«سینمای مستند» به سمت «سلبریتی محوری» پیش رفته است/ مردم بیشتر فیلم‌هایی را می پسندند که «چهره محور» باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «اشکان مهریار» مستندساز همزمان با جشنواره سینماحقیقت در خصوص چالش های پیش روی مستندسازان گفت: درد مشترکی که همه فیلمسازان مستند دچارش هستند این است که سینمای مستند ما بیشتر به سمت سلبریتی محور و چهره محور بودن رفته است. سینمای مستند به سمتی رفته که زیبنده اش نیست و ما امیدواریم که این رویه دچار تغییر شود.

«اشکان مهریار» کارگردان مستند «آیدین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: درد مشترکی که همه فیلمسازان مستند دچارش هستند این است که سینمای مستند ما بیشتر به سمت سلبریتی محور و چهره محور بودن رفته است. سینمای مستند به سمتی رفته که زیبنده اش نیست و ما امیدواریم که این رویه دچار تغییر شود.

این سینماگر تأکید کرد: البته این مشکل تنها به کشور ما محدود نمی شود و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وضعیت همین است شاید علت این اتفاق آن است که مردم بیشتر فیلم هایی را می پسندند که چهره محور باشد. به هر صورت در کشورمان حمایت از مستندسازان و کسانی که کار مستند می کنند به جای اینکه روز به روز بیشتر شود کمرنگ تر می شود و خیلی از فیلمسازان که کار می کنند با هزینه های شخصی شان مبادرت به تولید اثر می کنند.

مهریار تأکید کرد: حمایت های دولتی اندک است و معمولاً کفاف ساخت یک کار خوب را نمی دهد و از سوی دیگر وضع برخی قوانین سخت گیرانه نیز باعث می شود تا بسیاری از ایده ها به منصه ظهور نرسند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مستندسازان یا از ادامه کار در این حوزه ناامید می شوند، یا مهاجرت می کنند و یا به سمت سینمای داستانی می روند چرا که کار کردن برای فیلمسازان این حوزه روز به روز سخت تر می شود. در واقع نیروی انسانی که سرمایه های اصلی سینمای مستند هستند را از دست می دهیم. من بعضاً شاهدم که بسیاری از همکارانم یا به سمت پروژه هایی می روند که اسپانسر جذب کنند یا مهاجرت می کنند و کار را ترک می کنند و این اتفاق تلخی است که باید هرچه سریع تر تدبیری برای آن اندیشه شود.

مطالب مفید