تهیه سریع رب گوجه‌فرنگی با استفاده از مخلوط‌کن!

رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های پرکاربرد است که در بسیاری از غذاهای ایرانی نقش پررنگی دارد. درست کردن رب گوجه فرنگی در خانه کمی کار دشوار و زمان‌بری به نظر می‌رسد، اما در این مقاله از مجله اکالا، ما طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید در کمترین زمان یک رب خوش‌طعم و خوشرنگ خانگی تهیه کنید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط‌ کن

برای درست کردن رب گوجه خانگی فوری به مواد زیر نیاز دارید:

گوجه فرنگی۵ کیلوگرمروغن مایع۳ قاشق غذاخورینمک۳ قاشق غذاخوری

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلو‌ط کن

برای درست کردن این رب گوجه مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول: انتخاب گوجه مناسب

اولین قدم برای درست کردن رب گوجه فرنگی با کیفیت، انتخاب گوجه مناسب است. برای این کار بهتر است از گوجه‌های قرمز، سفت و گوشتی استفاده کنید. هرچقدر گوجه فرنگی گوشتی‌تر باشد، میزان ربی که می‌هد بیشتر می‌شود. در بهترین حالت از هر ۵ کیلو گوجه، یک کیلو رب خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی سیب ترش؛ تجربه‌ای متفاوت از طعم ترشی

مرحله دوم: آماده سازی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی‌ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. سپس با یک چاقو همه گوجه‌ها را وسط نصف کنید. اگر حین این کار قسمت کال یا خرابی مشاهده کردید، حتما آنها را جدا کنید و دور بریزید. دقت کنید که به هیچ عنوان گوجه کپک زده را برای درست کردن رب استفاده نکنید.

مرحله سوم: گوجه‌ فرنگی‌ها را پوره کنید

در این مرحله گوجه فرنگی‌ها را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا میکس شوند. دقت کنید که خیلی نباید گوجه‌ها در مخلوط کن میکس شود تا تخم و پوست گوجه را بتوانید بعدا از آن جدا کنید.

مرحله چهارم: آب گوجه را جدا کنید

بعد از اینکه گوجه فرنگی‌ها را با مخلوط کن میکس کردید، یک آبکش ریز را روی یک قابلمه بزرگ قرار دهید و پوره گوجه فرنگی را در آن بریزید تا پوست و تخم گوجه فرنگی از آب آن جدا شود. دلیل این کار بالا بردن زمان نگهداری رب گوجه و جلوگیری از تلخ شدن آن است. به کمک پشت قاشق یا با دست روی پوره بکشید تا آب گوجه به صورت کامل خارج شود.

مرحله پنجم: آب گوجه را بجوشانید

بعد از اینکه آب گوجه را کاملا از تخم و پوست آن جدا کردید، قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب گوجه بجوشد. بعد از اینکه مواد داخل قابلمه به نقطه جوش رسید، درب آن را به صورت نیمه باز قرار دهید تا آب گوجه به بیرون پرت نشود. نیازی به هم زدن مواد نیست فقط کافی است هر چند دقیقه درب قابلمه را بردارید تا مطمئن شوید آب گوجه سر نرود و از جوشیدن نیفتد.

مرحله ششم: نمک را اضافه کنید

بعد از اینکه مقدار قابل توجهی از آب گوجه‌ها خشک شد، درب قابلمه را بردارید و هر از گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد. زمانی که قاشق را کف قابلمه بکشید و کف آن را بتوانید ببینید زمان اضافه کردن نمک است.

مرحله هفتم: روغن را اضافه کنید

راز خوشرنگ شدن رب گوجه فرنگی در این مرحله اضافه کردن روغن مایع است. بعد از اینکه نمک را اضافه کردید، برای خوشرنگ شدن رب، ۳ قاشق روغن در آن بریزید و هم بزنید تا کامل یکدست شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زیتون کبابی (باربیکیو)

مرحله هشتم: رب آماده است

برای اینکه متوجه شوید که چه زمانی رب آماده است و باید از روی حرارت بردارید، با یک قاشق یک خط کف قابلمه بکشید، اگر دو طرف جدا شده بعد از چند دقیقه به هم رسیدند به این معنا است که باید همچنان بجوشد. اما اگر با گذشت زمان اصلا به هم نزدیک نشدند یعنی رب آماده است.

مرحله نهم: انتقال رب به ظرف مناسب

برای نگهداری رب در یخچال بهتر است از ظروف شیشه‌ای کاملا خشک و تمیز استفاده کنید. سعی کنید ظرفی را انتخاب کنید که دهانه کوچک و درب محکمی دارد. برای انتقال رب به ظرف با هر قاشقی که داخل آن میریزید آن را فشار دهید تا هوایی بین رب وجود نداشته باشد.

در آخر به اندازه یک بند انگشت از ظرف را خالی نگه دارید و آن را با روغن مایع پر کنید تا دیگر هوایی وارد رب گوجه فرنگی نشود. سپس درب ظرف را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.

نکات کلیدی برای تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط‌ کن:

برای جلوگیری از کپک زدن رب، آنها را در ظروف غیر شیشه‌ای داخل فریزر نگهداری کنید.هر چقدر دهانه ظرف نگهداری رب کوچک‌تر باشد، احتمال کپک زدن آن کمتر می‌شود.اگر رب گوجه را بیش از اندازه بجوشد، باعث تلخی و سیاهی آن می‌شود.اضافه کردن نمک حین پخت، ماندگاری رب را بالا می‌برد.

 

در این مقاله از مجله اکالا، طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط‌ کن را آموزش دادیم. اگر تا به حال تجربه درست کردن رب خانگی را نداشتید، با این دستور تهیه مرحله به مرحله به راحتی می‌توانید آن را درست کنید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید