معرفی کامل جتور T2 شاسی بلند آفرودی گروه بهمن

اقتصادآنلاین-روزبه راد؛ علاقه‌مندان به سفرهای خارج از جاده و طبیعتگردی همیشه به خودروهای آفرود با اشتیاق نگاه کرده‌اند . این مورد شامل افرادی که در تمام طول سال در ویلاها یا خانه‌های روستایی زندگی می‌کنند نیز می‌شود؛ کسانی که جاده‌های محل سکونتشان، به‌ویژه در زمستان، وضعیت مناسبی ندارند.

خودروسازان به این موضوع آگاه هستند و هر از گاهی مدل‌های بسیار مناسبی با آرایش چرخ‌های 4×4 تولید می‌کنند. جتور T2 که در چین به نام «تراولر» شناخته می‌شود، یکی از این خودروهاست که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است‌ و حالا شاهد حضور آن در سبد محصولات وارداتی گروه بهمن هستیم.

طراحی بیرونی

مدل جتور T2، بر اساس اطلاعات سازنده، برای سفر طراحی شده‌اند. شرکت جتور زیرمجموعه کمپانی چری است که ما ایرانی ها بیشتر از هر خودروساز چینی دیگری با محصولات آن آشنا هستیم؛ چرا سالهاست تولیدات آن توسط مدیران خودرو در بازار ایران عرضه می‌شود.

جتور T2 توجهات را عمدتاً به دلیل سیستم تمام‌چرخ محرک و ظاهر جذاب جعبه‌ای به خود جلب کرده است. ما نیز در این زمینه با خریداران کاملاً هم‌عقیده‌ایم. هاکان ساراک‌اوغلو و تیمش که مسئول طراحی ظاهری این خودرو بوده‌اند ، موفق شدند تصویری خوانا و قابل‌توجه از یک «خودروی آفرود واقعی» برای کراس‌اوور تمام‌چرخ محرک جتور خلق کنند. هرچند، طبق معمول، این کار بدون الهام‌گیری از سایر مدل‌ها نظیر لندروور دیفندر نبوده است.

نمای جلوی خودرو شما را به یاد نسل دوم لندرور دیسکاوری می‌اندازد، در حالی که نمای جانبی و عقب آن تلویحاً به مدل دیفندر اشاره می‌کند. البته برخی جزئیات نشان می‌دهند که این خودرو متفاوت است. برای مثال، پلاستیک‌های تزئینی در سپر جلو که به شکل قلاب‌های یدک‌کش طراحی شده‌اند، یا جزئیات زرد روشن در رینگ‌ها و باربند سقفی خودرو که ممکن است از دید برخی جذاب نباشند. البته این موارد کاملاً سلیقه‌ای است و شاید برای برخی مناسب باشد.

برخی نیز دسته‌های روی کاپوت را به این فهرست اضافه می‌کنند، اما این دسته‌ها یک کاربرد پنهان دارند. در صورت نیاز، بندهای چادر که روی سقف نصب می‌شود به این دسته‌ها متصل می‌شوند. و از آنجایی که به این موضوع اشاره کردیم، باید گفت که باربند جتور T2 می‌تواند تا 300 کیلوگرم بار در حالت متوقف تحمل کند؛ یعنی حتی دو نفر می‌توانند به‌راحتی شب را در چادر روی سقف سپری کنند.

در خودرویی با ظاهر خشن، کلید خودرو نیز طراحی مشابهی دارد و با کلیدهایی که در خودروهای اروپایی می‌بینیم متفاوت است. دکمه‌ها شامل باز کردن خودرو، قفل کردن، باز کردن صندوق عقب و روشن کردن موتور از راه دور هستند.

با نگه داشتن دکمه باز کردن، می‌توانید تمام پنجره‌های درب‌های خودرو را باز کنید تا فضای داخلی تهویه شود. همین‌طور می‌توانید با فرمانی از کلید، همه پنجره‌ها را کاملاً ببندید. البته ورود بدون کلید نیز در مدل فول آپشن وجود دارد که می‌تواند با دکمه روی دستگیره درب راننده انجام شود.

فضای داخلی جتور T2 چگونه است ؟

ورود به خودرو هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. رکاب جانبی ثابت، پهن و راحت است و در صورت نیاز می‌توانید از دستگیره قدرتمند روی ستون جلوی سمت چپ پنجره نیز استفاده کنید.

فضای داخلی خودرو پر از جیب‌ها و جا لیوانی‌های متعدد است که آن‌ها را نمی‌توان لوکس دانست. اما صفحه نمایش بزرگ چندرسانه‌ای، سیستم صوتی مناسب، سانروف برقی پانوراما و شیشه دوجداره درب‌های جلو از ویژگی‌هایی هستند که باید به آن‌ها اشاره کرد.

حتی بدون ارتفاع زیاد خودرو، با تنظیم صندلی در بالاترین حالت، حس پادشاه کوهستان را خواهید داشت. این ارتفاع بالا و دید وسیع حس خوبی به راننده منتقل می‌کند، خصوصاً برای علاقه‌مندان به خودروهای آفرود.

در عین حال، دوربین‌های دید اطراف که امکان مشاهده زیر خودرو حین رانندگی را می‌دهند و حسگر عمق آب از ویژگی‌های مهم هستند. بر اساس مشخصات فنی جتور T2، عبور از چاله‌های آبی تا عمق 70 سانتی‌متر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در نسخه فول آپشن جتور T2 صندلی راننده دارای 3 محدوده تنظیم برقی است و تنظیم گودی کمر نیز با استفاده از سیستم برقی انجام می‌شود. تنظیمات موقعیت فرمان شامل دو حالت دستی (ارتفاع و فاصله) است. جالب است که در بالاترین موقعیت صندلی، راننده می‌تواند آرنج خود را روی درب قرار دهد که حس راحتی خوبی را ایجاد می‌کند. این ویژگی احتمالاً مورد پسند علاقه‌مندان به شاسی‌بلندهای واقعی قرار می‌گیرد!

سایر امکانات

از دیگر امکانات جذاب جتور T2 در نسخه فول آپشن می‌توان به گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، تعداد زیاد پورت‌های شارژ سیمی و شارژ بی‌سیم روی کنسول مرکزی اشاره کرد. همچنین یک باکس خنک‌کننده بزرگ زیر کنسول میانی قرار دارد که برای نگهداری مواد خوراکی یا نوشیدنی ایده‌آل به نظر می‌رسد.

اهرم تعویض دنده بزرگ خلبانی از صندلی راننده بسیار جلب توجه می‌کند. برخلاف ترند روز، این اهرم زیر فرمان نیست، بلکه به‌طور کلاسیک روی تونل مرکزی قرار گرفته است. اما فرمان جتور، برعکس، طراحی مدرنی دارد و شبیه به کلید آن، هشت‌ضلعی است. البته لبه‌های آن گرد شده‌اند، اما یک فرمان سنتی احتمالاً حس بهتری منتقل می‌کرد. از طراحان این خودرو باید بابت دکمه‌های فیزیکی روی فرمان تشکر کرد. همچنین گرم‌کن فرمان نیز وجود دارد.

گفتنی است امکانات بیان شده در اینجا مربوط به نسخه های فول آپشن جتور تی۲ بوده و باید دید گروه بهمن این خودرو را در نهایت با چه سطحی از امکانات به بازار ایران می‌آورد.

مشخصات فنی جتور T2

جتور تی۲ با موتور ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر با ایران می‌آید. این خودرو به

  گیربکس هشت سرعته اتوماتیک DCT400 مجهز است که می‌تواند تا 400 نیوتن‌متر گشتاور را تحمل کند. این مشخصه، با در نظر گرفتن حداکثر گشتاور اعلام‌شده ۳۹۰ نیوتن‌متر از سوی سازنده، باید دوام مناسب را برای گیربکس تضمین کند.

این کراس اوور چینی حدود ۱۹۱۹ کیلوگرم وزن دارد و از یک باک سوخت ۷۰ لیتری تغذیه می‌شود. میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن هم در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹.۵ لیتر برآورد شده است.

 درمورد شتاب صفر تا صد آن اطلاعات رسمی در دسترس نیست اما می‌توان انتظار شتاب تقریبا ۱۱ ثانیه‌ای از جتور T2 داشت. حداکثر سرعت این غول چینی هم به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مواد و رنگ‌های داخل کابین در زمینه مواد و رنگ‌های داخلی، T2 عملکرد مناسبی دارد. کیفیت متریال، هرچند لوکس نیست، اما بالاتر از حد متوسط و کاملاً مستحکم و خوش ساخت است. تریم کابین در بازارهای جهانی در سه گزینه رنگی ارائه می‌شود: بژ، مشکی و سبز تیره که باید دید گزینه‌های وارداتی بی ام کارز از چه تریمی برخوردار خواهند بود.

تجربه سواری به‌عنوان سرنشین T2

تجربه سرنشین جلو در T2 تقریباً مشابه راننده است. تنها چیزی که در صندلی جلو ممکن است کمبودش احساس شود، تنظیم ارتفاع صندلی است. اما این کمبود به‌خاطر راحتی ذاتی صندلی جلو چندان به چشم نمی‌آید. همانند راننده، سرنشین جلو نیز می‌تواند از سیستم حافظه صندلی استفاده کند. به‌عنوان جبران نبود تنظیم ارتفاع، صندلی سرنشین جلو به سیستم خوشامدگویی هنگام ورود و خروج مجهز است.

ورود به صندلی‌های عقب نیز راحت است. باز هم رکاب‌های جانبی و دستگیره‌هایی روی ستون‌های میانی وجود دارند. ارتفاع نشیمن صندلی‌های عقب کاملاً مناسب است. سرنشینان عقب، به‌خصوص در سمت راست، می‌توانند به‌راحتی پای خود را زیر صندلی جلو که فاقد تنظیم ارتفاع است قرار دهند. هنگام نشستن در عقب، T2 با فضای فراوان شما را شگفت‌زده می‌کند. پشتی صندلی‌های عقب قابلیت تنظیم زاویه دارد و اگر کمتر از سه سرنشین در عقب باشند، می‌توان از زیر آرنجی کاربردی و راحت هم استفاده کرد.

با وجود این امکانات، انتظار می‌رفت کنترل تهویه جداگانه برای سرنشینان عقب وجود داشته باشد، اما متأسفانه چنین نیست. تنها دریچه‌های هوای قابل تنظیم، پورت‌های USB نوع A و نوع C و یک محفظه کوچک برای اشیا در اختیار سرنشینان عقب است.

از دیگر ویژگی‌های صندلی‌های عقب جتور T2 می‌توان به پنجره‌هایی اشاره کرد که کاملاً داخل درب مخفی می‌شوند، به حالت خودکار برای تمام بالابرهای شیشه و همچنین شیشه‌های دودی عقب در نسخه‌های فول آپشن هم باید اشاره کرد.

ظرفیت بار چقدر است؟

برای پاسخ به این سؤال، نگاهی به صندوق عقب می‌اندازیم. درب صندوق به سیستم بسته‌شدن برقی مجهز است و خود درب دارای دو جای لیوان، یک دربازکن بطری و امکان ثابت‌شدن در حالت باز است. ارتفاع بارگیری صندوق عقب جتور T2 که برای یک کراس‌اوور معمولی است، 85 سانتی‌متر است. در داخل صندوق، دو توری برای وسایل کوچک، 10 حلقه برای بستن بار، نورپردازی و یک سوکت 12 ولت وجود دارد.

ابعاد دهانه صندوق عقب عبارت‌اند از: عرض 95 سانتی‌متر، ارتفاع 81 سانتی‌متر و عمق 74 سانتی‌متر. با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، از آستانه تا نشیمن صندلی‌های جمع‌شده، این عمق به 147 سانتی‌متر می‌رسد. تنها افراد کوتاه‌قد می‌توانند در عقب خودرو بخوابند، زیرا بیشترین فاصله مورب کف صندوق تنها 180 سانتی‌متر است. با این حال، صندوق عقب اصلاً کوچک به نظر نمی‌رسد. حجم مفید آن طبق اعلام سازنده 580 لیتر در حالت عادی و 1494 لیتر در حالت خواباندن صندلی‌ها است.

چرخ زاپاس جتور T2 روی درب صندوق نصب شده است، بنابراین باید به زیر کف صندوق نیز نگاهی انداخت. فضای زیادی در آنجا وجود دارد که نه‌تنها لوازم جانبی خودرو، بلکه بسیاری از وسایل دیگر را نیز می‌توان در آن جا داد.

رانندگی با جتور T2 چطور است ؟

کارشناسان و خبرنگاران خارجی پس از ۵۰۰ کیلومتر رانندگی با این خودرو، احساسات فراوانی به همراه داشتند؛ چرا که توانستند خودرو را در مسیرهای گل‌آلود، جاده‌های شنی، آسفالت و حتی خیابان‌های شهری امتحان کنند. در همه این شرایط، خودرو عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و عملاً تطبیق‌پذیری شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشته است.

کابین خودرو حتی در سرعت‌های بالا نیز آرام است، که این امر مدیون شیشه‌های دو لایه جلو است. با وجود رینگ‌های 20 اینچی، سواری خودرو مناسب و راحت است. این کراس‌اوور نسبت به دست‌اندازهای کوچک بی‌تفاوت است و سیستم تعلیق آن با انعطاف روی ناهمواری‌های متوسط و بزرگ کار می‌کند.

در بزرگراه، حالت اسپرت بیشترین تأثیر را دارد. در این حالت، موتور بنزینی ۲۵۴ اسب بخاری و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عملکردی فوق‌العاده دارند. البته، رانندگی پرهیجان هزینه خود را دارد و آن مصرف سوخت بالاست. حتی در بزرگراه، رایانه خودرو مصرف ۱۱ لیتر در هر 100 کیلومتر را نشان می‌دهد.

در شتاب‌گیری‌های تند و شدید، گیربکس به‌سرعت چند دنده را کاهش می‌دهد، دنده را نگه می‌دارد و در مواقع لازم از تغییر بی‌مورد خودداری می‌کند. این فرآیند چنان دقیق انجام می‌شود که نمی‌توان از عملکرد نرم‌افزار و سخت‌افزار خودرو تعریف نکرد. فرمان، ترمز و تعلیق نیز بدون نقص عمل می‌کنند. البته، کمی چرخش بدنه وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که این یک کراس‌اوور مرتفع است.

در جاده‌های شنی، این خودرو شما را وسوسه می‌کند تا کمی شیطنت کنید. سطح ناهموار جاده و رینگ‌های 20 اینچی نسخه فول آپشن، شرایط مناسبی برای این کار فراهم می‌آورند. با افزایش سرعت، لرزش بدنه ناپدید می‌شود. سرعت‌سنج به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و کراس‌اوور به‌آسانی جاده خالی و شنی را طی می‌کند، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و حتی به راننده اشاره می‌کند که آماده است سریع‌تر برود. اما بهتر است آرامش سرنشینان را فدای سرعت نکنید.

در مسیرهای گل‌آلود نیز جتور T2 تسلیم نمی‌شود. مسیرهای گلی، ناهمواری‌های شبیه به شخم‌زده و حتی آب‌راه‌ها چالشی برای این گردشگر چینی نیستند. البته باید اذعان کرد که در روزهای گرم نتوانستیم موانع بسیار دشواری برای این خودرو پیدا کنیم.

در مسیرهای بسیار شیب‌دار با یک چرخ معلق تا ارتفاع 40 سانتی‌متر از زمین، خودرو با یک چالش جدی مواجه شد. در لحظه‌ای تصور شد که به حد نهایی خودرو رسیده‌، اما دیفرانسیل لغزش محدود محور عقب به‌سرعت وارد عمل شد و جتور T2 با اطمینان از این مانع عبور کرده است و آن هم تنها با برخورد اندک رکاب به زمین. سیستم X-mode انتقال قدرت تمام‌چرخ این کراس‌اوور امتیاز کامل دریافت کرد.

قیمت جتور T2 در ایران

قیمت نسخه دو دیفرانسیل جتور T2 در بازارهای جهانی به طور متوسط حدود ۲۵ هزار دلار است و احتمالا قیمت نهایی آن در بازار ایران به بیش از سه میلیارد تومان خواهد رسید. هر چند که تا زمان انتشار این مطلب خبر دقیقی در مورد قیمت نهایی جتور T2 در ایران به ما نرسیده است. اینکه چنین خودرویی مقرون‌به‌صرفه باشد یا نه، به تصمیم هر فرد بستگی دارد. اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، بهتر است این گزینه را مد نظر قرار دهید. ضمن آن که موتور و گیربکس جتور T2 با فونیکس تیگو ۸ پرومکس و آریزو ۸ مشترک است که فرایند تعمیرات و دسترسی به لوازم یدکی را تسهیل می‌کند.

مطالب مفید