چالشها و فرصتهای تخصیص بنزین بر اساس کد ملی
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از گسترش نیوز، امیر حیات مقدم در خصوص ناترازی بنزین و لزوم مدیریت آن برای برون رفت از ناترازی بودجه ۱۴۰۴، اظهار کرد: «در سال ۱۴۰۳ با توجه به هزینههای گزافی که برای واردات بنزین انجام میشود، دولت باید به دنبال راهکارهایی باشد که بودجه را بدون ناترازی به مجلس ارائه کند. یکی از راهکارهای مطرحشده، طرح تخصیص بنزین به نفر بر اساس کد ملی است که نیازمند بررسی کارشناسی دقیق است.
مهر نوشت: حیات مقدم بیان کرد: «اگر این طرح بهدرستی اجرا شود و بتواند واردات بنزین را کاهش دهد، موافق آن هستیم. اما این موضوع باید با دقت و آمارهای دقیق مورد بررسی قرار گیرد، با تغییر شیوه تخصیص بنزین به جای خودرو به هر کد ملی باید شاهد کاهش مصرف بنزین شویم. مسئله اصلی در این طرح، تخصیص بنزین به همه افراد دارای کد ملی است، درحالیکه در حال حاضر افرادی که چندین خودرو دارند به میزان زیادی از سهمیه بنزین برخوردار و مردم دیگر فاقد خودرو از این سهمیه برخوردار نمیشوند.
نماینده حوزه انتخابیه امیدیه، بندرماهشهر و هندیجان در مجلس با اشاره به چالشهای احتمالی طرح تخصیص بنزین به کد ملی گفت: «در حال حاضر، تعداد زیادی از افراد در جمهوری اسلامی ایران دارای کد ملی هستند اما همه آنها خودرو ندارند. از طرفی، وقتی سهمیه بنزین به همه افراد داده شود، حتی به کسانی که خودرویی ندارند، این مسئله ممکن است منجر به افزایش مصرف سوخت در کشور شود.»
وی اضافه کرد: این مسئله نیازمند کار آماری دقیق است تا مشخص شود چه تعداد افراد فاقد خودرو هستند و چگونه میتوان از سوءاستفاده از این سهمیه جلوگیری کرد.
حیات مقدم در ادامه به موضوع اتباع خارجی ساکن کشور اشاره کرد و گفت: «ما در حال حاضر تعداد زیادی از اتباع افغانی در کشور داریم که از سهمیه بنزین استفاده میکنند. این موضوع باید در بررسیهای کارشناسی مدنظر قرار گیرد تا سهمیهبندی بنزین به درستی اجرا شود و تأثیری منفی بر مصرف سوخت نداشته باشد.»
این نماینده مجلس دوازدهم تأکید کرد که باید مکانیزمی مشخص شود تا افرادی که نیاز بیشتری به بنزین دارند، بهطور منطقی از این سهمیه استفاده کنند.
مزایای طرح تخصیص بنزین به کد ملی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مزایای احتمالی این طرح، بیان کرد: «یکی از مزایای این طرح میتواند شفافیت بیشتر در تخصیص و مصرف بنزین باشد. وقتی مشخص شود که هر فرد چه میزان سهمیه بنزین دارد، امکان رصد دقیقتری از مصرف وجود خواهد داشت و این میتواند به مدیریت بهتر منابع سوختی کشور کمک کند.»
به گفته این نماینده مجلس اگر طرح بهدرستی اجرا شود و از جنبههای آماری و فنی دقیق بررسی شود، میتواند به کاهش واردات بنزین و همچنین بهینهسازی مصرف سوخت کمک شایانی کند.
حیات مقدم در ادامه گفت: «ما با هر طرحی که منجر به کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از ناترازی در بودجه کشور شود، موافقیم. اما این طرحها باید از نظر فنی و اجرایی بهگونهای طراحی شوند که هم مصرف را کاهش دهند و هم عدالت در توزیع منابع برقرار شود.» وی تأکید کرد که دولت و مجلس باید با همکاری نزدیک به راهکارهایی دست یابند که نهتنها واردات بنزین را کاهش دهند، بلکه هزینههای اضافی ناشی از مصرف بیرویه سوخت را نیز کاهش دهند.
ضرورت کار کارشناسی دقیق و نظارت بر اجرای طرح
نماینده حوزه انتخابیه امیدیه، بندرماهشهر و هندیجان در پایان با تأکید بر لزوم انجام کار کارشناسی دقیق در مورد این طرح، اظهار کرد: «اجرای این طرح نیازمند بررسیهای دقیق آماری و نظارتی است. ما باید بدانیم که چه تعداد خودرو در کشور وجود دارد و چگونه میتوان مصرف بنزین را کنترل کرد. در غیر این صورت، این طرح ممکن است به نتایج معکوس منجر شود و مصرف سوخت در کشور افزایش یابد.»
امیر حیات مقدم در پایان گفت: «مجلس و دولت باید با همکاری نزدیک در این زمینه کار کنند تا از اجرای موفق طرحهای مدیریت مصرف سوخت اطمینان حاصل شود و بودجه کشور نیز از ناترازی رهایی یابد.»