همه چیز درباره‌ی ترید طلا | آیا ترید طلا سودآور است؟

ترید کردن و معامله و خرید و فروش با دارایی‌ها، از زمان دور به عنوان یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد و سود از سرمایه بین مردم شناخته می‌شد. در گذشته، این معامله‌ها از طریق داد و ستد انجام می‌شد و بازرگانان که حکم همان تریدرهای زمان حال را داشتند، دائم در حال داد و ستد دارایی‌های خود بودند.

با گذشت زمان، روش‌های سنتی از جمله داد و ستد و القابی چون بازرگان کم کم از بین رفته و این فعالیت برای کسب سود، رنگ و بویی تازه به خود گرفته است. درحال حاضر، می‌توان به راحتی اقدام به خرید و فروش دارایی‌های مختلف در پلتفرم‌های مختلف کرد و سود آن را نیز به صورت آنی دریافت کرد. در این مقاله، به یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های بشر در طول تاریخ یعنی طلا و ترید آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از ترید طلا چیست؟

طلا، از زمان استخراج اولین قطعه آن به عنوان یکی از مهم‌ترین و بعضا هم مهم‌ترین بخش اقتصاد بین جوامع بشری شناخته شده و بسیاری از معاملات در زمان گذشته براساس این فلز با ارزش انجام می‌شدند. در زمان‌های جدیدتر نیز از این فلز به عنوان پشتوانه اقتصادی کشورها و موارد استفاده می‌شود.

طلا برخلاف دیگر دارایی‌ها مانند پول، می‌تواند به صورت خصوصی توسط افراد و به دور از مالکیت دولت‌ها و نهادها نگهداری شود و با توجه به ارزش بالای آن، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. با استفاده از طلا، می‌توان سود نیز کسب کرد.

ترید کردن و معامله دارایی‌ها می‌تواند با هر دارایی با ارزشی انجام شود و به دارنده دارایی سود برساند. از بهترین و باارزش‌ترین این دارایی‌ها نیز طلا بوده و افراد با معامله این فلز براق و با ارزش، می‌توانند به راحتی به سود زیادی دست پیدا کنند. معامله طلا نیز درست مانند معاملات دیگر دارایی‌ها در بازارهای جهانی دنبال می‌سود؛ برای مثال، قیمت انس جهانی طلا تقریبا در تمامی پلتفرم‌های اقتصادی برای کاربران به صورت لحظه‌ای نمایش داده می‌شود.

ترید طلا چگونه و از طریق چه پلتفرم‌هایی انجام می‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم، تمامی بازارهای جهانی از خرید و فروش و معامله با طلا پشتیبانی می‌کنند، اما در این معاملات شما طلای فیزیکی دریافت می‌کنید؟ پاسخ خیر است. معامله طلا به صورت خرید و فروش حقوق مربوط به آن در بازارهای جهانی انجام می‌شود.

این حقوق، درست مانند ارزهای دیجیتال هستند، با این تفاوت که شما با خرید و فروش این اوراق حقوقی، در واقع درحال خرید و فروش مقدار طلایی هستید که در خزانه بازار مالی مورد نظرتان ذخیره شده است. به عبارتی دیگر، این اوراق حقوقی دارای پشتوانه مشخص هستند، درست مانند استیبل‌کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال که برای مثال، تتر دارای پشتوانه دلار آمریکا بوده و یا پکس گلد، دارای پشتوانه مربوط به خزانه طلای لندن است.

ترید طلا به صورت غیرحضوری با استفاده از تمامی پلتفرم‌های بازارهای جهانی ممکن است؛ با مراجعه به سایت صرافی‌ها در منطقه خودتان، صرافی‌های خارجی و معتبر، انواع بروکرها و دیگر بازارهای مالی، می‌توانید به راحتی اقدام به خرید و فروش و ترید طلا کنید.

ترید طلا به صورت مجازی

علاوه بر امکان خرید و فروش این حقوق به صورت مجازی و عدم حضور طلای فیزیکی به صورت مستقیم در معامله، امکان خرید و فروش و معامله طلا به صورت فیزیکی نیز ممکن است و با مراجعه به طلافروشی‌ها، می‌توانید به صورت فیزیکی و حضوری اقدام به ترید طلا کنید.

آیا ترید طلا سودده است؟ تحلیل‌ها درباره طلا چه می‌گویند؟

معامله و ترید برای بسیاری از دارایی‌ها سودده است، اما آیا برای طلا نیز این‌‍گونه است؟ در ترید طلا، با توجه به نیاز بازار، میزان استخراج، محدود بودن آن، سختی کار برای ارائه طلای مناسب و موارد دیگر، می‌توان با قاطعیت گفت که بله، ترید طلا بسیار سودده بوده و شاید حتی در بازه‌های زمانی طولانی، سودده‌ترین دارایی بازار باشد.

طلا نیز درست مانند هر دارایی دیگری در بازار، توسط تحلیل‌گران به صورت روزانه بررسی شده و با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله تحلیل‌های تکنیکال، تحلیل‌های فاندامنتال و تحلیل‌های آنچین بررسی می‌شود. با توجه به اینکه این تحلیل‌ها پیچیده بوده و بررسی آن‌ها به صورت تخصصی زمان‌بر است، توصیه می‌کنیم حتما این تحلیل‌ها را به صورت خلاصه و ساده شده در سایت‌های مختلف مطالعه کنید.

با اینکه طبق تحلیل‌ها قیمت طلا به صورت روزانه گاهی افت می‌کند، اما نمودار قیمتی آن و پیش‌بینی‌های مربوط به آن برای آینده همیشه مثبت و در حال رشد هستند. علاوه بر تحلیل‌ها، تقریبا تمام بزرگان بازارهای مالی، کاربران و مردم را به خرید طلا و نگهداری آن برای فروش در آینده تشویق می‌کنند.

چه عواملی روی قیمت طلا تأثیرگذارند؟

عوامل موثر روی قیمت طلا برخلاف دارایی‌هایی مثل ارزهای دیجیتال، تقریبا قابل شناسایی و بررسی هستند. مهم‌ترین این عوامل، میزان عرضه و تقاضای طلا در بازار است؛ دلیل اصلی قیمت بسیار بالای طلا و باارزش بودن آن علاوه بر زیبایی و ضد زنگ بودن، میزان کمیابی آن است.

این میزان کمیابی برای طلا در کنار دیگر ویژگی‌های آن، این فلز را به یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های ممکن در بازار تبدیل می‌کند. علاوه بر میزان عرضه و تقاضا، عامل مهم دیگر اخبار جهانی است. اخباری مانند اخبار مربوط به جنگ، میزان عرضه و تقاضای کاربران دارنده طلا را به هم زده و معمولا باعث اشباع فروش می‌شود، در نتیجه قیمت طلا پایین می‌آید.

علاوه بر کمیابی، عرضه و تقاضا و اخبار، سختی استخراج و تولید نیز تاثیر مستقیم روی قیمت این فلز دارد. با توجه به اینکه ذخایر طلا در کره زمین محدود بوده و با گذشت زمان استخراج طلا به علت کمتر شدن سخت‌تر از قبل می‌شود، هزینه‌های استخراج و تولید آن و در نتیجه قیمت نهایی آن در بازار نیز بالا خواهد رفت؛ پس می‌توان این مورد را نیز به عنوان یکی از عوامل مهم شناخت.

سخن پایانی

در این مقاله به ترید دارایی با ارزشی به نام طلا پرداختیم، انواع روش‌های ترید آن در بازار را به صورت مختصر بررسی کرده و در نهایت نیز اشاره‌ای به عوامل موثر بر قیمت این فلز درخشان داشتیم. با توجه به ماهیت خاص و کمیاب این فلز با ارزش و همچنین دیگر موارد از جمله گفته‌های تحلیل‌‌گران و بزرگان بازار براساس ابزارهای تحلیلی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما نسبت به ترید طلا و کسب سود از آن اقدام کنید.

مطالب مفید