بررسی هیجان‌انگیز روند صادرات و واردات کک و زغال‌سنگ در پنج سال گذشته

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در ۶ ماهه سال‌جاری ۱۲ میلیون دلار کک و زغال‌سنگ صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، واردات این محصول در ۶ ماهه سال‌جاری با کاهش ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۱۵۵ میلیون دلار رسیده است.

این گزارش در خصوص صادرات کک و زغال‌سنگ در ۵ سال اخیر (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲)، می‌افزاید: در سال ۱۳۹۸ میزان صادرات کک و زغال‌سنگ بالغ بر ۱۶.۴ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۱۳۹۹ با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال ماقبل به ۸.۷ میلیون دلار رسید.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادرات این محصولات با افزایش روبرو بوده است، افزود: میزان صادرات کک و زغال‌سنگ در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۴.۷ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۲ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۹ درصد و ۳۹۱ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، صادرات کک و زغال‌سنگ در سال ۱۴۰۲ با ۶۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۶.۴ میلیون دلار رسید.

از سال ۱۳۹۹ تاکنون، پاکستان عمده‌ترین کشور مقصد صادرات کک و زغال‌سنگ ایران بوده به طوری که سهم آن در سال ۱۴۰۲ به ۷۰ درصد از کل ارزش صادرات این محصول رسیده است.

این گزارش در خصوص میزان واردات کک و زغال‌سنگ از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، می‌افزاید: میزان واردات کک و زغال‌سنگ از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ روند افزایشی داشته است، این در حالیست که واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۲۲ درصدی مواجه بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۷۰ میلیون دلار کک و زغال‌سنگ، سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۰۳ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۷۶ میلیون دلار و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۸۰۸ میلیون دلار و ۶۳۱ میلیون دلار کک و زغال‌سنگ وارد شده است.

عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات کک و زغال‌سنگ از سال ۱۴۰۱ تاکنون کشورهای چین و عمان بودند که در مجموع حدود ۸۰ درصد از ارزش کل واردات این محصول را به خود اختصاص دادند.

مطالب مفید