مقایسه تفاوت قیمت کارخانه ای و بازار محصولات ایران خودرو؛ سود کدام بیشتر است؟
نگاهی به جدول تفاوت قیمت کارخانه ای و بازار محصولات ایران خودرو خواهیم انداخت و بررسی خواهیم کرد که سود کدام یک از ماشینها بیشتر است.
اختلاف چشمگیر بین قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها در ایران، همواره موضوع بحث و بررسی بوده است. این اختلاف قیمت که به «حاشیه بازار» معروف است، سود قابل توجهی را نصیب واسطهها و دلالان میکند. اما کدام محصولات ایران خودرو بیشترین سود را در بازار آزاد به همراه دارند؟ و آیا شرکت در طرحهای فروش خودروساز، راهی برای کاهش این اختلاف قیمت و سود بردن مشتریان است؟
با نگاهی به جدول ارائه شده و اطلاعات موجود، میتوان به این سوالات پاسخ داد.
جدول قیمت کارخانه ای و بازار محصولات ایران خودرو
جدول زیر، تفاوت قیمت کارخانه ای و بازار ۶ محصول ایران خودرو را نشان میدهد:
خودروقیمت کارخانهای (تومان)میانگین قیمت بازار (تومان)مابهالتفاوت (تومان)دنا پلاس دستی با موتور EFVP۷۴۹,۷۶۰,۵۸۵۸۷۳,۰۰۰,۰۰۰۱۲۳,۲۳۹,۴۱۵دنا پلاس دستی با موتور EFV۷۲۰,۷۶۶,۸۵۸۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰۷۹,۲۳۳,۱۴۲سورن پلاس با موتور XUVP۶۵۳,۶۳۲,۱۹۰۶۶۷,۰۰۰,۰۰۰۵۱,۴۴۰,۸۰۱تارا دستی۷۷۵,۶۳۷,۵۳۲۸۷۴,۰۰۰,۰۰۰۹۸,۳۶۲,۴۶۸تارا اتوماتیک۹۰۱,۶۹۸,۷۸۵۱,۰۵۶,۰۰۰,۰۰۰۱۵۴,۳۰۱,۲۱۵سورن پلاس دوگانهسوز۶۵۳,۳۶۱,۳۱۸۸۳۵,۰۰۰,۰۰۰۱۸۱,۶۳۸,۶۸۲
همانطور که مشاهده میشود، بیشترین مابهالتفاوت مربوط به خودرو سورن پلاس دوگانهسوز با ۱۸۱,۶۳۸,۶۸۲ تومان و پس از آن تارا اتوماتیک با ۱۵۴,۳۰۱,۲۱۵ تومان است. این بدان معناست که سود حاصل از فروش این دو خودرو در بازار آزاد، به مراتب بیشتر از سایر مدلهاست. در مقابل، کمترین مابهالتفاوت مربوط به سورن پلاس با موتور XUVP با ۵۱,۴۴۰,۸۰۱ تومان است.
شانس برنده شدن در طرحهای فروش
با توجه به این دادهها و متن ارائه شده، این فرضیه مطرح میشود که شانس برنده شدن در طرحهای فروش برای محصولاتی که اختلاف قیمت کمتری بین کارخانه و بازار دارند، بیشتر است. دلیل این امر میتواند تقاضای کمتر برای این خودروها در بازار آزاد و در نتیجه، تعداد کمتر متقاضی در طرحهای فروش باشد. به عبارت دیگر، افرادی که به دنبال سود بالا در بازار آزاد هستند، کمتر به خرید خودروهایی با حاشیه سود پایینتر تمایل نشان میدهند و این موضوع، شانس برنده شدن برای سایر متقاضیان را افزایش میدهد.
ایران خودرو از آغاز طرح فروش فوقالعاده و پیش فروش محصولاتی مانند سورن پلاس با موتور XU۷P، دناپلاس دستی با موتورهای EF۷P و EF۷، تارا دستی و اتوماتیک، سورن پلاس دوگانه سوز و همچنین خودرو برقی بستیون NAT از دوم تا هشتم دیماه خبر داده است. این طرحها با هدف پاسخگویی به متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده اجرا میشود.
در نتیجه، اگر هدف از شرکت در طرحهای فروش ایران خودرو صرفا خرید خودرو برای استفاده شخصی و نه کسب سود از بازار آزاد باشد، احتمالا شرکت در طرحهای مربوط به خودروهایی با اختلاف قیمت کمتر بین کارخانه و بازار، گزینه مناسبتری خواهد بود. با این حال، اگر هدف کسب سود از بازار آزاد است، خودروهایی مانند سورن پلاس دوگانهسوز و تارا اتوماتیک، جذابیت بیشتری دارند. لازم به ذکر است که همواره باید به شرایط بازار و میزان تقاضا نیز توجه داشت.
در گجت نیوز بخوانید: