برگزیدگان سینمای کودک؛ ستارگانی که زیر نور پرده نقره‌ای نمی‌درخشند!

با توجه به آنکه اغلب سینماگران کودک از کمبود آثار در این زمینه شکایت دارند وعده‌ای دیگر معتقدند که سهم سینمای کودک در اکران باید بیشتر از این باشد، اماواقعیت امر این است که فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم کودک، هنوز به اکرانعمومی نرسیده‌اند.

به گزارش ایرنا، پرونده جشنواره فیلم کودک و نوجوان فردا در اصفهان بسته می‌شود. ۵ روز تماشای فیلم و حضور کودکان و نوجوانان در اتمسفر جشنواره، به مانند همانحس و حالی است که سینماگران در میانه بهمن ماه هر سال و در زمان برگزاریجشنواره فیلم فجر تجربه می‌کنند. اما آنچه اوضاع را برای جشنواره کودک نسبت بهجشنواره فیلم فجر متمایز می‌کند، نحوه اکران فیلم هاست.

برعکس رویه‌ای که هر چند کجدار و مریز اما شرکت‌کنندگان در جشنواره فیلم فجربرای اکران آثار خود پیش می‌گیرند، جشنواره فیلم کودک به ویترینی بدل شده که تنهااجناس خوب را می‌توان از پشت آن دید و اینکه چه زمانی می‌توان آنها را برای همیشهداشت، حساب و کتاب مشخصی ندارد.

با بررسی فیلم‌هایی که در چند دوره گذشته جشنواره کودک برگزیده شده‌اند، می‌تواندریافت که بخشی از این فیلم‌ها به نمایش عمومی در نیامده‌اند. سال گذشته، ۳ فیلمدر بخش فیلم‌های بلند داستانی که قابلیت اکران استاندارد در سینماهای مردمی رادارند، برگزیده شدند اما هیچ کدام تا به حال که یک سال از اختتامیه جشنوارهمی‌گذرد، در سینماها به نمایش عمومی در نیامده‌اند.

با توجه به آنکه اغلب سازندگان و سینماگران کودک از کمبود آثار در این زمینه شکایتدارند و عده ای دیگر معتقدند که سهم سینمای کودک در اکران باید بیشتر از این باشد،اما واقعیت امر این است که فیلم‌های مورد وثوق مهم‌ترین جشنواره فیلم کودک سال،هنوز به اکران عمومی نرسیده‌اند.

از «ملکه آلیشون» تا «قهرمان من»؛ کدام فیلم‌های برگزیده هنوز اکران نشده‌اند؟

ملکه آلیشون به کارگردانی ابراهیم نوآور محمد که سال گذشته پروانه زرین بهترینفیلم بلند داستانی را دریافت کرد، هنوز اکران نشده است. جالب آنکه این فیلم، سالگذشته در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و با این حال همچنان به اکران عمومینرسیده است.

دیگر فیلم برگزیده سال گذشته جشنواره کودک، قهرمان من به کارگردانی محمد آتش زمزم بود که پروانه زرین بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. با اینحال آتش زمزم امسال نیز با هر چی تو بگی در جشنواره فیلم کودک حضور دارد و بادروغ‌های زیبا نیز در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشت. سینگو نیز فیلمدیگری بود که سال گذشته جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد اما از اکران آنخبری نیست.

این حضور جشنواره‌ای و بعد از آن اکران نشدن آثار، سینمای کودک را بیش از پیش در اکران عمومی کمرنگ می‌سازد. از آن سو رونق جشنواره‌ای، دلخوشی کاذبی برای اهالی این گونه سینما ایجاد می‌کند که نتیجه آن در اکران عمومی دلچسب نیست

علاوه بر فیلم های دوره گذشته باید اشاره کرد که برخی فیلم ها همچون راز قلعه اثرکریم رنانسیان برگزیده دوره سی و پنجم، بچه گرگ های دره سیب اثر مجید برزگر برگزیده دوره سی و چهارم نیز همچنان اکران نشده‌اند. این آثار نیز تنها فیلم‌های بخشداستانی بلند هستند و به نظر می‌رسد تعداد فیلم‌های برگزیده در بخش هایبین‌الملل و پویانمایی و.. نیز وضعیتی مشابه داشته باشند.

این حضور جشنواره‌ای و بعد از آن اکران نشدن آثار، سینمای کودک را بیش از پیش دراکران عمومی کمرنگ می‌سازد. از آن سو رونق جشنواره‌ای، دلخوشی کاذبی برای اهالیاین گونه سینما ایجاد می‌کند که نتیجه آن در اکران عمومی دلچسب نیست. آنچنان کهبا نگاهی به فیلم های اکران شده از ابتدای پاییز امسال نیز تنها به ببعی قهرمان کهمحصول سازمان سینمایی اوج و شهرگربه‌های۲ که محصول بخش خصوصی است،می‌رسیم که این دو به نوعی، تمام تدارک سینماها برای مهرماه و فصل بازگشاییمدارس بودند.

حالا امسال و با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره فیلم کودک، این نگرانی ایجادمی‌شود که چرا فیلم‌های منتخب جشنواره فیلم کودک به اکران عمومی نمی‌رسند وگیشه سینمای کودک تا این اندازه از فیلم‌های مخاطب‌پسند خالی است.

فرزاد اژدری کارگردان فیلم «عملیات مهدکودک»

بعد از گرفتن پروانه زرین، پخش‌کننده را از دست می‌دهید

فرزاد اژدری کارگردان فیلم عملیات مهدکودک در این‌باره به خبرنگار سینمایی ایرناگفت: فیلم هایی که در جشنواره کودک نمایش داده می‌شوند، مختص مخاطبینجشنواره‌اند نه مخاطبین عام و این یک ایراد اساسی و بزرگ برای سینمای ماست. ازفیلم جشنواره‌ای نمی‌توان انتظار داشت که در اکران عمومی مورد اقبال واقع شود؛ آنهم یک فیلم هنرمندانه که بهترین شکل نمود هنر سینماست.

اژدری دلیل دیگر ‌اکران‌نشدن این فیلم‌ها را تفاوت مخاطبان دانست و گفت: معمولایک گروه خاصی فیلم‌ها را در جشنواره می‌بینند و پای ثابت جشنواره هستند. جشنوارهفیلم کودک در اصفهان، همیشه تماشاگر حرفه ای دارد که فارغ از سبک، ژانر وکارگردان فیلم‌ها را می‌بینند.

پخش‌کننده دیگر با اثر برگزیده همکاری نمی‌کند؛ چراکه اگر فیلمی در جشنواره کودک پروانه زرین بگیرد، پخش‌کننده تصور می‌کند این فیلم در گیشه نمی‌فروشد و جشنواره‌ای است

وی افزود: مخاطب ما در جشنواره همان مخاطب عامِ سینمارو نیست. البته کهسینماگران فکر می‌کنند این دو از هم جداست؛ فکر می‌کنند فیلم جشنواره‌ای فقطبرای جشنواره است و فیلم گیشه فقط برای گیشه اما اگر فیلم خوب داشته باشیم کههم جنبه هنری داشته باشد و هم جنبه فروش و جذب مخاطب، آن موقع می‌توانیمادعا کنیم که موفق عمل کردیم.

کانون پرورش فکری این همه دفتر در سطح کشور دارد، چرا فیلم پخش نمی‌کند؟ فارابی یا حوزه هنری هم به همین شکل. حوزه هنری این همه سالن دارد اما فقط فیلم‌های خودش را پخش می‌کند

این تهیه‌کننده سینمای کودک، پخش‌کننده‌ها را عامل دیگر این اتفاق دانست و ادامهداد: قوانین نانوشته‌ای در سینمای ایران وجود دارد که تهیه‌کننده ها با هنرمندانی کهدر جشنواره‌ها مورد اقبال واقع می‌شوند، کار نمی‌کنند. حتی پخش‌کننده هم دیگر با اثربرگزیده همکاری نمی‌کند؛ چراکه اگر فیلمی در جشنواره کودک پروانه زرین بگیرد،پخش‌کننده تصور می‌کند این فیلم در گیشه نمی‌فروشد و جشنواره‌ای است؛ درصورتی که این طور نیست. این یک تصور است و واقعیت ندارد.

اژدری ادامه داد: ما در ایران چیزی به نام پخش سینمایی حرفه‌ای نداریم. پخش‌کنندهحرفه‌ای کسی است که می‌سنجد چند سالن دارد و با این تعداد سالن هایی که دارد،فیلم را در تهران و شهرستان اکران می‌کند و نتیجه می‌گیرد اما در حال حاضر نهاددولتی که پخش‌کننده باشد، نداریم.

کارگردان سلام بر فرشتگان سینمای کودک را بی‌پناه خواند و گفت: کانون پرورش فکریاین همه دفتر در سطح کشور دارد، چرا فیلم پخش نمی‌کند؟ فارابی یا حوزه هنری همبه همین شکل. حوزه هنری این همه سالن دارد اما فقط فیلم‌های خودش را پخشمی‌کند. هر دفتری فقط فیلم‌های خودش را در سینمای خودش پخش می‌کند واین‌گونه سینمای کودک بی پناه می‌ماند.

ملکه آلیشون به کارگردانی «ابراهیم نوآور محمد»

استقلال رای و عمل نداریم؛ برای فیلمساز کودک، تعین تکلیف می‌کنند

کارگردان وروجک‌ها اشکال دیگر این مساله را به سینماگران نسبت داد و گفت: ماسینماگران نیز ضعیف شده‌ایم و عقب ماندیم. مشکل این است که منِ فیلمساز، رغبتیبرای ساخت فیلم کودک ندارم؛ چراکه یا از نوستالژی زمانه خودم کمک می‌گیرم کهدیگر برای بچه‌ها کاربردی ندارد یا با علم زمانه بیگانه هستم و نمی‌دانم که هوشمصنوعی دنیا را پر کرده و باید با آن فیلم بسازم یا نمی‌گذارند فیلم بسازم.

ترجیح می‌دهم با دو بازیگر فیلم اجتماعی بسازم و هر چه هم بیشتر از خط قرمزها رد شوم، بیشتر فیلمم مورد اقبال مواجه می‌شود. در سینمای کودک هم که خط قرمز نداریم و بخواهیم کسی را به وسیله آن به سینما بیاوریم

اژدری با اشاره به اینکه در سینمای کودک همیشه عده‌ای پیشاپیش برای فیلم هاتصمیم‌گیری می‌کنند، توضیح داد: سرمایه‌گذار شخصی باشد یا دولتی تفاوتی نمی‌کند؛برای فیلمساز تعیین تکلیف می‌کنند که فیلم می‌فروشد یا نه. برخی فیلمسازان نیزمجبورند به تغییرات و خواسته‌های سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده، بازیگر، سینمادار و.. تنبدهند تا فیلمشان ساخته شود. به همین دلیل است که تولید فیلم کودک برایفیلمساز رغبتی ندارد.

وی افزود: ترجیح می‌دهم با دو بازیگر فیلم اجتماعی بسازم و هر چه هم بیشتر از خطقرمزها رد شوم، بیشتر فیلمم مورد اقبال مواجه می‌شود. در سینمای کودک هم کهخط قرمز نداریم و بخواهیم کسی را به وسیله آن به سینما بیاوریم.

این فیلمساز معضل بعدی را نکات آموزشی و محتوایی آثار سینمای کودک دانست وگفت: ما فیلمسازان کودک، ناتوانیم که استقلال رای و عمل داشته باشیم و هنوز درحال جلب اعتمادیم تا نشان دهیم که قرار نیست چیز بدی آموزش دهیم. بدآموزی‌های سنگین‌تری در فیلم های اجتماعی وجود دارد؛ مثلا همین فیلمی که بهصورت سریالی درباره دفاع مقدس ساخته می‌شد و طنز بود، شوخی‌های رکیکیداشت و اصلا مناسب دانش‌آموز نبود اما بسیاری از مدارس برای بردن بچه ها و دیدناین فیلم، همکاری می‌کردند.

همه می‌گویند فیلم کودک نمی‌فروشد

اژدری تاکید کرد: قانونی نانوشته در سینمای ایران وجود دارد که فیلم کودک و نوجواننمی‌فروشد، فیلم کودک فقط برای جشنواره فیلم کودک اصفهان است و حتی در فجرنیز به آن توجه نمی‌شود. خب چرا به آن توجه نمی‌شود؟ ما باید از هر دری وارد شویمو به این ماجرا کمک کنیم تا فرهنگ تغییر کند؛ البته دو سه سال در هر فصلی در اکرانعید و تابستان سهمی برای سینمای کودک در نظر می‌گیرند اما به همین دلایلی که ذکرآن رفت، هیچ اتفاقی نمی‌افتد!

مطالب مفید