«فولاد؛ پیشتاز صف‌های فروش: از ارزش افزوده شگفت‌انگیز تا صعود تاریخی + تحلیل تکنیکال»

به گزارش اقتصاد آنلاین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان محصولاتی همچون تختال، کلاف گرم، کلاف سرد سخت، کلاف قلع اندود و کلاف رنگی تولید می‌کند. در حال حاضر فولاد مبارکه با در دست داشتن ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴.۵ درصد تولید ناخالص بخش صنعت، بزرگترین شرکت بخش صنعتی و معدنی است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با چشم‌انداز الگوی ملی بنگا‌ه‌داری و شرکتی جهان تراز در جمع ۲۰ شرکت فولادی جهان اقدام به تولید فولاد جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوله‌های انتقال سیالات و غیره کرده است. این شرکت به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور و همچنین بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد ایران شناخته می‌شود. فولاد مبارکه سال ۱۳۸۵ با نماد فولاد در گروه فلزات اساسی سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با مشارکت در طرح‌های راهبردی کشور، محصولات ویژه‌ای را تولید و روانه بازار داخلی کرده است. این شرکت تمام توان و تلاش خود را در جهت افزایش تولید فولاد به‌کار گرفته است و می‌توان گفت در حال حاضر به‌عنوان محرک صنایع مختلف شناخته می‌شود. فولاد با ظرفیت تولید ۱۰٬۳۰۰٬۰۰۰ تن در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.

ایجاد ارزش افزوده هزار برابری با تولید ورق‌های سیلیکونی

۱۰ میلیارد دلار ارزش فعلی روز بازار فولاد مبارکه در بورس است. “فولاد” سال ۱۴۰۱ شرکت برتر در زمینه شاخص ایجاد ارزش افزوده بود و سال ۱۴۰۲ نیز در این زمینه در رتبه دوم قرار گرفت. این جایگاه از آنجا به دست آمد که سنگ آهنی را که در حالت اولیه ارزشی به اندازه ۱۲۰ هزار تومان دارد به ورق قلع اندودی تبدیل می‌کند که ارزش هر تن آن بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای تولید ورق‌های سیلیکونی است که ارزش سنگ آهن را هزار برابر می‌کند و این همان مصداق واقعی کیمیاگری است.

فولاد مبارکه برای ایجاد زنجیره متوازن تولید به سمت تولید انرژی رفت

امروز فولاد مبارکه تنها مجموعه‌ای است که بعد از ۱۸ ماه اولین توربین بخار نیروگاه سیکل ترکیبی را سال گذشته وارد مدار کرد و امروز دومین توربین نیز در مدار قرار گرفته و از ۹۱۴ مگاوات نیروگاه کلاس f امروز ۶۰۰ مگاوات آن در مدار قرار گرفته است. علاوه بر این نیروگاه خورشیدی در فضایی به مساحت هزار هکتار با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق در دستور کار است که بزرگترین نیروگاه خورشیدی داخلی به صورت متمرکز است.

تا کنون در نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تولید ۲۰ مگاوات در دست بهره‌برداری است و ماه آینده وارد مدار خواهد شد و هر ماه ۲۰ تا ۳۰ مگاوات در مدار قرار خواهد گرفت. در حوزه حمل و نقل نیز ۸۰ لوکومتیو، ۵ هزار واگن و ۶۰۰ کامیون برای تسهیل در جابجایی مواد اولیه و تولیدات فولاد مبارکه اضافه شده است. البته این اقدامات در راستای توسعه متوازن صورت گرفته و خلاء هایی است که باید توسط دیگران پر می‌شد توسط فولاد مبارکه محقق شد.

ایجاد ظرفیت ۶۵ میلیون تن تولید فولاد در شرکت

توسعه متوازن جایگزین توسعه کمی شده است و بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته و ۱۴۵ میلیون تن مجوز تولید فولاد داده شده است. برای اینکه بازار از دست نرود، تولید محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالاتر با رقابت پذیری بیشتر دنبال می‌شود.

گزارش عملکرد فولاد در شهریورماه ۱۴۰۳

در شهریور ماه شرکت فولاد با ثبت فروش ۲۲۸۶۴ میلیارد تومانی، بیشترین میزان فروش را در ببین شرکت‌ها داشت. فروش شرکت در تابستان مبلغ ۷۰۶۵۷ میلیارد تومان و مجموع فروش ۶ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۱۴۴۵۶۲ میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی فروش شرکت در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد فصلی ۱۶.۹ درصدی داشته است. همچنین فروش شرکت در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به فصل گذشته کاهش  ۴.۴ درصدی داشته است. فولاد توانایی سودسازی ۱۱۰ تومانی و p/e  حوالی ۴.۷ را دارد. 

تحلیل نموداری فولاد و سناریوی محتمل برای روند قیمتی سهم

در عکس بالا نمودار سهم فولاد را در نمای لگاریتمی و تعدیل شده از اردیبهشت ۱۴۰۲ مشاهده می‌نمایید. حرکت به صورت یک سه موجی فعلا مد نظر است که می‌تواند فلت باشد . موج‌های A و B تکمیل شده و حال در حال تکمیل ریزموج های ۵ موجی C می تواند باشد. 

لذا در این شرایط حمایت معتبر ۳۹۰-۳۹۷ تومان را حد ضرر می‌دانیم و سهم می‌تواند یک رشد موقت را تجربه کند تا چهارمین ریزموج شکل گیرد. هدف‌های نزدیک و میان مدت سهم ۴۲۵-۴۵۵ تومان خواهد بود سپس با اصلاحی به سقف تاریخی نزدیک می‌شود.

مطالب مفید