معرفی کی ام سی T۹ وانت پیکاپ محبوب کرمان موتور
اقتصادآنلاین – روزبه راد؛ وانت پیکاپ های اندازه متوسط سگمنت پرطرفداری هستند که حالا شاهد حضور انواع و اقسام مدلهای مونتاژی یا وارداتی آنها در بازار ایران هستیم. کی ام سی T۹ مدل جدید و بهروزتر پیکاپ T۸ است که از سال ۲۰۲۰ با نام جک تی۹ به بازار چین آمده و در بعضی کشورها هم تحت عنوان جک هانتر شناخته میشود. حالا این خودرو دو دیفرانسیل با نسخه فیس لیفت ۲۰۲۳ توسط شرکت کرمان موتور به جادههای کشورمان راه پیدا کرده است و از همین ابتدا توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند.
جک T۹ خودروی بزرگی است که این بزرگی نه به خاطر ابعاد آن (طول ۵.۳۳ متر و ارتفاع ۱.۹ متر در بلندترین نقطه)، بلکه به علت طراحی عضلانی و برجستهای است که چه در جاده و چه در پارکینگ به راحتی توجهات را جلب میکند. پیش از عرضه این مدل جدید، تقریباً هیچ وانت دیگری را با چهرهای به این حد خشن و تهاجمی ندیده بودیم. حتی فورد رپتور نیز در نمای جلویی آرامتر از کی ام سی تی۹ به نظر میرسد. اما این محصول چینی بدون ادعا، ظاهری شبیه شخصیتهای شرور از فیلمهای هالیوودی پیدا کرده است.
طراحی بیرونی
چهره خشن و تهاجمی در جلو شامل جلو پنجره بزرگ بوده و با یک نوار پلاستیکی پهن احاطه شده است که نقش اساسی در هجومی شدن چهره ایفا میکند. چراغهای اصلی به میانههای جانبی و چراغ دیلایت به فرم ابرویی به بالای نمای چهره منتقل شده است.
اگر این طراحی تهاجمی نبود، ظاهر خودرو سادهتر و آشناتر به نظر میرسید؛ کابینی معمولی مشابه مدل T۸ با چهار در، فضای بار ۱.۵ متری، ارتفاع زیاد از زمین، سیستم چهارچرخ متحرک و فنرهای تعلیق عقب، همه ویژگیهای یک وانت کاری متعارف و قابل اعتماد هستند که در اینجا حضور دارد. رینگ چرخهای جدید زیبایی بخش نمای بغل هستند و فرم قسمت عقب هم به استثنای گرافیک زیباتر چراغها، نکته چندان جدیدی را به ما گوشزد نمیکند.
فضای داخلی
طراحی داخلی خودرو ساده اما شیک و مدرن است. پلاستیک مشکی و سخت در برخی نقاط با تزئینات متضاد و روکشهای نرم ترکیب شده است. صندلیها که با دوخت الماسی طراحی شدهاند، دارای تنظیمات برقی هستند که کمتر در پیکاپهای بازار تاکنون دیده بودیم.
فرمان دوپره شیک نیز فقط قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و امکان تنظیم فاصله از راننده وجود ندارد. طراحی داخلی در عین مدرن بودن، کاربردی نیز هست. با اینکه از پلاستیک زیادی در کابین استفاده شده، قسمتهای نرم در نقاط تماس اصلی تعبیه شدهاند. این سبک طراحی کاملا دلنشین و متمایز از پیکاپهای فعلی بازار است که محیطی شبیه به شاسی بلندهای جدید را برای کاربران به وجود میآورد. فضای داخل کابین نیز بسیار جادار به نظر میرسد و محفظه بار هم میتواند تا ۱۱۳۵ لیتر به وزن حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم بار داخل خود جا دهد که کاملا جوابگوی مسافرتهای خانوادگی و یا گردشهای آفرودی خواهد بود.
تجهیزات و فناوری کی ام سی T۹
نمایشگر چندرسانهای با صفحهنمایش عمودی ۱۰.۴ اینچی، قابلیتهای متعددی نظیر پشتیبانی از پروتکلهای اندروید/اپل، دوربینهای پانوراما، بخشهای تنظیمات مختلف و حتی امکان تماشای ویدیو در حین حرکت را ارائه میدهد. جهتگیری صفحه برای نمایش نقشه از طریق گوشی هوشمند (با اتصال سیمی) هم بسیار مناسب است.
منوی سیستم تهویه گزینههای گرمایش بدون کلید را ارائه میدهد، اما همچنان میتوان تنظیمات دما، سرعت فن و جریان هوا را بدون نیاز به ورود به منوی چندرسانهای تغییر داد. ردیفی از دکمهها در زیر صفحهنمایش برای این تنظیمات تعبیه شده است.
یکی از امکانات قابل توجه این خودرو، شارژر ۵۰ واتی با قابلیت خنککننده است که امکان شارژ سریع گوشی را فراهم میکند. علاوه بر این، سرنشینان عقب میتوانند از درگاه USB-C برای شارژ دستگاههای خود استفاده کنند. بسته به نیاز، دو یا سه درگاه در دسترس است.
به طور خلاصه شما در کی ام سی تی۹ تجهیزات زیر را در اختیار خواهید داشت:
شش عدد کیسه هوا، سامانههای کنترل پایداری و کشش، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD، ترمز کمکی، کروز کنترل، سانروف، گرمکن صندلی، شارژ وایرلس، رینگ ۱۸ اینچی، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، ورود بدون کلید، تنظیم ۶ جهته برقی صندلی راننده و تنظیم ۴ جهته برقی صندلی سرنشین جلو، اتوهلد و ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، چهار مود رانندگی، حسگر فشار باد تایرها، آینه های جانبی تاشونده برقی، گرمکن آینه های جانبی و… .
بررسی کاربردپذیری
صندلی عقب با زاویه ثابت و مجهز به دسته مرکزی تاشو، برای دو نفر طراحی شده است، اما فردی که در وسط مینشیند، احتمالاً از سختی بالشتک یا کمبود فضای پا شکایت نخواهد کرد، زیرا فضای کافی وجود دارد و کف خودرو تقریباً کاملاً صاف است. در این بخش، البته سیستم تهویه اختصاصی وجود ندارد، اما چند دریچه مجزا، جا لیوانی (برای زمانی که دو نفر سرنشین در ردیف عقب باشند)، فضای نگهداری بطری در درها و جیب پشت صندلیها تعبیه شده است. برای یک سفر با فاصله متوسط و راحتی نسبی، این مجموعه حداقل امکانات موردنیاز را فراهم میکند.
صندلیهای عقب جک T۹ فضای جاداری دارند. این صندلی که برای دو سرنشین قالبگیری شده است، میتواند نفر سوم را نیز جا دهد و کف تقریباً صاف خودرو مانع از راحتی پاهای نفر وسط نمیشود.
باید توجه داشت که میتوانید لوازم خانگی کوچک را روی صندلیهای عقب حمل کنید، به شرطی که سرنشینی در خودرو نباشد. در صورت نبود سرنشین، میتوانید از تکیهگاه تاشو یا کف بلند شده صندلی برای جای دادن بار استفاده کنید. اما برای وسایل بزرگتر یا کثیفتر، محفظه بار به ابعاد ۱.۵ در ۱.۵ متر در دسترس شماست.
اگرچه این خودرو میان وانتها بیشترین ظرفیت بار را ندارد، اما کی ام سی T۹ ظرفیت بارگیری قابل توجهی دارد و میتواند حدود یک تن کیلوگرم بار را حمل کند. با حداکثر وزن ۱۹۷۰ کیلوگرم، این خودرو قابلیت حمل یک تن بار یا یدک کشی بیش از سه تن را خواهد داشت.
سایر امکانات استاندارد شامل پلهای روی سپر عقب، کف بار محافظتشده با پلیمر مقاوم (ریلهای قوی که با رنگ محافظ پوشانده شدهاند)، و رول بار است. همچنین، جک T۹ دارای پلههای فولادی واقعی و نسبتاً عریضی است که هنگام ورود یا بازرسی صندوق بار بسیار راحت هستند. رول بار محکم پشت کابین نیز با اطمینان نصب شده و مانند برخی از مدلهای مشابه، لق نمیزند؛ بنابراین میتوان بارهای بزرگ را به آن متصل کرد.
مشخصات فنی کی ام سی T۹
کی ام سی T۹ با یک موتور بنزینی توربوشارژر چهارسیلندرN۲۰TG ۲.۰ TGDI با قدرت ۲۲۴ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر عرضه میشود. این موتور از سری Blue Whale و بر اساس موتورهای میتسوبیشی ساخته شده و دارای تزریق مستقیم سوخت است. استفاده از بنزین با اکتان برای آن ۹۲ مجاز است، اما سازنده پیشنهاد میکنند از بنزین با اکتان ۹۵ استفاده شود که متاسفانه در کشور ما فعلا کمیاب است. پتانسیل مسافت طیشده پیش از تعمیرات اساسی این موتور حدود ۳۰۰,۰۰۰ کیلومتر است که البته استفاده از بنزین و روغن کاملا استاندارد و سرویس به موقع شرط اصلی رسیدن به یک چنین کارکردی خواهد بود.
خوشبختانه این موتور با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته DAE ترکیب شده است و دیگر اثری از گیربکس دستی همچون مدل T۸ در اینجا دیده نمیشود. مشابه این گیربکس پیش از این روی کیا موهاوی نیز نصب شده که البته آن مدل ساخت هیوندای است.
این موتور دو لیتری بنزینی با قدرت ۲۲۴ اسب بخار میتواند بر اساس چرخه اقتصادی آتکینسون کار کند، اما در شرایط واقعی مصرف سوخت آن حدود ۱۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. البته تحت شرایط ایدهآل میانگین مصرف سوخت آن به حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی میرسد که شاید در عمل خیلی قابل دسترس برای یک پیکاپ ۲ تنی نباشد.
سیستم تعلیق مستقل دوجناقی با فنر لول در جلو و تعلیق عقب فنر تخت باعث میشود تا قابلیتهای آفرود و حمل بار این خودرو در شرایط مطلوبی قرار بگیرد زاویه ورود ۲۷ درجه و زاویه خروج ۲۳ درجه نیز اجازه میدهد تا عبور از ناهمواریهای مسیرهای آفرودی با تکیه بر سیستم انتقال قدرت دودیفرانسیل و سامانه قفل دیفرانسیل عقب کار چندان دشواری نباشد.
سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک کی ام سی T۹ مشابه مدلهای کوچکتر آن است. این سیستم کلاسیک، شامل یک گیربکس کمکی (ترانسفرکیس) BorgWarner با ضریب کاهش ۲.۴۸، و یک قفل دیفرانسیل عقب Eaton است. طراحی ساده و قابل اعتماد این سیستم بهگونهای است که خرابی آن دشوار خواهد بود.
تجربه رانندگی
ترکیب موتور بنزینی توربوشارژ چهارسیلندر با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بد نیست، اما گاهی ناسازگاریهایی در عملکرد مشاهده میشود که احتمالا تقصیر گیربکس است. این گیربکس گاهی با مکثها و تکانهای ناخوشایندی عمل میکند که حتی سرنشینان نیز متوجه آن میشوند. همچنین، تعویض دنده هنگام کاهش سرعت گاهی غیرمنطقی به نظر میرسد که البته شاید در مدلهای جدیدتر با اپدیت نرمافزاری این مسئله رفع شود. موتور، با وجود تحمل وزن بیش از دو تن بدون فشار و با توان کافی کار میکند و تنها در هنگام سبقتگیری در سرعتهای بالا کمی به زحمت میافتد. حداکثر سرعت این مدل بهصورت رسمی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که برای حفظ ریتم و رانندگی در در جاده کافی است و توقع بیشتری هم نمیتوان داشت.
ماهیت کامیونتی کی ام سی T۹ به دلیل ساختار شاسی آن هرگز نباید فراموش شود. بدنه خودرو هنگام تغییر مسیر سریع دچار بادی رول یا تکانهای عرضی میشود و خودرو در پیچهای تند، کمی تمایل به انحراف دارد که با توجه به ابعاد و وزن آن امری تقریبا طبیعی است. با این حال، سیستم تعلیق خودرو تلاش میکند لرزشها و تکانها را کاهش داده و ناهمواریها را نرمتر کند. البته اگر به جای فنر تخت از سیستم تعلیق مالتی لینک برای بخش عقب استفاده میشد آن وقت هندلینگ بهتری را شاهد بودیم اما قطعا توانایی حمل بار و استقامت خودرو در برابر ضربات کاهش پیدا میکرد.
اما شاسی نمیتواند تمام لرزشهایی که چرخهای ۱۸ اینچی شیک خودرو در شهر جذب میکنند را تصفیه و جذب کند و کمی لرزش در اتاق حس خواهد شد. با این حال، میتوانید با خروج از آسفالت و تجربه نحوه عملکرد سیستم تعلیق کی ام سی روی چالهها آرامش بیشتری پیدا کنید. ظرفیت انرژی واحد فنری و بازوهای دوبل جلو بیش از حد کافی به نظر میآید و میتوانید بدون نگرانی از مسیر، در چالهها رانندگی کنید؛ شاسی تقریباً همه ضربات سنگین را جذب میکند. همچنین، با انتخاب حالت چهار چرخ محرک سبک یا سنگین میتوانیم خودرو را در مسیرهای آفرودی با قابلیت مناسب در جهت مطلوب به پیش ببرید.
رقبای کی ام سی T۹در ایران
در حال حاضر خودروهایی همچون پیکاپ موسو خان، آمیکو آسنا توربو، مکسوس استار اچ، چانگان هانتر پلاس و… جزو حریفان اصلی این پیکاپ مونتاژی به حساب میآیند.
جمعبندی
اگرچه کی ام سی تی ۹ بهترین پیکاپ بازار نیست اما به دلایلی مثل قیمت نسبتا مناسب، طراحی ظاهری جذاب، کابین مدرن و خوش کیفیت، توانایی حمل بار مناسب، توانایی آفرود قابل قبول، قدرت و گشتاور بالای موتور، برخورداری از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و امکانات مناسب میتواند در حال حاضر گزینه منطقی برای خرید یک وانت پیکاپ مونتاژی باشد؛ به ویژه که شرکت کرمان موتور و خدمات پس از فروش گسترده آن نیز وظیفه تامین خدمات این خودرو را بر عهده دارند که تا حد زیادی میتواند خیال خریدار را از بابت تامین قطعات و تعمیرات راحت کند.