عوامل موفقیت عرضه خودرو در بورس چیست؟ + ویدیو

گفته می شود بورس کالا با کاهش قیمت‌های غیرمنطقی در بازار آزاد، به تعادل بازار و حمایت از ذی‌نفعان کمک می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: عرضه خودرو در بورس کالا موجب شفافیت در فرآیند عرضه و تقاضا می‌شود و قیمت‌ها را بر اساس رقابت واقعی تنظیم می‌کند.

سیاوش وکیلی، توضیح داد: این شفافیت، بستر رانت‌جویی را از بین برده و دست واسطه‌ها و سوداگران را کوتاه می‌کند. تولیدکنندگان از سود عادلانه برخوردار شده و مصرف‌کنندگان نیز به قیمت‌های منصفانه‌تری دسترسی پیدا می‌کنند.

او افزود: علاوه بر این، بورس کالا با کاهش قیمت‌های غیرمنطقی در بازار آزاد، به تعادل بازار و حمایت از ذی‌نفعان کمک می‌کند. در نتیجه، عرضه خودرو در بورس، بستری برای تقویت عدالت اقتصادی و کاهش فساد در زنجیره توزیع فراهم می‌کند.

وکیلی با بیان عوامل موفقیت عرضه خودرو در بورس گفت: مهم‌ترین موضوع این است که عرضه قطره چکانی و با تیراژ محدود رخ ندهد تا از احتکار احتمالی توسط واسطه‌ها جلوگیری شود و پس از تعادل رسیدن قیمت‌ها در بازار مکانیسم عرضه به حالت استاندارد خود توسط خودرو سازها برگردد که امکان توسعه سایر انواع فروش ها از قبیل فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک هم برقرار باشد.

او در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود مابه التفاوت قیمت کشف شده و قیمت رسمی تحت نظارت یک کمیته متشکل از خود خودروسازها و نهادها و سازمان‌های نظارتی و کنترلی صرف توسعه کیفیت خودروهای تولیدی و ایجاد زیر ساخت تولید موتورهای هیبریدی در جهت کاهش آلاینده های زیست محیطی شود.

مطالب مفید