سه‌شنبه پرحاشیه: رئیس سازمان برنامه و بودجه نتوانست نمایندگان را قانع کند!

به گزارش تجارت نیوز،

امروز صحن علنی مجلس به سه‌شنبه‌های نظارتی دیگری اختصاص داشت. پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و همتی، وزیر اقتصاد، در صحن علنی مجلس حاضر شدند تا درباره تبصره 18 در قوانین بودجه 1400 الی 1402 و تبصره 2 قانون بودجه 1403 کل کشور که به اشتغال و تولید اختصاص دارد توضیح دهند. 

توضیحات پورمحمدی مجلس را قانع نکرد

هرچند با وجود ارائه توضیحات از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد نهایتاً آنچه از تذکرات نمایندگان در صحن علنی و شنیده‌های خبرنگار تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با نمایندگان در لابی مجلس برداشت شد این بود که نمایندگان از توضیحات پورمحمدی قانع نشده‌اند. 

نمایندگان معتقد بودند رئیس سازمان برنامه و بودجه در نهایت توپ را در زمین مجلس انداخته و از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده است. 

اما سیدحمید پورمحمدی درباره تخصیص ندادن مبلغ بر اساس این تبصره در سال 1403 گفت: دلیل اینکه تاکنون مبلغی تخصیص داده نشده این است که در نیمه اول سال هزینه‌های دولت بسیار زیاد بوده و از طرفی درآمدها کم است، بنابراین در نیمه دوم سال همواره طرح‌های اشتغال‌زایی تخصیص داده می‌شود.

همچنین پورمحمدی تاکید کرد با توجه به 31 هزار میلیاردی که در حال حاضر در صندوق وجود دارد تخصیص مجدد در این شرایط که دولت اولویت‌های دیگری هم دارد موجب بر هم زدن این اولویت‌ها می‌شود. او با ارائه توضیحات بیشتری ادامه داد بعد از هزینه شدن این مبلغ رسوخ‌شده در صندوق سازمان برنامه و بودجه در نهایت مبلغی را که باید برای امسال اختصاص دهد واریز می‌کند. 

البته صبحت‌های پورمحمدی مورد قبول قالیباف، رئیس مجلس، هم قرار نگرفت و درنهایت به پورمحمدی تکلیف کرد سهم دولت در جریان تبصره 18 را در اولین فرصت اختصاص دهد. 

قالیباف باز هم به نمایندگان هشدار داد

محمدباقر قالیباف صبح امروز در جریان سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس با انتقاد از عملکرد نمایندگان به آنها هشدار داد.

رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: امروز سه‌شنبه است و در حال کار نظارتی هستیم. بالاخره مبحث اشتغال و تولید که امروز در حال بررسی است اهمیت دارد یا نه. امروز در جریان سه‌شنبه‌های نظارتی حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد در صحن علنی حضور دارند اما برخی از نمایندگان برای انجام امور خود اطراف آنها جمع شده‌اند و شلوغی مجلس موجب شده کار دچار اختلال شود.

قالیباف با تذکر به نمایندگان گفت: من صحن را به خاطر شما نگه داشته‌ام لطفاً نظم را رعایت کنید. 

گفتنی است هفته گذشته هم در جریان همین سه‌شنبه‌های نظارتی بی‌نظمی و بروبیای نمایندگان موجب عصبانیت قالیباف شده بود و برای اینکه نظم در صحن علنی بیشتر رعایت شود، ورود معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها به صحن را در دو ساعت ابتدایی روزهای سه‌شنبه ممنوع اعلام کرده بود.

تذکر قالیباف به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات گندمکاران

بحث برداخت مطالبات گندمکاران هنوز در صدر موضوعات مطرح در مجلس است. امروز هم که پورمحمدی به صحن علنی آمده بود رئیس مجلس از موقعیت استفاده کرد و برخی از دغدغه‌های نمایندگان از جمله همین معوقات گندمکاران را به او گوشزد کرد.

قالیباف خطاب به پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص گندم گفت، باقی‌مانده پول گندمکاران را پرداخت کنید.

پورمحمدی در پاسخ توضیح داد: میزان خرید تضمینی از پیش‌بینی ما بیشتر شده در نتیجه از برآورد هزینه‌ای ما بیشتر است. بیشتر پول پرداخت شده و چیزی حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده است که برای آن منبعی وجود ندارد و من دستم بسته است و امکان برداشت از منبع دیگری را ندارم. مجلس منبعی را در نظر بگیرد و مجوز بدهد تا برداشت و تامین مالی انجام شود. قرار است لایحه‌ای به مجلس تقدیم شود تا از منبعی برداشت شود.

درخواست پورمحمدی از قالیباف برای تخصیص منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با تاکید بر اینکه به خاطر مواد قانونی دستش بسته است و نمی‌تواند بیش از آنچه در قانون اشاره شده به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تخصیص دهد از قالیباف خواست در مجلس راه چاره‌ای بیندیشند و موضوع را به نحوی پیش ببرند تا دستش باز شود و بتواند منابع مالی برای بازنشستگان را تخصیص دهد

قالیباف خطاب به پورمحمدی تاکید کرد: زمان در مساله گندم و پرداخت معوقات گندمکاران اهمیت دارد. خواهش می‌کنم از یک منبعی پرداخت کنید و موکول به لایحه نکنید چون زمان زیادی می‌برد. حتی اگر به جلسه سران قوا هم ارسال می‌شود زمان اهمیت دارد. این را در نظر بگیرید.

به نظر می‌رسد با توجه به دغدغه نمایندگان به جای ارائه لایحه از طرف دولت به منظور تعیین منبع برداشت پول برای پرداخت معوقات کشاورزان، در نهایت قالیباف به بررسی این موضوع در جلسه قوای سه‌گانه رضایت داد. او به پورمحمدی گفت صحبت می‌کند تا در جلسه آینده سران قوا حضور یابد و راهی برای این مشکل پیدا شود.

به اشتراک گذاری

مطالب مفید