دنده فلایویل چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

فلایویل که با نام‌های چرخ طیار یا چرخ لنگر هم شناخته می‌شود، یکی از اجزای حیاتی سیستم انتقال قدرت خودرو است که نقش بسیار مهمی در عملکرد روان و یکنواخت موتور ایفا می‌کند. این قطعه فلزی سنگین و دوار، بین موتور و گیربکس قرار دارد و وظیفه اصلی آن ذخیره انرژی مکانیکی تولیدشده توسط موتور و آزادسازی آن در زمان نیاز است. در مطلب امروز دیجیاتو، به شما می‌گوییم فلایویل چیست؟ دنده فلایویل چه‌کاری انجام می‌دهد و فلایویل موتور چه مزیتی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید دنده فلایویل چیست؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فلایویل چیست و چگونه کار می‌کند؟

وقتی پیستون‌های موتور به پایین حرکت می‌کنند، انرژی تولیدشده به میل‌لنگ منتقل می‌شود و فلایویل را به چرخش درمی‌آورد. فلایویل با‌توجه‌به جرم و سرعت چرخش خود، انرژی را ذخیره می‌کند. در مواقعی که انرژی تولیدشده توسط موتور کم است، فلایویل این انرژی ذخیره‌شده را آزاد می‌کند تا موتور به کار خود ادامه دهد.

چرا به دنده فلایویل نیاز داریم؟

تثبیت سرعت موتور: موتورهای احتراقی به‌‍صورت انفجاری کار می‌کنند و این انفجارها باعث لرزش و تغییرات ناگهانی در سرعت موتور می‌شود. فلایویل با ذخیره انرژی اضافی و آزادکردن آن در زمان‌های مناسب، این نوسانات را کاهش می‌دهد و حرکت موتور را یکنواخت می‌کند.

تسهیل تعویض دنده: فلایویل به‌دلیل جرم زیاد خود، در نقش نوعی ترمز عمل می‌کند و باعث می‌شود هنگام تعویض دنده، خودرو ناگهانی شتاب نگیرد یا کند نشود.

کمک به استارت‌زدن خودرو: دندانه‌های روی فلایویل به استارت خودرو متصل هستند و به موتور کمک می‌کنند تا به حرکت درآید.

انتقال گشتاور: فلایویل گشتاور تولیدشده توسط موتور را به گیربکس منتقل می‌کند تا نیروی محرکه به چرخ‌ها رسیده و خودرو حرکت کند.

انواع دنده فلایویل را بشناسید

فلایویل تک‌جرمه: ساده‌ترین نوع فلایویل است و از یک دیسک فلزی تشکیل شده است.

فلایویل دوجرمه: ساختار پیچیده‌تری دارد و از 2 دیسک که با فنر به هم متصل شده‌اند، تشکیل شده است. فلایویل‌های دوجرمه عملکرد بهتری دارند و لرزش موتور را بیشتر کاهش می‌دهند.

ساختار فلایویل چیست؟

اجزای تشکیل‌دهنده فلایویل شامل دنده رینگی، چرخ‌دنده اولیه، صفحه درایو، فنر داخلی، چرخ‌دنده ثانویه، بلبرینگ و فنر خارجی هستند.

بدنه اصلی: بخش اصلی فلایویل، دیسک فلزی سنگین و مقاومی است که معمولاً از چدن خاکستری ساخته می‌شود. این بخش وظیفه اصلی ذخیره انرژی و انتقال گشتاور را برعهده دارد.

دنده رینگی: اطراف لبه بیرونی فلایویل، دندانه‌هایی وجود دارد که به آن دنده رینگی می‌گویند. این دنده‌ها برای اتصال به استارتر و چرخاندن موتور هنگام روشن شدن خودرو استفاده می‌شوند.

صفحه درایو: این صفحه به قسمت داخلی فلایویل متصل است و وظیفه انتقال گشتاور از فلایویل به کلاچ را برعهده دارد.

فنرهای داخلی و خارجی: این فنرها برای ایجاد فشار بین صفحه درایو و سایر اجزای کلاچ استفاده می‌شوند و به درگیر شدن نرم‌تر کلاچ کمک می‌کنند.

بلبرینگ‌ها: بلبرینگ‌ها در قسمت مرکزی فلایویل قرار دارند و وظیفه کاهش اصطکاک بین اجزای مختلف فلایویل و میل‌لنگ را برعهده دارند.

علائم خرابی فلایویل چیست؟


لرزش موتور به‌خصوص در دور آرام
صدای غیرعادی هنگام تعویض دنده
مشکل در شتاب‌گیری خودرو
افزایش مصرف سوخت

دلایل خرابی فلایویل

سایش طبیعی: با گذشت زمان و کارکرد خودرو، فلایویل دچار سایش شده و عملکرد آن افت می‌کند.

رانندگی نامناسب: رانندگی تند و شتاب‌گیری‌های ناگهانی فشار را روی فلایویل افزایش و عمر آن را کاهش می‌دهد.

عیوب در سایر قطعات: خرابی کلاچ، بلبرینگ‌ها و سایر قطعات مرتبط با فلایویل می‌تواند باعث آسیب به آن شود.

اهمیت سرویس‌های دوره‌ای

برای جلوگیری از خرابی زودهنگام فلایویل، باید سرویس‌های دوره‌ای خودرو را منظم انجام دهید. در این سرویس‌ها، وضعیت فلایویل بررسی شده و درصورت نیاز تعویض می‌شود.

جمع‌بندی

فلایویل جزوی حیاتی در موتور خودرو است که نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و روان موتور ایفا می‌کند. با شناخت عملکرد فلایویل و مراقبت از آن، می‌توانیم عمر مفید خودرو را افزایش داده و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنیم.

مطالب مفید