«هفته‌های ایرانی» بر مبنای «سند تحول رسانه ملی» و با تاکید بر هویت محوری و عدالت گستری شکل گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی آذرمکان، قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران در نشست خبری عوامل «هفته‌های ایرانی» در واحد ۱۶۲ صدا و سیما به بیان اهداف این برنامه پرداخت و تاکید کرد: این کلان طرح بر مبنای سند تحول و برنامه‌ریزی دقیق شکل گرفت و ما سعی کردیم ۱۲ محور مورد تاکید در سند تحول را در این برنامه اجرایی کنیم.

به گزارش سینماپرس، برنامه «هفته‌های ایرانی» به موازات ابلاغ سند تحول سازمان و همزمان با تأکید بر دو اصل «هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» روانه آنتن رادیو ایران شد و عوامل سازنده این برنامه هر هفته راهی یک استان می‌شدند. با پایان دوره اول این کلان طرح عوامل سازنده این برنامه در واحد ۱۶۲ صدا و سیما (امور ارتباط با مخاطبان) حاضر و پاسخگوی تماس‌های مردمی شدند.

نشست خبری این برنامه با اجرای ابوذر ابراهیم، مدیر روابط عمومی معاونت صدا و با حضور مهدی آذرمکان قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران، کاظم داداشی مدیر گروه جامعه و سلامت این شبکه، یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و تمدن، مصطفی جعفر یحیی مدیر فضای مجازی، وحید بیات و متین‌السادات فیروزی تهیه‌کنندگان، خاطره ارج و حسن همایی گویندگان شبکه، نوید دانشور و گیتی محمدی گزارشگران و محمودرضا حسنلو مسئول روابط عمومی‌ برگزار شد.

ابوذر ابراهیم، مدیر روابط عمومی معاونت صدا در ابتدای نشست با اشاره به اهداف تولید برنامه «هفته‌های ایرانی» گفت: این کلان طرح بر مبنای سند تحول رسانه ملی و با تاکید بر هویت محوری و عدالت گستری شکل گرفت و عوامل سازنده برنامه طی یک سال به ۳۱ استان سفر کردند. این طرح با ابتکار عمل دکتر آذرمکان قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران، همراهی مدیران گروه و برنامه‌سازان شکل گرفت.

وی در ادامه با بیان تماس‌های مردمی ادامه داد: امروز در بازه زمانی یک ساعته، حدود ۱۰۰ تماس مردمی داشتیم و شنوندگان همیشه همراه رادیو نظرات‌شان را پیرامون این برنامه بیان کردند. تماس‌های مردمی نه تنها دلگرم‌کننده است، بلکه اقبال مردم را نسبت به این برنامه نشان می‌دهد. ضمن اینکه عوامل برنامه‌ساز امروز بازخوردهای بسیار خوب و روحیه‌بخشی از اقصی نقاط کشور دریافت کردند و همین مشوق گروه برای ادامه مسیر در ساخت فصل دوم این برنامه است.

مهدی آذرمکان، قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران واحد ۱۶۲ صدا و سیما را پل ارتباط میان مخاطبان و برنامه‌سازان برشمرد و افزود: شنیدن نظرات شنوندگان که همیشه همراه با برنامه‌های رادیو هستند نه تنها شیرین است، بلکه فرصتی فراهم می‌شود تا برنامه سازان و مخاطبان با هم گفت‌وگویی داشته باشند و ما هم از پیشنهادهای آنها در ادامه مسیر راه بهره ببریم. طرح «هفته‌های ایرانی» از مهر ماه سال گذشته شروع و مهر ماه امسال با سفر به زنجان خاتمه یافت.

وی بیان کرد: این کلان طرح بر مبنای سند تحول و برنامه‌ریزی دقیق شکل گرفت. از مقطعی که من به رادیو ایران آمدم به دنبال طرح جامع، خلاقانه و نوآورانه در رادیو ایران بودم که به طرح «هفته‌های ایرانی» رسیدیم. اولین استانی که به سراغش رفتیم کردستان بود. وقتی از این استان شروع کردیم، تمام برنامه‌های رادیو ایران متمرکز بر آن استان شد و تلاش کردیم هر آنچه بر استان کردستان می‌گذرد، روایت کنیم. بقیه استان‌ها به این شکل ادامه پیدا کرد. از سوی دیگر با سفر عوامل به استان، برنامه‌های مختلف استان مربوطه در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و … در قالب برنامه‌های رادیو ایران روانه آنتن شد. همچنین برنامه «زیر آسمان ایران» هم محصول مشترک با استان‌ها بود که روانه آنتن می‌شد. از دیگر اهداف این طرح برگزاری دوره‌های آموزشی ایرانیاران بود که این دوره‌ها با اقبال گسترده مخاطبان رو به رو شد. شما می‌دانید رادیو ایران پرمخاطب‌ترین رادیوست که پوشش آن صد درصدی است. کل کشور این رادیو را می‌شنوند. به همین دلیل «هفته های ایرانی» فرصتی برای هر استان بود تا ظرفیت‌های مختلف هر استان را به گوش مخاطبان عام خود برساند.

قائم مقام معاونت صدا در پاسخ به سئوال مجری پیرامون تاکید این برنامه بر توسعه سبک زندگی ایثارگرانه و دیدار با خانواده شهدا در هر استان ادامه داد: در سند تحول ۱۲ محور تاکید شده است و سعی کردیم همه محورها را در برنامه «هفته های ایرانی» اجرا کنیم. همچنین با توجه به تاکید بر فرهنگ ایثار و شهادت این موضوع نیز در برنامه “هفته‌های ایرانی” مورد توجه قرار گرفت.

کاظم داداشی، قائم مقام رادیو ایران و مدیر گروه جامعه و سلامت با بیان این موضوع که حضور در واحد ۱۶۲ تجربه خوبی بود، ادامه داد: وقتی برنامه‌ساز با مخاطب ارتباط داشته باشد از او انرژی دریافت می‌کند، به ویژه اینکه مخاطب امروز ما هوشمند و آگاه است. ما با راه اندازی کلان طرح «هفته‌های ایرانی» توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. ضمن اینکه این طرح با مطالعه دقیق شکل گرفت و حضور هر هفته برنامه‌سازان در استان‌ها منجر به تعامل بسیار خوب با مردم شد. قرار است فصل دوم از این برنامه هم طراحی شود. در فصل جدید قرار است بیشتر پیگیر مطالبات مردم از مسئولان باشیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. ضمن اینکه در فصل دوم بازنگری هم خواهیم داشت تا پویایی برنامه حفظ شود. سعی کردیم این برنامه رنگ آمیزی مناسبی از موضوعات مختلف داشته باشد.

یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و تمدن شبکه رادیویی ایران گفت: ما تلاش کردیم در طرح برنامه «هفته‌های ایرانی» به برنامه‌های فرهنگی در استان‌ها توجه کنیم. ضمن اینکه یکی از برکات این کلان طرح، تعامل با استان‌ها بود و مستندهای استانی از رادیو ایران روانه آنتن شدند. طی این سفرها، نخبگان هر استان معرفی شدند که مورد اقبال مسولان و مردم قرار گرفت. دستاوردهای فرهنگی و پژوهشی این برنامه کم نبود که در فصل دوم این برنامه گسترده‌تر خواهد شد.

وحید بیات، تهیه‌کننده در این نشست تاکید کرد: طرح «هفته‌های ایرانی» منجر به شناخت بهتر از استان‌ها در حوزه فرهنگ، موسیقی و … شد و ما تلاش کردیم مشکلات فرهنگی مردم را نیز حل کنیم. به عنوان مثال یکی از مشکلات استان ها، سالن تئاتر بود که این موضوع را با مسئولان در میان گذاشتیم و رفع شد.

خاطره ارج گوینده این شبکه به کانون ایرانیاران اشاره کرد که منجر به شناسایی استعدادهای درخشان شد. همچنین گیتی محمدی گزارشگر این شبکه هم بیان کرد:جای خالی چنین برنامه‌ای احساس می‌شد و «هفته‌های ایرانی» برنامه‌ای برای همه مردم ایران است.

مطالب مفید