سعادت: مردم با «تئاتر عروسکی» بیگانه هستند// وظیفه جشنواره هاست که این آثار را به «مردم» بشناسانند – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: نشست خبری «بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک» صبح یکشنبه ۱۸ آذر با حضور نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی و امیر سلطان احمدی دبیر، سولماز عسگری مدیر اجرایی جشنواره، مرضیه سرمشقی مدیر هنری این رویداد و مریم سعادت هنرمند با سابقه تئاتر، در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، در ابتدای این نشست حمید نیلی به عنوان رئیس جشنواره گفت: خوشحالم آرام آرام به ایستگاه پایانی جشنواره نزدیک میشویم. با توجه به اتفاقاتی که امسال ناخواسته درگیرش شدیم جشنواره در زمان مقرر برگزار میشود. به نظر من جشنواره بیستم چند مؤلفه دارد که میتوان دربارهشان صحبت کرد.
وی ادامه داد: یکی از نکات جشنواره بیستم نگاه نوآورانه به جشنواره است که توسط دبیر و دبیرخانه جشنواره شکل گرفته است. نکته دیگر استفاده از ظرفیتهایی خارج از ظرفیتهای ادارهکل هنرهای نمایشی است. نکته دیگر نگاه ویژه آموزشی با برگزاری نشستهای تخصصی است که حدود ۲ ماه است آغاز شده و برگزار میشوند.
نیلی یادآور شد: با شرایطی که گریبانگیر آن هستیم حضور کشورهای خارجی در بخش ملل قابل دفاع است.
جشنواره مبارک مرکز ثقلی برای هنرمندان تئاتر عروسکی است
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بودجه، تاکید کرد: دوستان کمک کردند و غیرتمندانه جشنواره را پیش بردند.
در ادامه این نشست سلطاناحمدی دبیر جشنواره بیستم تئاتر عروسکی تهران-مبارک نیز درباره این دوره گفت: این جشنواره اولین جشنواره بینالمللی ایران است که در سال ۱۳۶۸ رقم خورد. بارها به عنوان هنرمند تلاش کردم با این جشنواره همکاری داشته باشم. این جشنواره مرکز ثقلی برای هنرمندان تئاتر عروسکی است.
وی ادامه داد: وقتی به عنوان دبیر انتخاب شدم اهداف جشنواره را تعیین کردیم تا هر چه زودتر فراخوان منتشر شود. این اهداف باعث شدند هر چه قدر هم سخت، برای تحقق آنها گام برداریم.
سلطاناحمدی در ادامه سخنان خود به تشریح اهداف جشنواره پرداخت و گفت: برای ما مهم بود جشنواره چند گام به سوی جوانها بردارد و راه را برای حضور آنها هموار کند. من دغدغه معاش هنرمندان عروسکی را دارم از این رو بخش «۱۰۰ ثانیهای» را گنجاندیم. بچهها میتوانند یاد بگیرند که محتواهای کوتاه بسازند و خودشان تریبون تبلیغاتی خود شوند.
وی یادآور شد: در حوزه تبلیغات و سرگرمی تئاتر عروسکی نقش بهسزایی بر عهده دارد. در شبکههای اجتماعی با ویدئوهای کوتاه «کلاه قرمزی» و «جنابخان» در فضای مجازی هستیم که درآمد بالایی برای ادمینهایی که این تصاویر کوتاه را پخش میکنند به همراه دارد.
دبیر جشنواره تاکید کرد: من دغدغهمند بچههای تئاتر عروسکی هستم و دوست دارم زودتر به تولید و فعالیت برسند و آثارشان را عرضه کنند.
نیلی نیز درباره بخش «۱۰۰ ثانیهای» گفت: برای نسل ما عروسکها نقش بهسزایی در فرهنگسازی داشت. جشنواره عروسکی میتواند باعث معرفی جوانهای فعال در این عرصه شود. بخش «۱۰۰ ثانیهای» از این رو مهم است و جشنواره میتواند تزریق خون تازهای به عرصه تئاتر عروسکی داشته باشد. دعوت میکنم دوستانی که وظیفهشان تولید محتوا است کمک کنند تئاتر عروسکی بتواند در عرصه فرهنگسازی تأثیرگذار باشد.
سپس سلطاناحمدی هم یادآور شد: ورود حرفهای من و محمد بحرانی به حوزه حرفهای تئاتر عروسکی توسط خانم مریم سعادت اتفاق افتاد. چون ترس از بیکار شدن را تجربه کرده بودیم همیشه دغدغه حمایت از جوانترها را داشتم و این را از خانم سعادت آموختم.
وی ادامه داد: ما به دنبال تولید محصولی مانند «تاکشو» هستیم تا دوستانی که تمایل دارند، وارد حمایت از تئاتر عروسکی شوند و در ضمن برنامهای گفتگومحور در زمینه تئاتر عروسکی داشته باشیم تا تخصصی به این عرصه بپردازیم که در نهایت به برنامه «بابیستا» رسیدیم.
فرانسه، روسیه و قرقیزستان مهمانان خارجی جشنواره
در بخش دیگری از این نشست سولماز عسگری مدیر اجرایی جشنواره هم به ارائه گزارشی آماری از این دوره از جشنواره از زمان انتشار تاکنون پرداخت.
وی درباره بخش ملل جشنواره گفت: ۲ کار از روسیه، یک کار از فرانسه و یک کار هم از قرقیزستان را میزبانی میکنیم.
در ادامه مریم سعادت نیز گفت: امسال یکی از بهترین جشنوارهها برای من خواهد بود چون سلطاناحمدی فردی صادق و با حسن نیت تمام است. در این روزگار این ویژگی خیلی سخت به دست میآید. من به این جشنواره خیلی امیدوار هستم. تمام استعدادها از دل همین جشنوارهها شناخته میشوند.
وی یادآور شد: مردم با تئاتر عروسکی بیگانهاند. حتی تصور میکنند که تئاتر عروسکی فقط ویژه کودکان است. این وظیفه جشنوارهها است که به مردم نشان دهند تئاتر عروسکی چه وسعتی دارد.
در بخش دیگری از این نشست سلطاناحمدی درباره وضعیت اجرای عمومی آثار گفت: اگر زمینه را مهیا کرده باشیم که آثار با کیفیتی وارد جشنواره شوند حتما تئاتر عروسکی راه خود را برای اجرا در سالنهای تئاتر پیدا میکند.
حمید نیلی درباره چرایی اجرا نشدن اجراهای خیابانی در فضای پیرامون تئاتر شهر، یادآور شد: یکی از دغدغههای ما حریم تئاتر شهر است. با توجه به ساخت و سازی که شده فارغ از اینکه با آن موافق هستم یا نه، امیدوارم برای جشنواره تئاتر فجر بتوانیم این فضا را داشته باشیم. در اینجا از آقای حجازی مدیرعامل اراضی عباسآباد قدردانی میکنم و امیدوارم استقبال خوبی از اجراها در آن فضا هم انجام شود.
سلطاناحمدی درباره کم بودن تعداد آثار خارجی در جشنواره، گفت: وقتهایی میشود برخی هزینهها را کاهش داد و به نفع کیفیت گام برداشت. برای ما کمیت مهم نبود بلکه دغدغهمان کیفیت است.
براساس بودجهای که داشتیم آثار بین الملل انتخاب شدند
نیلی نیز در این باره تاکید کرد: ما در یک فضای گل و بلبل جشنواره برگزار نمیکنیم. با وضعیت کنونی بودجه، باید در انتخابها مدیریت شود. همیشه دغدغهام کیفیت است. بر اساس بودجهمان سعی کردیم انتخابهای با کیفیتی در بخش بینالملل داشته باشیم.
سلطاناحمدی درباره وضعیت پرداخت کمکهزینهها گفت: به غیر از بخش «۱۰۰ ثانیهای» ۷۵ درصد کمکهزینهها پرداخت شده است.
نیلی نیز درباره بودجه جشنواره گفت: برآورد ما ۱۵ میلیارد تومان است.
وی تاکید کرد: جشنواره کودک و نوجوان و جشنواره عروسکی برای من مهم بود چون در فرهنگسازی بسیار مهم هستند. ما در حوزه مدیا شاهد کمبود در تئاتر عروسکی هستیم و به همین دلیل بخش «۱۰۰ ثانیهای» برایمان دارای اهمیت است.
مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: برای فرهنگسازی جشنواره کودک و جشنواره عروسکی جزو لنگرهای اصلی هستند.
در مشورت با بزرگان این حوزه و صنوف قصد برونسپاری داریم
در بخش پایانی نشست نیز نادره رضایی معاون هنری وزیر ارشاد گفت: علیرغم تمام تلاشها ما در معاونت هنری تبدیل به معاونت برگزاری جشنوارهها شدهایم. ما نهاد سیاستگذار و برنامهریز هستیم ولی حضور ما در فعالیت و اجرا ما را از وظیفهمان دور کرده است. ما در مشورت با بزرگان این حوزه و صنوف قصد برونسپاری داریم.
وی ادامه داد: عدد بودجهای ما با دیون از قبل در معاونت کمتر از بودجه نمایشگاه کتاب است. این بودجه برآورده کننده نیازها نیست. اگر اهمیت موضوع در حوزه نمایش به ویژه تئاتر کودک و نوجوان برای مجموعههای بسیاری که تمایل به فعالیتهای اجتماعی و فرهنگسازی دارند، مشخص شود بودجههای حمایتی تکرارشونده را هر سال خواهیم داشت.
معاون هنری وزیر ارشاد بر اهمیت تداوم فعالیتهای تئاتر عروسکی، تاکید کرد و ادامه داد: باید به روشهای نو برای تداوم فعالیتها فکر کرد. به طور حتم سال آینده نیاز ما به فرهنگ و هنر بیش از پیش است. جای خالی نسل جدید در این جلسات خالی است تا مطالبات خود را مطرح کنند.
در پایان این نشست از پوستر جشنواره رونمایی شد.
شایان ذکر است که بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک ۲۶ آذر تا ۳ دی ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.
این دوره از جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در بخشهای نمایشهای صحنهای (مخاطب نوجوان و بزرگسال)، نمایشهای صحنهای (مخاطب خردسال و کودک)، نمایشهای فضای باز، تئاتر ملل، فراگیر، نمایشنامهنویسی، بخش ۱۰۰ ثانیهای (فضای مجازی)، اختراعات و دستاوردهای تکنیکی برگزار میشود.
جشنواره بیستم همچنین میزبان نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی و انتقال تجربه، جلسات گفتوگو با محوریت نقد و بررسی و… برای علاقهمندان به نمایش عروسکی است.
این جشنواره با شعار #رویای_سفید_دوستی برگزار میشود.