چالش‌ها و فرصت‌های راهنمای ChatGPT برای معلمان

«تجارت نیوز» گزارش می‌دهد:

OpenAI راهنمایی برای معلمان منتشر کرده تا ChatGPT را در آموزش استفاده کنند، اما نگرانی‌هایی درباره دقت، حریم خصوصی و تاثیر آن بر یادگیری در میان است.

به گزارش تجارت نیوز،

OpenAI با همکاری Common Sense Media دوره‌ای آنلاین برای آموزش معلمان طراحی کرده است. این دوره، که شامل ۹ بخش در مدت یک ساعت است، مفاهیم پایه هوش مصنوعی و کاربردهای آموزشی ChatGPT را پوشش می‌دهد. هدف اصلی کمک به معلمان برای ادغام هوش مصنوعی در برنامه‌های درسی و ارتقای تعامل آموزشی است.

استقبال و نگرانی‌ها

در حالی که برخی معلمان از این ابزارها استقبال کرده‌اند، نگرانی‌هایی در مورد پیامدهای اخلاقی، حفظ حریم خصوصی و دقت داده‌ها در میان است. لنس وارویک، استاد دانشگاه ایلینوی، معتقد است این دوره ممکن است استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی را میان معلمان ترویج دهد، بدون توجه کافی به مشکلاتی مانند تعصب الگوریتم‌ها یا استفاده نامناسب از داده‌های دانش‌آموزان.

تریس سویتز، هنرمند و مدرس دانشگاه آریزونا، نیز معتقد است این ابزارها می‌توانند در ایجاد منابع آموزشی سودمند باشند، اما نگران سوءاستفاده احتمالی OpenAI از داده‌های تولیدشده به دست معلمان است. او اشاره می‌کند سیاست‌های OpenAI در استفاده از داده‌ها نیاز به شفافیت بیشتری دارد.

استقبال محتاطانه از هوش مصنوعی در مدارس

هرچند OpenAI تلاش دارد هوش مصنوعی را ابزاری مفید برای معلمان معرفی کند، گزارش‌ها نشان می‌دهد پذیرش این فناوری در مدارس با چالش‌هایی همراه است. طبق نظرسنجی Pew Research Center، تنها ۲۵ درصد معلمان معتقدند هوش مصنوعی بیشتر مفید است تا مضر.

دیدگاه‌های مثبت

در مقابل، جاش پریور، مدیر محصولات در شرکت آموزشی Prodigy Education، می‌گوید: «آموزش مزایا و خطرات هوش مصنوعی به معلمان کلید پذیرش این فناوری است.» او بر اهمیت تنظیمات و نظارت دقیق بر استفاده از AI تاکید می‌کند.

آینده هوش مصنوعی در آموزش

بازار هوش مصنوعی در آموزش تا سال ۲۰۳۳ ممکن است به ۸۸ میلیارد دلار برسد. اما تا زمانی که چالش‌هایی مانند کمبود معلم و غیبت دانش‌آموزان اولویت دارند، پذیرش فناوری‌هایی مانند ChatGPT ممکن است کند پیش برود.

تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از هوش مصنوعی در برخی موارد مانند ریاضی ممکن است عملکرد دانش‌آموزان را ضعیف کند اما در یافتن منابع تحقیقاتی سودمند باشد. این ابزارها جایگزین تعامل انسانی نیستند و ممکن است هرگز به‌ طور کامل جایگاهی در فرایندهای آموزشی پیدا نکنند.

مطالب مفید