ترفندهای جادویی تمیزکاری آشپزخانه با روغن زیتون؛ پاکیزگی با لمس طبیعت

شاید برایتان عجیب باشد، اما روغن زیتون علاوه بر فواید زیادی که برای سلامتی دارد، برای تمیزکاری آشپزخانه نیز بسیار مفید است. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با ترفندهای تمیزکاری آشپزخانه با روغن زیتون به طور کامل آشنا شوید.

عجیب‌ترین ترفندهای تمیزکاری آشپزخانه با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی برای تمیزکاری آشپزخانه و برق انداختن سطوح مختلف است. در ادامه این بخش به راه‌های استفاده از روغن زیتون در تمیزکاری آشپزخانه اشاره شده است.

۱- تمیز کردن کابینت‌های چوبی و صندلی‌های چوبی

اگر برای تمیز و براق کردن سطح چوبی کابینت‌های آشپزخانه و صندلی‌های چوبی، به دنبال یک پاک کننده طبیعی هستید، بهتر است روغن زیتون را امتحان کنید. برای تمیز کردن کابینت‌ها و سطوح چوبی می‌توانید مقداری روغن زیتون را با کمی آب لیمو ترش ترکیب کنید.

سپس کمی آب به این ترکیب اضافه کنید تا رقیق شود. حالا این تمیز کننده را در شیشه اسپری دار بریزید و از آن برای پاک کردن سطح کابینت‌های چوبی استفاده کنید. این پاک کننده برای تمیز کردن همه سطوح چوبی آشپزخانه مثل صندلی‌ها و حتی قرنیزها نیز مناسب است.

۲- تمیز کردن صندلی‌های چرمی

اگر صندلی‌های میز ناهارخوری آشپزخانه شما از جنس چرم هستند، می‌توانید برای تمیز کردن آن‌ها از مقداری روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون به یکدست شدن رنگ چرم و همچنین تمیز و براق شدن صندلی چرم کمک می‌کند.

برای این کار می‌توانید مقداری روغن زیتون روی پارچه بریزید و سپس با این پارچه صندلی‌های چرمی را پاک کنید. در ادامه به کمک یک پارچه تمیز سطح مورد نظر را تمیز کنید تا چربی‌های اضافه پاک شوند.

۳- تمیز کردن قابلمه‌های چدن

اگر به دنبال یک راهکار موثر برای تمیز کردن قابلمه و ظروف چدن هستید، بهتر است روی یک تکه اسفنج مقداری روغن زیتون و نمک بریزید و سپس شروع به تمیز کردن قابلمه یا ظرف چدنی کنید.

این کار سطح چدن را لایه برداری و به طور کامل تمیز می‌کند و ذرات غذا و آلودگی‌ها را به طور کامل از بین می‌برد. جالب است بدانید که استفاده از روغن زیتون موجب محافظت از ظروف چدن می‌شود و به افزایش عمر این ظروف نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای کاربردی برای برق انداختن لیوان و استکان در خانه

۴- تمیز کردن ظروف چوبی

برای تمیز کردن ظروف چوبی و جلوگیری از تغییر رنگ و ترک خوردن آن‌ها می‌توانید ابتدا ظروف چوبی را به روش معمول با یک شوینده ملایم و آب بشویید و بعد خوب پاک کنید. در ادامه مقداری روغن زیتون روی یک پارچه یا اسفنج بریزید و سپس آن را روی ظرف بمالید.

حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا روغن زیتون به طور کامل جذب شود. سپس می‌توانید با یک پارچه خشک سطح ظرف را پاک کنید. این کار هم ظاهر ظرف چوبی را براق و یکدست می‌کند و هم موجب افزایش ماندگاری آن می‌شود.

۵- پاک کردن برچسب از روی شیشه

برای این که برچسب روی شیشه سس و مربا یا سطوح مختلف را به طور کامل از بین ببرید، می‌توانید چند قطره روغن زیتون روی برچسب بریزید و سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید.

در ادامه می‌توانید به راحتی برچسب را از سطوح پلاستیکی، سرامیک و شیشه‌ای جدا کنید. در انتها تنها باید ظرف مورد نظرتان را با اسکاچ بشویید و آبکشی کنید تا برچسب به طور کامل پاک شود.

۶- تمیز کردن ظروف نقره

اگر در دکور آشپزخانه از ظروف نقره استفاده می‌کنید، می‌توانید برای تمیز و براق کردن این ظروف از مقداری روغن زیتون استفاده کنید. برای این کار باید مقدار کمی روغن زیتون روی یک پارچه بریزید.

سپس به آرامی سطح ظرف نقره را تمیز کنید تا براق شود. به خاطر داشته باشید که در این روش باید از مقدار روغن زیتون کمی استفاده کنید. در انتها سطح ظرف را با یک پارچه پاک کنید تا کاملا تمیز شود.

بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی در خانه

۷- براق کردن سطوح استیل

برای براق کردن سطوحی که از جنس استیل ضد زنگ هستند، می‌توانید ابتدا سطح مورد نظر را با مقداری آب و شوینده ملایم یا اسپری تمیز کننده پاک کنید. سپس مقدار کمی روغن زیتون روی پارچه تمیز بریزید و آن را روی سطح استیل بکشید. در ادامه با یک پارچه خشک سطح مورد نظر را پاک کنید تا براق شود.

۸- تمیز کردن سینک آشپزخانه

اگر به دنبال یک راهکار فوق العاده موثر برای تمیز کردن و براق کردن سینک ظرفشویی هستید، بهتر است از ترکیب روغن زیتون و مقداری آبلیمو کمک بگیرید.

در این روش باید یک اسکاچ را به مقداری روغن زیتون و آبلیمو آغشته کنید و آن را به صورت دایره‌ای روی سینک بکشید. با این روش همه آلودگی‌ها و لکه‌های سینک از بین می‌روند و سینک شما ظاهری براق و تمیز پیدا می‌کند.

۹- تمیز کردن لکه آب سطوح چوبی

برای از بین بردن لکه آب از سطوح چوبی می‌توانید مقداری روغن زیتون روی یک پارچه نرم و تمیز بریزید و سپس روغن را به تمام قسمت‌های سطح چوبی آغشته کنید.

در ادامه با یک پارچه تمیز سطح مورد نظر را پاک کنید تا همه لکه‌ها به طور کامل محو شوند. این کار موجب مرطوب نگه داشتن چوب و افزایش درخشندگی آن می‌شود و از ایجاد لکه روی سطوح چوبی نیز جلوگیری می‌کند.

۱۰- تمیز کردن کانتر آشپزخانه

برای تمیز کردن کانترهای استیل، سنگ مرمر یا گرانیت می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. استفاده از روغن زیتون موجب تمیز و یکدست شدن کانتر می‌شود و ظاهری براق به آن می‌بخشد. به علاوه این روغن برعکس مواد شیمیایی هیچ آسیبی به سطوح سنگ و گرانیت وارد نمی‌کند و یک تمیز کننده طبیعی برای این سطوح محسوب می‌شود.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۰ مورد از جذاب‌ترین ترفندهای تمیزکاری آشپزخانه با روغن زیتون اشاره شد. اگر تجربه استفاده از روغن زیتون برای تمیزکاری سطوح مختلف در آشپزخانه را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید