پشت پرده تخفیفهای نجومی برای رزرو هتل در ایران
به گزارش اقتصاد انلاین، روزنامه خراسان نوشت: مشهد به عنوان پررفت و آمدترین مقصد گردشگری در کشور، تعداد زیادی هتل و مهمانپذیر دارد؛ مراکزی که البته در زمان هایی از سال مثل عید نوروز یا ایام آخر ماه صفر کاملا پر هم میشوند. در دیگر ایام سال و بهخصوص ۶ ماه دوم سال، تعداد سفرها به مشهد مقدس کاهش قابل توجهی پیدا میکند و برای مشاغلی مثل مراکز اقامتی شرایط درآمدی کمی سخت تر میشود و با توجه به کاهش تقاضا، قیمتهای مراکز اقامتی دچار افت میشود.
اینجاست که سایت ها و هتل ها با روانه کردن پیامکها و تخفیفهای عجیب و غریب، درصدد جذب مشتری برمی آیند. چه کسی میتواند از شیرینی تخفیفهای ۵۰ تا ۷۰ درصدی برخی از این سایتها بگذرد و این سایتها چگونه میتوانند بار هزینه های این تخفیف های عجیب و غریب را متحمل شوند؟ این سوالات باعث شد تا ما در این گزارش به کم و کیف ارائه این تخفیفها بپردازیم.
تخفیف های همگانی !
برای شروع عبارت رزرو هتل در مشهد را در اینترنت جست و جو کردیم و با لینکهایی با عبارتهایی مثل: رزرو هتل در مشهد تا ۹۰درصد تخفیف، تا ۶۵درصد تخفیف رزرو هتل های مشهد و هتل های مشهد تا ۸۹ درصد تخفیف در سایتهای معروف رزرو هتل، روبهرو شدیم.
اولا وارد این سایتها که میشوید معمولا گزینه ای با درصدی را که گفته شده است، نمی یابید؛ مثلا هیچ هتلی نبود که ۹۰درصد تخفیف داشته باشد با اینحال تعدادی از هتل هایی را که تخفیف داشتند، انتخاب و قیمت آن را بررسی کردیم: در سایت … تمامی اتاقهای هتل … با ۴۰ درصد تخفیف مشخص شده اند به عنوان مثال «اتاق توئین فصل» در این سایت با قیمت ۸.۸۷۷.۰۰۰ تومان است که با تخفیف ۴۰ درصدی با قیمت ۵.۳۲۶.۰۰۰ تومان قابل رزرو است. همین اتاق در دو سایت دیگر بدون تخفیف و با همان قیمت ۵.۳۲۶.۰۰۰ تومانی قابل رزرو است؛ همچنین رزرواسیون خود هتل هم قیمت این اتاق را ۵.۳۳۰.۰۰۰ تومان اعلام میکند که عملا همان قیمت است و فقط سرراستش کرده اند. در ضمن قیمت بورد را هم ۸.۸۷۷.۰۰۰ تومان اعلام میکند و با این اوصاف میتوان فهمید که سایت مذکور با شیطنت و در جهت ترغیب مشتری برای رزرو هتل با اعلام قیمت بورد (که حداکثر قیمت هتل در زمانهای شلوغی مانند تعطیلات عید است) فاصله قیمتی ارزش واقعی اتاق تا قیمت بورد را به عنوان تخفیف جازده است.
مسئله در رابطه با رزرو هتل … هم به همین شکل است؛ قیمت «اتاق دبل» در سایت خود هتل ۵.۸۵۰.۰۰۰ تومان است و با تخفیف ۳۳ درصدی به ۳.۹۱۹.۰۰۰ تومان کاهش یافته است البته این عدد با احتساب ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ۴.۳۱۱.۴۵۰ تومان میرسد و این اتاق با این مبلغ قابل رزرو است. قیمت این اتاق در سایت … ۶.۴۳۵.۰۰۰ تومان است که با ۳۳درصد تخفیف به ۴.۳۱۱.۴۵۰ تومان رسیده است.
آفرهای تاریخ گذشته !
مسئله بعدی که در هنگام رزرو یا در تبلیغات به آن برمیخورید بخش آفرهاست. برخی از این سایتها با اشاره به برخی خدمات مثل ترانسفر بدرقه به فرودگاه، سرویس به حرم، استفاده از استخر و … آنها را منوط به رزرو اتاق از سایت خود، آن هم در تاریخی مشخص معرفی میکنند که این نیز تکنیکی دیگر در جهت اقناع مشتری برای انجام رزرو در بازه زمانی مشخص شده توسط سایت است و هتل در تمام مدت سال به صورت روتین مطابق با رزرو مشتری در حال ارائه این خدمات است.
تخفیف که نه ولی پروپاگاندا آره!
تغییر قیمتها به صورت فصلی یک مسئله شناخته شده در صنعت گردشگری است که عملا ریشه در منطق بازار دارد و در همه جای دنیا قیمت مراکز اقامتی با توجه به عرضه و تقاضا در حال نوسان است. علاوه بر این مسئله آژانس های مسافرتی با استفاده از جایگاه خود و بستن قرارداد و گرفتن تخفیف های قابل توجه از هتل ها و شرکت های هوایی و ریلی درصدد ارائه بسته های جذاب به مشتریانشان هستند.
مسئله ای که در فصول کاهش مسافر باعث ایجاد رونق زنجیره ای از شغل های مرتبط با حوزه گردشگری می شود و کشورها را در استفاده از عواید حاصل از ظرفیت های گردشگری برخوردار نگه می دارد.
با توجه به وضع نامناسب اقتصادی در کشور که عملا سفر را برای بسیاری از مردم به یک تفریح لاکچری بدل کرده است استفاده از چنین ظرفیت هایی برای کاهش هزینه های اقامتی که بخش مهمی از هزینه های سفر را دربرمی گیرد علاوه بر عواید اقتصادی برای شهر مقصد، باعث جبران سرانه آب رفته تفریح و فرهنگ در سبد خانواده ها هم می شود، اما به شرطی که قیمت های ارائه شده منطقی و اصلاح شده باشند نه قیمت هایی روتوش شده و متناسب با تبلیغاتی که پروپاگانداوار در جهت فریب مشتریان ردیف شده است.