تهیه سرکه خانگی از تفاله انگور با روشی ساده و دلپذیر!

یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های تهیه سرکه، استفاده از تفاله انگور است. شما می‌توانید با استفاده از تفاله انگور در خانه سرکه طبیعی تهیه کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه سرکه با تفاله انگور آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سرکه خانگی با تفاله انگور

مواد لازم برای تهیه سرکه خانگی با تفاله انگور به شرح زیر است:

تفاله انگورحدود ۲ قابلمه متوسطسرکه انگور۲ لیوان فرانسوی دسته‌دارآب جوشبه مقدار لازمنمکبه مقدار لازم

مراحل تهیه سرکه با تفاله انگور

برای تهیه سرکه به این روش باید چند روز زمان صرف کنید تا سرکه شما آماده شود و سپس آن را برای چند دقیقه بجوشانید. در این بخش می‌توانید با روش تهیه سرکه طبیعی با تفاله انگور آشنا شوید.

مرحله اول: تفاله انگور را استراحت دهید

برای شروع باید تفاله‌های انگور را در چند قابلمه بریزید و روی آن‌ها را با یک گونی تمیز یا پارچه یا موکت ضخیم بپوشانید و در فضای بیرون از خانه قرار دهید. تفاله‌ها باید به مدت یک روز در این وضعیت بمانند.

مرحله دوم: مقداری آب جوش و سرکه به تفاله‌ها اضافه کنید

یک روز بعد از استراحت دادن به تفاله‌ها باید به هر قابلمه مقداری آب جوش اضافه کنید. سپس در هر ظرف به اندازه یک لیوان سرکه انگور اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید از سرکه انگور بازاری یا طبیعی استفاده کنید.

مرحله سوم: قابلمه‌ها را در آفتاب قرار دهید

در این مرحله باید دوباره روی تفاله‌ها را بپوشانید و سپس آن‌ها را زیر نور آفتاب قرار دهید تا سرکه شما آماده شود. هر چقدر مقدار آفتاب بیشتر باشد، سرکه انگور شما سریع‌تر آماده می‌شود.

مرحله چهارم: تفاله‌ها را ترکیب کنید

برای این که سرکه شما آماده شود، باید هر چند روز یک بار روی قابلمه‌ها را بردارید و با دست یا یک ملاقه بزرگ تفاله‌ها را به طور کامل مخلوط کنید یا چنگ بزنید. معمولا آماده شدن سرکه حدود ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد. جمع شدن حشرات ریز روی تفاله‌های نشان می‌دهد که سرکه در حال آماده شدن است.

بیشتر بخوانید: اگر سرکه انگور ترش نشد چه کنیم؟

مرحله پنجم: تفاله‌ها را صاف کنید

بعد از حدود ۳ هفته می‌توانید طعم سرکه را بچشید. اگر طعم آن ترش بود، یعنی آماده است و زمان صاف کردن تفاله‌ها فرا رسیده است. برای این کار باید یک صافی یا توری را روی یک قابلمه بزرگ قرار دهید. در ادامه تفاله‌ها را در صافی بریزید و با دست خوب فشار دهید تا سرکه به طور کامل از تفاله‌ها خارج شود.

مرحله ششم: سرکه را بجوشانید

بعد از رد کردن تفاله‌ها از صافی باید سرکه را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی گاز قرار دهید. اجازه دهید سرکه شروع به جوشیدن کند و در این مرحله به آن کمی نمک اضافه کنید. کف روی سرکه را به طور کامل بردارید و زمانی که دیگر روی سرکه کف ایجاد نشد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله هفتم: سرکه را در ظرف مناسب بریزید

بعد از جوشاندن سرکه باید صبر کنید تا به طور کامل خنک شود. در ادامه می‌توانید سرکه را در ظرف مناسب بریزید و درب آن را محکم ببندید. می‌توانید از این سرکه خوش طعم برای تهیه انواع ترشی خانگی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل تلخ شدن سرکه انگور + راهکارهای جلوگیری از آن

نکات و فوت و فن‌های تهیه سرکه با تفاله انگور

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه سرکه با تفاله انگور اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در طرز تهیه سرکه انگور خانگی طبیعی با تفاله انگور باید هر چند روز یک بار تفاله‌ها را به طور کامل زیر رو کنید.مقدار آب جوشی که به سرکه اضافه می‌کنید، باید به اندازه‌ای باشد که تفاله‌ها کمی از حالت خشکی خارج شوند. از اضافه کردن بیش از حد آب به تفاله‌ها اجتناب کنید.پشه‌هایی که در زمان درست کردن سرکه روی آن جمع می‌شوند، در فرآیند تبدیل انگور به سرکه نقش مهمی دارند.به خاطر داشته باشید که اگر محل نگهداری تفاله‌ها برای تبدیل شدن به سرکه خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، پشه‌های سرکه خیلی زود از بین می‌روند.هر زمان که تفاله‌ها بوی ترشیدگی گرفتند، سرکه شما آماده است. به خاطر داشته باشید که طعم سرکه نباید زننده و بدمزه باشد.بعد از آماده شدن سرکه باید آن را در مکانی خنک و دور از رطوبت و گرمای شدید قرار دهید.برای تهیه سرکه با تفاله انگور باید هوا به داخل ظرف‌ها برسد، بنابراین اگر به گونی یا پارچه ضخیم دسترسی ندارید، می‌توانید درب قابلمه‌ها را به صورت نیمه روی آن‌ها قرار دهید.بعد از آماده شدن سرکه باید آن را در ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید. به هیچ عنوان سرکه را در ظرف فلزی نگهداری نکنید.در برخی شهرها برای پوشاندن تفاله‌های انگور و درست کردن سرکه به جای گونی یا پارچه، روی تفاله‌ها را با برگ گیاه گردو یا شیرین بیان می‌پوشانند و سپس یک نایلون روی آن می‌کشند.اگر در زمان درست کردن سرکه متوجه شدید که تفاله‌ها کپک زده‌اند، باید قسمت کپک زده را به طور کامل از داخل ظرف بردارید.در آذربایجان به سرکه‌ای که از تفاله انگور تهیه شود پلوش سویی می‌گویند.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به طرز تهیه سرکه با تفاله انگور و همچنین نکات مهم برای تهیه این سرکه خانگی اشاره شد. اگر تجربه درست کردن سرکه با تفاله انگور را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید