودن شیر و روغن مایع

بعد شیر و روغن مایع را به ترتیب به مایه اضافه کنید و هر کدوم را با دور کند همزن فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید.

در این مرحله در صورت دلخواه می‌توانید همراه با شیر یک قاشق غذاخوری گلاب هم اضافه کنید تا طعم خوبی به کیک بدهد، اما این کار سلیقه‌ای است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس کیک شکلاتی

مرحله چهارم: اضافه کردن آرد و بکینگ پودر

مخلوط آرد و بکینگ پودر را در دو مرحله اضافه کنید و با لیسک به حالت دورانی یا با دور کند همزن خیلی کم و در حد مخلوط شدن هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شود.

سفیده تخم مرغ را در چند مرحله به مایه اضافه کنید و با لیسک به آرامی و به حالت دورانی مخلوط کنید تا پف سفیده نخوابد و با مواد مخلوط و یکدست شود.

مرحله پنجم: انتقال مواد به قالب

دیواره‌های قالب را از قبل با روغن جدا کننده به خوبی چرب کنید و یک سوم از مایه کیک را داخل قالب بریزید؛ موقع ریختن مایه قالب را حرکت دهید و تمام مایه را از یک نقطه داخل قالب نریزید.

کشمش و گردوی مخلوط شده با آرد را به مایه باقی متنده اضافه کنید و با لیسک خیلی کم و در حد مخلوط شدن هم بزنید.

بقیه مایه را هم داخل قالب و روی مایه ساده بریزید. این کار از ته نشین شدن و چسبیدن کشمش‌ها به کف قالب جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک کدو حلوایی

مرحله ششم: پخت و سرو کیک

قالب را داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴۰ دقیقه بپزید؛ زمان در فرهای مختلف متفاوت است. 

این کیک را به صورت ساده می‌توانید سرو کنید یا در صورت دلخواه برای تزیین روی آن پودر قند الک کنید.

نکات طلایی در تهیه کیک کشمشی

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه کیک کشمشی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تا زمانی که دو سوم زمان پخت سپری نشده، در فر را برای چک کردن به هیچ عنوان باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد.برای جلوگیری از ته نشین شدن کشمش‌ها باید کشمش‌ها را با آب خیس کرده و کاملا خشک کنید تا سنگین نباشند. همچنین آن‌ها را در کمی آرد بغلطانید تا از حرکت سریع کشمش‌ها داخل مایع کیک جلوگیری کند. کشمش و مغزیجات را در مرحله آخر به مواد اضافه و خیلی کم مخلوط کنید.پخت کیک را باید با یک خلال دندان یا سیخ چوبی تست کنید؛ اگه تمیز از داخل کیک بیرون آمد قالب را از فر خارج کنید و اجازه دهید کیک داخل قالب کاملا خنک شود و بعد از قالب خارج کنید.هنگام زدن زرده‌ها با دور تند همزن حتما کناره‌های ظرف را با لیسک دورگیری کنید تا بعدا بوی زهم تخم مرغ داخل کیک حس نشود.از گلاب یا دارچین یا هل هم می‌تونید بسته به سلیقه در این کیک استفاده کنید.برای اینکه سفیده به خوبی پف کند و فرم بگیرد، پره‌های همزن و ظرفی که استفاده می‌کنید باید کاملا خشک، تمیز و عاری از هرگونه چربی باشند.برای زدن سفیده‌ها ترجیحا از ظرف فلزی یا شیشه‌ای استفاده کنید؛ چون ظروف پلاستیکی چربی را به خودشان جذب می‌کنند و مانع از فرم گرفتن سفیده می‌شوند.در صورت نداشتن قالب، می‌توانید این کیک را داخل سینی فر کوچک هم بپزید و بعد با چاقو به صورت اسلایس‌های کوچیک برش بزنید؛ اما حتما سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.می‌توانید کیک را داخل قالب مافین یا کپسول‌های کاغذی بپزید.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه کیک کشمشی را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این کیک خوشمزه را در خانه تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

سلام زهرا هستم متولد سال ۷۱
کلاس آشپزی خاصی نرفتم اما همیشه به آشپزی علاقه داشتم و دنبال امتحان کردن مزه های جدید بودم
عاشق درست کردن کیک و شیرینی و غذاهای جدیدم و از این کار لذت میبرم و دوست دارم این لذت رو با شما به اشتراک بذارم
ممنون که همراهم هستین

مطالب مفید