مارول رایوالز و اورواچ: رقابتی دیدنی!
از زمان انتشار مارول رایوالز، دائما تعداد بازیکنان آنلاین اورواچ رو به کاهش بود. نیاز نیست که یک تحلیلگر سیاسی باشید تا متوجه شوید که دلیل این ریزش بازیکنان چیست. تعداد خیلی زیادی از این بازیکنان دارند این بازی جدید را در فضایی کاملا متفاوت تجربه میکنند. بلیزارد یکی از آن استودیوهایی بود که بازیکنانش همیشه از استودیو متنفر بودند، ولی به خاطر بازیهای خاصی که میساز، مجبورند با آنها کنار بیایند. حالا مارول رایوالز آمد و یک راه جایگزین داد. آیا این موج از طرفدارانی که به سمت مارول رایوالز آمدند قرار است ثبات داشته باشد؟ یا مثل دیگر بازیهایی که قرار بود اورواچ را شکست دهند، در آیندهای نزدیک سرورهایش را تعطیل خواهد کرد؟ اگر دوست دارید بدانید در ادامه همراه ما باشید.
چرا رقیب جدید اورواچ و نه بازی دیگری؟
اگر در سبک هیرو شوتر تازهوارد باشید، شاید برایتان سوال باشد که چرا با اورواچ مقایسه میکنیم. چرا به طور کلی هر بازی هیرو شوتری که منتشر میشود، از آن به عنوان یک کپی از اورواچ یاد میشود؟ در جواب ساده؛ چون اورواچ به طور کلی استانداردهای یک بازی هیرو شوتر جذاب را تعریف کرد. این بازی بود که برای اولین بار نشان داد که یک بازی تیمی شوتر به صورت ابرقهرمانانه باید به چه شکلی باشد. درست است که قبل از آن هم بازیهایی در این سبک بودند. برای مثال بازی مشهور و قدیمی Team Fortress 2 خودش الهام اصلی اورواچ بود. ولی این اورواچ بود که به قدری جذاب بود که حتی موفق شد بهترین بازی سال شود.
از همان سال ۲۰۱۶ به بعد هم همه بازیهای هیرو شوتر را با اورواچ مقایسه میکردند. این بازی در آمارها حکومت میکرد و به قدری شهرت داشت که حتی خودش مسابقات مربوط به خودش، یعنی Overwatch League را بنیانگذاری کرد. هیچ کس فکرش را نمیکرد که یک بازی شوتر بتواند در این حد محبوب باشد و با هر آپدیت یک سری نوآوری از بلیزارد در این بازی میدیدیم که برای زمان خودش باورنکردنی بود.
برای همین هم بود که همه بازیهای هیرو شوتر را با اورواچ مقایسه میکردند. نه به خاطر اینکه این بازی اولین بود، بلکه به این خاطر که این بازی بهترین بود. هیچ بازی هیروشوتری را تا همین یک سال پیش نمیتوانستید که به صورت کلی از اورواچ بهتر باشد. ولی با انتشار مارول رایوالز پایههای این حکومت بلیزراد بر روی صحنه بازیهای هیروشوتر شروع به لرزش کردند. حالا اینکه آیا مارول رایوالز و اورواچ قرار است همین مسیر را ادامه دهند یا خیر هنوز معولم نیست و باید بیشتر صبر کنیم و ببینیم. شاید هر کدام از آنها در آیندهای نزدیک مسیر خود را عوض کنند.
رقیبی جدی
استودیوهای بزرگ معمولا روی بازیهای هیرو شوتر سرمایهگذاری نمیکنند. چرا؟ چون این بازار ارزشش را ندارد. یک استودیو بزرگ اگر بخواهد وارد رقابت با بلیزارد شود، باید چند ده میلیون دلار خرج کند تا شاید، صرفا شاید توانایی رقابت با بلیزارد را داشته باشد. یکی از همین استودیوهایی که سعی کرد وارد این بازار شود سونی بود که با انتشار بازی Concord قصد داشت با اورواچ رقابت کند. نتیجهاش هم یکی از بزرگترین شکستهای بازیهای ویدیویی کل تاریخ بود و این بازی تنها بعد از چند روز تمامی سرورهایش را تعطیل کرد.
به همین خاطر هیچ استودیو بزرگی قصد ندارد که بلیزارد و اورواچ را به چالش بکشد. صرفا این کار ارزشش را ندارد. از طرفی دیگر استودیوهای مستقل هم که قطعا توانایی رقابت را در این زمینه ندارند. برای همین برای سالیان سال بود که انحصار سبک هیرو شوتر دست اورواچ بود. هر چند سال یک بار بازیای منتشر میشد که شاید میتوانست با اورواچ رقابت کند، ولی هرگز هیچ بازیای از سال ۲۰۱۶ تا الان موفق به این کار نشد. البته تا همین چند روز پیش.
مارول رایوالز رقیب جدید اورواچ است و میخواهد شانس خودش را امتحان کند. ولی این بازی یک برتری خاص نسبت به تمامی استودیوهای دیگری دارد که تا الان بلیزارد را به چالش کشیدند. مارول رایوالز یک سری سرمایهگذار چینی به شدت ثروتمند دارد و از نظر مالی هیچ مشکلی ندارد، از طرف دیگر هم حمایت کامل برند مارول را دارد و بخش Marvel Entertainment تاثیر زیادی روی توسعه بازی داشت. ترکیب این دو مورد باعث شد که در یک سکوت نسبی خبری، یک هیولا بزرگ آماده به چالش کشیدن اورواچ شود.
نتیجه این رقابت
در جواب این سوال باید گفت که به احتمال خیلی زیاد هر دو بازی در کنار یکدیگر به حیات خود ادامه دهند. درست است که بیشتر بازیکنان این سبک از بازی، بین هر دو آنها مشترک است؛ ولی این موضوع به معنی نابودی کامل یکی از آنها نیست. اورواچ به شدت بزرگتر از این حرفهاست که به همین سادگی نابود شود. بلیزارد هم ثروتمندتر از چیزی است که یک بازی بخواهد آن را تهدید کند.
به احتمال زیاد این دو بازی هم قرار است به زوجهای رقابتی معروف مثل کال آو دیوتی و بتلفیلد، پی اس و فیفا (که الان با نام اف سی و ایفوتبال با هم رقابت میکنند) و دوتا دو و لیگ آو لجندز بپیوندند. بازیهایی که به خاطر رقابتی که بینشان وجود دارد مجبورند که دائما محتوا بهتری را منتشر کنند و بیشتر بازیکنان را راضی نگه دارند.
تمامی بازیکنان قدیمی اورواچ میدانند که چند وقتی است که این بازی دیگر به کیفیت بازی اهمیت نمیدهد و به دنبال پول است. حالا شاید با این ریزش بازیکنانش و مهاجرت آنها به مارول رایوالز، بلیزارد به خودش بیاید و بالاخره تغییراتی اساسی در سیستم بتل پس و اسکینها و حتی گیمپلی بازیاش ایجاد کند.
آینده مارول رایوالز و اورواچ
در این موضوع اصلی شکی وجود ندارد که این دو بازی تفاوتهایی بزرگ دارند. چه از نظر گیمپلی و چه از نظر بالانس و تعادل بازی، مارول رایوالز و اورواچ دو بازی کاملا متفاوتند. درست است که هر دو بازی عناوینی هیرو شوتر هستند، ولی این موضوع به این معنی نیست که عملا یکیاند. برای همین با گذشت زمان، بازیکنان سبک هیرو شوتر قرار است به دو دسته تقسیم شوند. همانطور که بازیکنان رقیبهای قدیمی قبلی از یک جایی به بعد، به دو دسته تقسیم شدند.
یکی از عوارض این تقسیم این است که انحصار از دست بلیزارد خارج میشود. این موضوع میتواند یک انگیزه خوب برای توسعهدهندههای مستقلی باشد که ایدههای خوبی برای سبک هیرو شوتر دارند. از آنجایی که دیگر بلیزارد انحصار کامل این سبک را به دست ندارد هم، این نوآوریهای مستقل را قطعا با شدت بیشتری قرار است مشاهده کنیم.
در کل برای بازیکنانی که این سبک را دوست داشتند، مارول رایولز یک بازی خیلی خوب بود. هم از طرفی باعث شد که یک بازی متنوع و به شدت جالب وارد بازار شود و فضا قدیمی اورواچ را عوض کند. هم از طرفی دیگر باعث شد که بازار بازیهای هیرو شوتر بالاخره از انحصار خارج شود. از سال ۲۰۱۶ تا الان، این بهترین اتفاقی بود که میتوانست برای سبک هیرو شوتر و طرفدارانش بیفتد.