نگاهی به «سه جلد»، یک فیلم جذابِ اجتماعی؛ سلام به زندگی

جبار آذین
“مینو” رازی دارد که شخصیت و کار و زندگی او را دچار تلاطم و بحران و کشمکش کرده است و علی تبریزی، دوربین خود را به دست می‌گیرد و با هدایت مهدی اسماعیلی، تماشاگرِ فیلم «سه جلد» را با خود همراه می‌کند و وارد هزار توی زندگی مینو می‌شود تا پیچ وخم‌های زندگیِ او بر قاب سینما نقش بندد و این مسیرِ سخت و سراسر تنش و التهاب و اضطراب را تا دستیابی به راز پنهان مینو ادامه می دهد. او برای یک لحظه هم دوربینش را بر زمین نمی‌گذارد و همپای مینو و همراه مخاطب، فراز و فرود زندگی کاراکتر اصلی فیلم را در می نوردد و با آشکار شدن راز او، تصاویری از سیما و زندگی ویران مینو به نمایش می‌گذارد و بیننده را در اوج همدردی با او، به تفکر وا می‌دارد تا به سرگذشت و سرنوشت و تصمیم مینو برای نگاهی دوباره به زندگی و
ساختن خود و زندگی اش، بیندیشد و با سلام او به “نهال” و پدرش در باور جدید زندگی مینو هم‌داستان شود…
درام جذاب و ملتهب اجتماعی «سه جلد» داستان زندگی زنی است که برای یافتن خود و برخاستن مجدد از میان خاکسترهای زندگی‌اش، با عبور از تلخی‌ها و سیاهی‌ها به آینده سلام می‌کند و در اتخاذ این تصمیم، “نهال” و فرزندی که مینو در راه دارد و زندگی شخصی و خانوادگی و اجتماعی و مناسبات جامعه، نقش ایفا می‌کنند.
فیلم «سه جلد» نخستین ساخته سینمایی مهدی اسماعیلی است که بعد از سالها فیلمنامه‌نویسی، موفق شده به عنوان نویسنده و کارگردان با یاری و مشاوره سینماگر شاخص کشور، کمال تبریزی و حمایت تهیه‌کننده و سینماگر معتبر و خوشنام، محمد آفریده، یک اثر جذاب اجتماعی دیدنی و ممتاز در سینمای کشور تولید کند.
باران کوثری در این فیلم با یک بازی خوب در نقشی متفاوت با آنچه تاکنون به ایفای آن‌ها پرداخته، توانسته به شخصیت خوب نوشته و ساخته شده مینو، جان ببخشد و آن را به کمک کارگردان، باورپذیر ارائه نماید.
زنده یاد آتیلا پسیانی با بازی خود در «سه جلد»، خاطره‌ای مانا از دوران بازیگری‌اش به یادگار گذاشته است. «سه جلد» سفری مکاشفه‌ای و هنرمندانه از زندگی یک زن در ایران امروز است.
فیلم با تراژدی زندگی مینو آغاز و تا مقصد با تراژدی او ادامه دارد، اما تابش نور امید از دل تاریکی، درهایی جدید از فردای بهتر را روی او می‌گشاید.

مطالب مفید