دستوری کلیدی پزشکیان برای تحول آموزشی در مناطق محروم: آمادگی برای کار و تلاش در کنار مردم

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در نخستین جلسه طرح ویژه « محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی» پس از شنیدن گزارش تفصیلی وزیر آموزش پرورش از آخرین وضعیت فضاهای آموزشی به‌ویژه در نقاط محروم کشور و همچنین نظام سیاستگذاری برای ساماندهی مدارس کانکسی، مدارس سنگی، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر، مناطق با فضای آموزشی متوسط کمتر از ۳ متر و پروژه‌های نیمه تمام و مدارس در حال احداث، محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی کشور را مستلزم تغییر رویکرد و عملکرد مدیران دانست.

به گزارش تجارت نیوز،

او گفت: ما معتقدیم آینده کشور از مدارس رقم خواهد خورد اگر بتوانیم با ایجاد فضای مناسب آموزشی برای همه دانش‌آموزان در اقصی‌نقاط کشور و همچنین تغییر شیوه‌های منسوخ آموزش، عدالت آموزشی را محقق کنیم، علاوه بر اینکه دنیا و آخرت خود را آباد می‌کنیم، آینده کشور را نیز تضمین خواهیم کرد.

رئیس جمهور با تکیه‌بر ۴ اصل عدالت، روابط بین بخشی، مشارکت مردمی و تکنولوژی مناسب، بر ضرورت ایجاد ساختار استانی، شهرستانی، شهری و بخشی برای تحقق این طرح تأکید و تصریح‌کرد: در بخش روابط بین بخشی بهره گیری از ظرفیت مسئولان استانی، امامان جمعه، شوراهای شهر، شهرداری‌ها و حتی مدیران و معلمان مدارس بسیار مؤثر و حائز اهمیت است، در این راستا دولت استانداران را مکلف به حمایت از این طرح و تجمیع ظرفیت‌ها خواهد کرد و مسئولین استانی و مدیران مناطق آموزشی هرکدام به سهم خود باید مسئولیتی در این زمینه به عهده بگیرند.

رئیس‌جمهور در ادامه استفاده بهینه از مشارکت عمومی در کنار کمک نهادهای حمایتی نظیر بسیج سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و سایر دستگاه‌ها را از دیگر راهکارهای مؤثر در تحقق این طرح برشمرد و افزود: استفاده از کمک مردم و مشارکت عمومی علاوه بر تسریع در پیشبرد کارها، موجب تقویت سرمایه اجتماعی برای نظام و کشور خواهد شد چرا که مردم خود را در ساختن و آبادانی کشور سهیم می‌دانند.

رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت ایفای «مسئولیت اجتماعی» دستگاه‌های اجرایی مختلف، شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی و انبوه سازان در تأمین مالی این طرح تأکید و گفت‌: رصد روزانه اجرای طرح با هدف بررسی میزان هماهنگی دستگاه‌ها و پیشرفت کار بر اساس جدول زمان‌بندی حداکثر یک ساله از دیگر الزامات اجرای این طرح است.

پزشکیان همچنین با بیان اینکه مشروط کردن تحقق چنین طرح‌هایی به تأمین بودجه و اعتبارات دولتی منجر به نتیجه نخواهد شد و به ثمر نخواهد رسید، تأکید کرد: تحقق عدالت آموزشی نیازمند تغییر نگاه و عملکرد مدیران است و با پشت میز نشینی محقق نخواهد شد، همه مدیران باید آستین خود را بالا بزنند، ما نیز در ساختن مدرسه برای دانش‌آموزان مناطق محروم از کارگری کردن هم ابایی نداریم و اگر چنین نگاهی در مدیران ما نهادینه شود کارهای بسیار بزرگی رقم خواهد خورد.

منبع :

تسنیم

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

مطالب مفید