دولت باید تمامی منابع هدفمندی یارانه‌ها را به واقعیت تبدیل کند!

به گزارش تجارت نیوز،

براساس گزارش اخیر دیوان محاسبات در 6 ماه نخست سال جاری، 212 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها تامین شده است. این در حالی است که در قانون بودجه سال 1403 رقم منابع هدفمندسازی یارانه‌ها معادل 758.8 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. به عبارت دیگر، نسبت تحقق منابع پرداخت یارانه در نیمه سال 1403 معادل تنها 55 درصد پیش‌بینی 6 ماهه و 28 درصد از پیش‌بینی یک‌ساله بوده است.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره منابع هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمندی از آن بخش‎‌هایی است که دولت حتما باید همه منابع آن را محقق کند چون مصارف تعریف شده است. هر ساله هم ممکن است مصارف و هزینه‌های جدیدی برای آن تعریف شود.

در مصارف هدفمندی کم‌برآوردی داشته‌ا‌یم

این نماینده مجلس با بیان اینکه در گذشته ما در مصارف هدفمندی کم‌برآوردی داشته‌ا‌یم، افزود: این کم برآوردی موجب مشکلات امروز شده است. منابع هدفمندی یارانه‌ها بخشی از فروش نفت و بخشی از صادرات تامین می‌شود و هر جا کمبودی وجود داشته باشد دولت باید آن را از جای دیگری تامین کند. یعنی باید منابع را افزایش داد حالا یا با گران کردن منابعی مانند فرآورده‌های نفتی که این الان در دستور کار نیست یا باید به نحوی از جاهای دیگر آن را شارژ کرد تا هدفمندی دچار مشکل نشود.

نمی‌توان یارانه را کم کرد، 81 میلیون نفر در ایران یارانه دریافت می‌کنند

او با تاکید بر اینکه نمی‌توان یارانه را کم کرد چون 81 میلیون نفر در ایران یارانه دریافت می‌کنند، ادامه داد: گندم بیش از 12 میلیون تن تولید شده است مگر می‌توان آن را پرداخت نکرد این براساس قیمتی که شورای قیمت‌گذاری تعیین کرده باید پرداخت شود.

اجازه برداشت رئیس‌جمهور از صندوق توسعه ملی حدود 400 هزار میلیارد تومان می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مشکلات اقتصادی و مالی دولت، بیان کرد: یک اجازه انحصاری مقام معظم رهبری به آقای پزشکیان داد که از 45 درصدی که قرار بوده به صندوق توسعه ملی واریز شود 20 درصد برگردد، این خودش غریب به 400 هزار میلیارد تومان در عرض یک سال می‌شود تازه اگر فروش نفت افزایش پیدا کند و در این بحران‌ها قیمت نفت هم افزایش داشته باشد از این عدد هم عبور می‌کند.

دولت‌ها بدون بودجه نمی‌مانند

محبی درباره اعداد متعددی که از رقم کسری بودجه دولت اعلام می‌شود، بیان کرد: کسری بودجه از قبل هم وجود داشته است. هر دولتی که کار را به دست گرفته این شرایط را داشته، جای نگرانی نیست. به هر حال دولت‌ها بدون بودجه نمی‌مانند یا استقراض می‌کنند یا به شکلی از سد این کسری عبور می‌کنند، البته ممکن است شاخص‌های اقتصادی به هم بریزد.

نگران این نیستیم که دولت پول نداشته باشد

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه نگران این نیستیم که دولت پول نداشته باشد، عنوان کرد: پول را بالاخره تامین می‌کنند اما اینکه از کجا تامین می‌شود، مهم است. به نظرم مشکلی به وجود نمی‌آید آن کمک 20 درصدی که مقام معظم رهبری کرده‌اند قسمت اعظم این شرایط را پوشش می‌دهد.

به اشتراک گذاری

مطالب مفید