وجاهت را به سالن رسانه و محل برگزاری جشنواره‌ها بازگردانید

یک روزنامه‌نگار سینمایی در گفت‌گوی اختصاصی با «تجارت‌نیوز»:

گلاویژ نادری روزنامه نگار باسابقه معتقد است توجه به جایگاه واقعی روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی و سالن رسانه، مهمترین وظیفه برگزار کنندگان جشنواره‌هاست.

به گزارش تجارت نیوز،

گلاویژ نادری روزنامه نگار باسابقه درباره خانه جشنواره و لزوم وجود یک جای مشخص برای برگزاری جشنواره‌ها بیان کرد: طبیعتا باید محلی ثابت برای برگزاری جشنواره درنظر گرفته شود که تبدیل به سالنی برای برگزاری تمامی جشنواره‌های سینمایی و نه فقط برای جشنواره فجر شود.

وی افزود: در میان تمام گزینه‌های موجود اعم از برج میلاد، پردیس سینمایی ملت و چارسو هیچ کدام گزینه مناسبی برای برگزاری جشنواره نیستند. به این دلیل که نه دسترسی به آنها راحت است و  نه به لحاظ امکانات کامل هستند. برج میلاد که اصلا سالن سینما نیست.

نادری درباره المان هایی که باید خانه جشنواره داشته باشد، توضیح داد: از همه مهم‌تر سهولت دسترسی به آن و نبودن در نقاط پرترافیک شهر است. البته اینکه کیفیت نمایش خوبی داشته باشد و سالن برای اقامت خبرنگاران از نیمه روز تا شب مناسب و امکانات خوبی داشته باشد هم از مشخصه های لازم است. در سال‌های اخیر جشنواره‌ها در برج میلاد، ایرانمال، پردیس ملت و چارسو برگزار شدند. بعضی‌ها از منظر دسترسی مناسب نیستند، بعضی سالن مناسب نمایش فیلم ندارند. چارسو هم که قرار است به کل تغییر کاربری داده و تجاری شود.

وی درباره این مکان‌ها که محل برگزاری جشنواره‌ها بوده اند، مطرح کرد: هیچ یک از این سالن‌ها بنا بر تجربه‌ای که در حضور در آنها داشتم، مناسب برگزاری جشنواره نیستند. یا دسترسی به آن ها سخت و دشوار است یا کیفیت نمایش بدی دارند و یا هر دو را با هم دارند. در هیچ کدام از این سالن‌ها احساس راحتی نکردم و برای حضور در آنها با مشکلات زیادی روبرو بودم. به همین دلیل در سال های اخیر حضور در دیگر سالن‌ها را به فیلم دیدن در سالن رسانه‌ها ترجیح دادم.

نادری در پاسخ به این پرسش که اگر امکان ساخت و یا تجهیز یک مکان به عنوان خانه جشنواره وجود نداشته باشد، به نظر شما با تغییر در شکل اجرا مثلا کنترل کردن تعداد حاضران رسانه و صاحب اثر و… می‌توان در جاهایی مانند چارسو، موزه سینما و… به شکل بهتری جشنواره را برگزار کرد یا خیر، بیان کرد: مشکل عدم دسترسی راحت و پرترافیک بودن مسیر این سالن‌ها مشکلاتی است که مطرح شد و نمی‌توان آن ها را حل کرد و حل این مشکل درواقع از عهده دست‌اندرکاران جشنواره خارج است.

این روزنامه‌نگار در بخش دیگری از صحبت های خود مطرح کرد: باتوجه به وضعیت موجود و مشکلاتی که هست، بهترین کار این است که به اهالی رسانه و منتقدان این اجازه داده شود تا در هر سینمایی که دسترسی به آن برایشان راحت است، فیلم‌ها را ببینند. عده‌ای هم که ناچار به پوشش نشست‌ها هستند و چاره‌ای جز حضور ندارند در سینمای محدودی به تماشای فیلم‌ها بنشینند. از سوی دیگر حتما نشست‌ها به صورت آنلاین پخش شوند که اهالی خبر و خبرگزاری‌ها در صورت عدم حضور بتوانند گزارش نشست را تهیه کنند. در  سال‌های اخیر خبرنگارانی که در نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند و گزارش آن را می‌نویسند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، اکثرا فقط برای تماشا به این نشست‌ها می‌آیند و مسئولان جشنواره با یک رصد ساده می‌توانند گزارشگران واقعی را شناسایی و از ورود بقیه جلوگیری کنند. در این صورت هم نظم جلسات بهتر می‌شود و هم تعداد افراد حاضر در سالن رسانه کاهش پیدا کرده و هم حواشی جشنواره کمتر می‌شود.

گلاویژ نادری در پایان گفت: با وجود صفحات اینستاگرامی وجهه منتقدان و خبرنگاران در سالن رسانه مخدوش شده است. در سال‌هایی نه چندان دور هنرمندان با خضوع و احترام به این سالن پا می‌گذاشتند، چون می‌دانستند قرار نیست آنها را بر صدر نشانده و عده‌ای به تماشایشان بنشینند. وجاهت سابق را به سالن رسانه و محل برگزاری جشنواره باز گردانید. شما می‌توانید از عهده این کار برآیید.

مطالب مفید