غرفه‌های رانتی تره‌بار/ سیستم توزیع، سیب‌زمینی را گران کرد

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت برخی از محصولات باغی و کشاورزی، ازجمله سیب‌زمینی طی هفته‌های اخیر در میادین میوه و تره‌بار افزایشی شده است. طوری که بر اساس نرخ‌نامه، سیب‌زمینی با قیمت 22 هزار تا 30 هزارتومان در میادین میوه‌ و تره‌بار به فروش می‌رسد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای بهبود شرایط باید صادرات متوقف شود. اما به جز صادرات، مشکلاتی در سیستم توزیع هم وجود دارد و حنی ممکن است پای رانت و مافیا هم در میان باشد. 

در این زمینه یکی  از مسائلی که از اهمیت بالایی برخوردار است به واگذاری غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار بازمی‌گردد که باید با مزایده انجام شود، اما این امر محقق نشده است.

هیچ برنامه‌ریزی درستی در زمینه تولید وجود ندارد

مجتبی شادلو، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه باغداران در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی، ازجمله سیب‌زمینی، در گفت‎وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: دلیل افزایش قیمت را نمی‌توان به رانت ارتباط داد. چراکه برای تولید انجام‌شده، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد. این یک ضعف اساسی در زنجیره تولید است. تفاوتی ندارد که تولید‌کننده یک فرد باشد یا اتحادیه‌ها و شرکت‌ها، همه تلاش می‌کنند که یک محصول به صورت علمی تولید شود و حتی در تولید برخی محصولات رکورد جهانی به دست می‌آورند. ولی با تمام این موارد آن وضعیت اقتصادی خوب محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بازار ایران  با سبک سنتی اداره می‌شود و برای قیمت‌گذاری هیچ ملاکی وجود ندارد. به طور مثال، باید قیمت تمام‌شده، قیمت خرده‌فروشی، قیمت عمده‌فروشی و … مشخص شود. بنابراین بازار ایران یک بازار با سبک سنتی است که مبنای قیمت‌گذاری میزان عرضه و تقاضاست. این نقاط ضعف باعث شده تا کالاها با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده برسند.

وی درباره راهکار مناسب در این زمینه تصریح کرد: بهترین راهکار این است که بازار چارچوب‌بندی داشته باشد و قیمت عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و … مشخص شود.  این‌گونه مصرف‌کنندگان هم می‌توانند با خیال راحت خرید کنند.

واگذاری رانتی غرفه‌ها 

شادلو درباره علت واگذاری غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار بدون مزایده و احتمال وجود رانت در این زمینه عنوان کرد:  یکی از مسائل مهم، بحث واگذاری غرفه‌هاست. طبق آیین‌نامه سازمان میادین،  این سازمان  مکلف است که این مکان‌ها را بدون هیج هزینه‌ای آماده کند و در اختیار تولید‌کننده قرار دهد تا تولید‌کننده محصول خود را به صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده برساند.

وی ادامه داد: اما در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد. چراکه در این مورد یک فضای رانتی ایجاد شده و هرکس می‌تواند با ارتباطات خود غرفه‌های خوب در میادین را تهیه کند و برای غرفه‌هایی که معمولا در مکان‌هایی قرار دارند که مشتری ندارند، مزایده برگزار می‌شود. این مشکل هم باید برطرف شود و سازمان‌ میادین موظف است این امکان را فراهم کند تا عرضه مستقیم انجام شود.

پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بازار

شادلو برای بهبود این شرایط پیشنهاد داد: ایران از نظر تنوع اقلیمی در وضعیت مساعدی قرار دارد و بسیاری از محصولات در داخل کشور کشت می‌شوند.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط، مواردی نظیر شفافیت بازار، پایداری بازار که حق مسلم این مردم است، محقق نمی‌شود. این یک ضعف اساسی است. بنابراین باید تلاش شود تا یک رویه مشخص ایجاد شود که تولید‌کنندگان بدانند باید چه محصولاتی تولید کنند و مردم هم از بازار شفاف بهرمند شوند.

براساس این گزارش، دولت و نهادهای مربوطه باید تلاش کنند تا بازار از حالت سنتی خارج شود و همچنین تلاش کنند تا غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار در اختیار تولید‌کنندگان واقعی قرار بگیرند. اینگونه محصولات بدون هیج واسطه‌ای به دست مردم می‌رسند و تولید‌کننده می‌تواند محصولات خود را به راحتی به دست مصرف‌کننده واقعی برساند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه کشاورزی در تجارت‌نیوز مراجعه کنید. 

 

مطالب مفید