راهنمای جامع و جذاب استفاده از چرخ گوشت: نکات طلایی که نباید از دست بدهید!

چرخ گوشت یکی از لوازم ضروری برای خانواده‌هایی است که دوست دارند خودشان در خانه گوشت چرخ کرده سالم با درصد چربی کمتر و کیفیت مطلوب آماده کنند. اما روش استفاده از چرخ گوشت چگونه است و چطور می‌توان از همه امکانات این وسیله آشپزخانه به درستی استفاده کرد؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با راهنمای کامل استفاده از چرخ گوشت آشنا شوید.

انواع چرخ گوشت

چرخ گوشت وسیله‌ای کاربردی است که در ۲ نوع دستی و برقی در بازار یافت می‌شود. در ادامه به صورت مختصر با انواع چرخ گوشت اشاره شده است.

چرخ گوشت دستی

نوع دستی چرخ گوشت که امروزه دیگر کاربرد کمتری دارد، وسیله‌ای است که با چرخاندن اهرم ،گوشت را چرخ می‌کند. برای چرخ کردن گوشت با این وسیله باید گوشت را در دهانه دستگاه بریزید و سپس خودتان اهرم را بچرخانید تا گوشت‌ها چرخ شوند و این کار مستلزم انرژی و زمان زیادی است.

چرخ گوشت برقی

چرخ گوشت‌های برقی امروزی معمولا با فشار دادن دکمه‌ای مشخص، گوشت را چرخ می‌کنند و کار با آن‌ها نیز بسیار راحت است. با کمک این چرخ گوشت‌ها می‌توانید چندین کیلو گوشت را در مدت زمان کوتاهی چرخ کنید و با بافت دلخواه چرخ کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی

آموزش استفاده از چرخ گوشت

در صورتی که دوست ندارید از گوشت چرخ کرده چرب و آماده استفاده کنید، بهتر است خودتان در خانه گوشت را مطابق میل خودتان چرخ کنید. به طور کلی کار با چرخ گوشت‌های برقی بسیار راحت است، اما رعایت برخی نکات به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی گوشت را در خانه چرخ کنید و کارایی و عمر دستگاه را افزایش دهید. در ادامه این بخش به نحوه کار کردن با چرخ گوشت اشاره شده است.

۱- چرخ گوشت را در مکان مناسب قرار دهید

برای استفاده از چرخ گوشت قبل از هر کاری باید آن را روی کابینت یا یک سطح صاف قرار دهید. به هیچ عنوان زیر دستگاه سینی یا ظرف نگذارید و آن را به طور مستقیم روی کابینت قرار دهید تا دستگاه در زمان کار کردن تکان نخورد. به خاطر داشته باشید مکانی را انتخاب کنید که به پریز برق نزدیک باشد.

۲- قطعات را در دستگاه قرار دهید

اگر برای اولین بار از چرخ گوشت استفاده می‌کنید، بهتر است حتما دفترچه راهنمای محصول را با دقت مطالعه کنید. برای شروع باید همه قطعات آن را جدا کنید و به طور کامل بشوید و خشک کنید و سپس در محل مناسب قرار دهید. به طور معمول برای سر هم کردن قطعات چرخ گوشت ابتدا باید قطعه حلزونی را داخل آن قرار دهید.

در ادامه نوبت تیغه دستگاه است که قسمت تیز آن باید به سمت بیرون قرار بگیرد. در ادامه شبکه چرخ گوشت را با توجه به ریز و درشتی آن انتخاب کنید و روی تیغه قرار دهید و در آخر نیز سرپیچ چرخ گوشت را ببندید و کاملا محکم کنید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر سوراخ‌های قطعه مشبک یا شبکه‌ای چرخ گوشت ریزتر باشند، گوشت‌ها ریزتر چرخ می‌شوند.

۳- دستگاه را روشن کنید

در این مرحله باید دستگاه را به برق متصل کنید. بهتر است گوشت‌ها را از قبل برش دهید، سپس بشویید و خشک کنید و در یک ظرف برای چرخ کردن کنار بگذارید. یک ظرف مناسب زیر قسمت دهانه چرخ گوشت بگذارید. حالا دکمه روشن چرخ گوشت را بزنید. گوشت‌ها را در محل مخصوص چرخ گوشت بریزید و با ابزار گوشتکوب مانند، آن‌ها را به سمت پایین فشار دهید.

۴- قطعات چرخ گوشت را تمیز کنید

بعد از این که گوشت‌ها را چرخ کردید، برای اتمام کار و تخلیه کامل دستگاه بهتر است چند تکه نان خشک در دستگاه بریزید تا گوشت‌ها به طور کامل تخلیه شوند. در ادامه چرخ گوشت را خاموش کنید و آن را از برق بکشید. حالا برای جدا کردن قطعات دستگاه باید پیچ جلوی چرخ گوشت را باز کنید و قطعات را به نوبت خارج کنید.

برای تمیز کردن قطعات می‌توانید از مایع ظرفشویی و آب گرم یا مقداری سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. بعد از این که همه قطعات را به خوبی شستید، آن‌ها را روی یک پارچه تمیز خشک کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از پلوپزهای چندکاره 

۵- بدنه چرخ گوشت را تمیز کنید

برای تمیز کردن بدنه دستگاه می‌توانید مقداری سرکه یا آبلیمو روی یک پارچه نمناک بریزید و چربی‌ها و آلودگی‌های سطح چرخ گوشت را تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که بدنه چرخ گوشت نباید شسته شود و تنها می‌توانید آن را با پارچه نمناک تمیز کنید. برای تمیز کردن بخش‌های مختلف دستگاه به هیچ عنوان از سیم ظرفشویی یا کاردک فلزی استفاده نکنید.

نکاتی که باید در مورد استفاده از چرخ گوشت بدانید

برای افزایش کارایی دستگاه و جلوگیری از کند شده تیغه‌های چرخ گوشت، بهتر است هر سه ماه یک بار تیغه‌ها را تیز کنید.به هیچ عنوان در زمان چرخ کردن گوشت‌ها از پیاز استفاده نکنید، زیرا این کار به دستگاه آسیب وارد می‌کند.برای چرخ کردن و آب گرفتن سبزیجات از چرخ گوشت استفاده نکنید، زیرا موجب آسیب به دستگاه می‌شود.اگر گوشت شما چربی خیلی زیادی دارد، بهتر است از چرخ گوشت‌های صنعتی استفاده کنید. زیرا در این شرایط چربی در تیغه‌های دستگاه گیر می‌کند و به آن آسیب می‌رساند.چرخ کردن سیب زمینی با چرخ گوشت موجب کند شدن تیغه‌های دستگاه می‌شود.قبل از چرخ کردن گوشت، حتما گوشت‌ها را به تکه‌های کوچک خرد کنید تا به دستگاه فشار کمتری وارد شود.هیچگاه بیشتر از ۱۵ دقیقه به صورت پیوسته از چرخ گوشت استفاده نکنید. بعد از این مدت حتما دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود.زمانی که به چرخ گوشت نیاز ندارید، به سرعت آن را خاموش کنید. روشن ماندن دستگاه بدون گوشت موجب فرسوده شدن موتور می‌شود.برای افزایش عمر چرخ گوشت باید آن را از رطوبت و مایعات دور نگه دارید.از تکان دادن دستگاه در زمان استفاده اجتناب کنید.در پاسخ به این سوال که از چرخ گوشت چه استفاده‌هایی میشود، باید بگوییم که این دستگاه برای چرخ کردن گوشت قرمز، مرغ مناسب است. در صورتی که دستگاه شما به سوسیس ساز مجهز باشد، می‌توانید با استفاده از آن سوسیس خانگی درست کنید.قبل از جدا کردن قطعات چرخ گوشت، حتما آن را از برق جدا کنید.زمانی که گوشت به خوبی چرخ نمی‌شود، می‌توانید برای یک لحظه از سیستم چرخش معکوس دستگاه استفاده کنید و سپس دوباره دستگاه را به حالت عادی درآورید.در صورتی که قطعه‌ای از چرخ گوشت خراب شد، حتما از قطعه اورجینال و مناسب به جای آن استفاده کنید.بعد از این که کارتان با چرخ گوشت تمام شد، بلافاصله آن را تمیز کنید. خشک شدن تکه‌های گوشت روی قطعات چرخ گوشت موجب می‌شود تا تمیز کردن آن بسیار مشکل شود.به طور معمول کار با اکثر انواع چرخ گوشت معمولا مشابه است، اما ممکن است چرخ گوشت شما دارای امکانات خاصی باشد که سایر چرخ گوشت‌ها ندارند. برای بررسی کارایی چرخ گوشت خودتان باید دفترچه راهنمای آن را به دقت بخوانید.قبل از چرخ کردن گوشت باید پوست، استخوان، رگ و پی گوشت را به طور کامل جدا کنید.به منظور بهبود عملکرد دستگاه بهتر است گیربکس چرخ گوشت را هر چند ماه یک بار روغن کاری کنید.

در این مقاله به راهنمای کامل استفاده از چرخ گوشت و همچنین انواع چرخ گوشت اشاره شد. با رعایت مراحل چرخ کردن گوشت و نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید به راحتی در خانه گوشت چرخ کرده تهیه کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید