راهکار بی‌نظیر و پرشتاب: چگونه با سامانه خودنویس معاملات ملکی خود را به‌راحتی ثبت کنیم؟

به گزارش تجارت نیوز،

در دنیای امروز که تکنولوژی به‌سرعت در حال پیشرفت است، ابزارهای مختلفی برای سهولت در انجام کارها به‌وجود آمده که یکی از آن‌ها در بازار املاک نقشی حیاتی دارد. این مقاله به توضیح همین سامانه، مزایا و نحوه ثبت قرارداد در آن اختصاص یافته است.

هدف از ایجاد سامانه خودنویس املاک

سامانه خودنویس املاک با هدف رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات ازجمله خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن ایجاد شده است. این سامانه به کاربران کمک می‌کند شناسه رهگیری خود را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

ویژگی‌های مهم سامانه خودنویس

سامانه جامع خودنویس با هدف تسهیل و بهینه‌سازی معاملات ملکی طراحی شده و اتوماسیون مجهز به هوش مصنوعی آن نقش مؤثری در افزایش سرعت و دقت انجام کارها دارد. آیا مایلید در مورد ویژگی‌های عملکردی

خودنویس بیشتر بدانید؟ مطالب زیر را دنبال کنید:

• انتقال و مدیریت اسناد: تولید خودکار قراردادهای ملکی از قبیل اجاره‌نامه‌ها، قراردادهای فروش و سایر مستندات ملکی-حقوقی به‌صورت رایگان.

• پیگیری معاملات: ثبت و پیگیری همه مراحل معاملات املاک.

• تحلیل و گزارش‌دهی: ارائه گزارش‌های جامع از وضعیت بازار و عملکرد معاملات.

مزایای استفاده از سامانه خودنویس

سامانه خودنویس با سهولت در تنظیم قرارداد، شفافیت در تمام مفاد و بندها و امنیت در معاملات ملکی، نقش مؤثری در بازار مسکن ایفا می‌کند. شفافیت در قرارداد به مهار قیمت‌های افسارگسیخته و غیرمنطقی اجاره کمک می‌کند.

به‌دلیل دریافت رایگان کد رهگیری از این سامانه و پایبندی به قوانین حقوقی موجر و مستاجر، به میزان زیادی از دعاوی حقوقی و اختلافات بین طرفین کاسته می‌شود. انجام آنلاین و غیرحضوری مراحل ثبت قرارداد نیز به افزایش راندمان و ایجاد رونق در معاملات ملکی منجر خواهد شد.

نحوه ورود به سامانه خودنویس

برای ورود به سامانه خودنویس املاک به نشانی khodnevis.mrud.ir، ابتدا متقاضیان باید این آدرس را در مرورگر خود جست‌وجو کرده و وارد صفحه اصلی شوند. ادامه مراحل به شرح زیر است:

نحوه ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

ثبت‌نام و ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس املاک، مستلزم جست‌وجوی آدرس khodnevis.mrud.ir، ورود به آن و کلیک روی گزینه «ایجاد قرارداد جدید» است. در صورتی که هر یک از موجر یا مستاجر وارد سامانه خودنویس شود، باید شماره تلفن طرف قرارداد را در کادر مربوط درج کند تا لینک تکمیل ثبت قرارداد برای طرف مقابل ارسال شود. در ادامه مراحل به‌صورت شفاف توضیح داده شده است:


فرد پس از ورود به سامانه باید نوع معامله، نوع نقش (موجر یا مستاجر) و نوع ملک را مشخص کند.
در مرحله بعدی، موجر باید اطلاعات هویتی، پستی، سکونتی و سهم خود از ملک (۶ دانگ) را مشخص کند و به مرحله بعدی برود. (اگر موجر چند نفر باشد، از طریق گزینه «افزودن موجر» می‌توان اطلاعات سایر افراد را هم وارد کرد.
با طی‌کردن مراحل بعدی و درج اطلاعات مرتبط با ملک، مبلغ و تاریخ قرارداد، تعهدات طرفین، قبوض ملک و اطلاعات مستاجر، مراحل ثبت انعقاد قرارداد از سوی موجر به اتمام می‌رسد.
در مرحله بعدی، موجر باید از مستاجر یا مستاجرین بخواهد تا وارد لینک ارسالی به شماره خود شوند و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنند. در این صورت ثبت قرارداد تکمیل شده و کد رهگیری به افراد ارائه می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت قرارداد در سامانه خودنویس

استفاده از خدمات آنلاین سامانه خودنویس املاک محدودیت زمانی ندارد و این سامانه به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات است. بااین‌حال، برای ثبت قرارداد در این سامانه نیاز به ارائه مدارک نیز می‌باشد. احراز هویت طرفین با مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) انجام می‌شود.

موجر باید سند و کد پستی متعلق به مورد اجاره و شناسه قبض برق ملک (در صورت داشتن بدهی) را ارائه دهد. پس از تنظیم قرارداد اجاره ملک، هر یک از طرفین باید یک شاهد به سامانه معرفی کنند. برای ثبت نهایی قرارداد و دریافت کد رهگیری به امضای موجر، مستاجر و شاهدان نیاز است.

استعلام کد رهگیری در سامانه خودنویس

استعلام کد رهگیری تنها درخصوص قراردادهایی امکان‌پذیر است که در سامانه خودنویس املاک ثبت شده باشند. متقاضی استعلام اجاره‌نامه باید به کد رهگیری ۱۳ رقمی صادرشده در سامانه و کد ملی یکی از طرفین قرارداد دسترسی داشته باشد.

پس از جست‌وجوی آدرس سایت khodnevis.mrud.ir و ورود به آن، روی گزینه «استعلام کد رهگیری

قرارداد» کلیک کنید.

نوع کاربری خود را تعیین کنید و پس از درج کد رهگیری قرارداد اجاره و کد ملی موجر یا مستاجر، روی گزینه «استعلام» کلیک کنید. براساس آنچه در سامانه ذکر شده، برای مشاهده قرارداد تایید یکی از طرفین الزامی است. بدین منظور باید کد تایید یک‌بار‌مصرفی که برای موجر یا مستاجر ارسال شده، در کادر مربوط درج شود.

جمع‌بندی

در نهایت، سامانه خودنویس یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند به مشاورین املاک و سایر فعالان این حوزه کمک کند تا به‌صورت کارآمد و دقیق به مدیریت و انجام معاملات املاک بپردازند. در واقع، با انتخاب صحیح و استفاده از امکانات درست، می‌توان به بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری در این بازار دست یافت.

قطعا همگی می‌دانید که بازار مسکن یکی از بازارهای پیچیده و چالش‌برانگیز است. همچنین همه ما تنش‌ها و نوسانات آن را تجربه کرده‌ایم. قوانین معاملات ملکی، ضوابط پیچیده حقوقی، دشواری‌های تنظیم قرارداد و مبایعه‌نامه‌ها، همگی از عواملی هستند که مالکان و مستاجران را با چالش‌های فراوان مواجه کرده‌اند. در این میان، مسئولان با راه‌اندازی سامانه‌ای به نام خودنویس برای بهینه‌سازی این قوانین تلاش کرده و البته موفق هم شده‌اند.

به اشتراک گذاری

مطالب مفید