معرفی اونترا U۷۵ پلاس؛ شاسیبلند جدید جوینت ونچر ایلیا و سینوتراک
اقتصادآنلاین – روزبه راد: صنایع خودروسازی ایلیا یکی از شرکتهای حاضر در عرصه تولید و مونتاژ خودروهای مختلف برای بازار ایران، در جدیدترین مرحله از فعالیتهای خود به همکاری با یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده خودروهای تجاری چینی یعنی کمپانی سینوتراک رفته و مدل ویجیوی U75 پلاس این شرکت را تحت برند جدید اونترا به بازار ایران آورده است.
این خودرو در کلاس کراساوورهای سایز متوسط هفتنفره قرار میگیرد و قابلیتهای زیادی برای پاسخگویی به توقعات خانوادهها دارد.
خودرو U75 پلاس در اصل نسخه ارتقایافته و اسپرتتر مدل U70 محسوب میشود که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و بعد از آن نیز مدل U75 پلاس با چهره کمی متفاوت و موتور قویتر از سوی شرکت سازنده به بازارهای آسیا و آمریکای مرکزی ارائه شد. صنایع خودروسازی ایلیا نیز طی برگزاری مراسمی در هتل استقلال تهران از جوینت ونچر جدید خود با شرکت سینوتراک چین رونمایی و اونترا U75 پلاس را با برند IPK (ایلیا پارس کیان) برای عرضه در بازار ایران معرفی کرد.
مشخصات فنی اونترا U75 پلاس
برخلاف سری U70 که دارای موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ است، مدل U75 پلاس با پیشرانه پرقدرتتر ۲ لیتری توربوشارژ عرضه میشود که قطعاً هیجان و کارایی بیشتری برای کاربران به دنبال خواهد داشت. این پیشرانه چهار سیلندر قادر است توانی در حد ۲۲۶ اسب بخار و ۳۸۵ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF به محور جلو منتقل کند.
قاعدتاً این میزان توان و گشتاور بالا در نگاه اول بسیار جذاب به نظر میآید، خصوصاً که بیشینه گشتاور این خودرو از دور موتور ۱۸۰۰ دور در دقیقه زیر پای راننده بوده و با یک فشار روی پدال گاز، چسبیدن پشت کاربر به صندلی کاملاً احساس میشود.اما اولین نکته منفی که در اینجا به ذهن میرسد، آن است که چرا نباید این همه توان قابلیت ارسال به چرخهای عقب را نیز داشته باشد و یک سیستم تمامچرخمحرک برای عبور از مسیرهای طبیعتگردی در فهرست تجهیزات فنی اونترا U75 پلاس جا بگیرد.
به هر حال فعلاً خبری از سیستم تمامچرخمحرک نیست، ولی به واسطه توان بالای موتور میتوان از رانندگی پرشتاب در جادههای آسفالت کاملاً لذت برد. طبق برآوردهای انجامشده، شتاب صفر تا صد اونترا U75 پلاس چیزی نزدیک به ۸.۲ ثانیه خواهد بود که برای یک خودروی کراساوور به وزن ۱۶۸۰ کیلوگرم کاملاً مطلوب و پرهیجان به نظر میرسد.
در بحث مصرف سوخت نیز اونترا U75 پلاس تمایل چندان شدیدی به مصرف بالا ندارد، اما نمیتوان ادعا کرد که میزان خوراک بنزین آن پایین است. این خودرو بهطور متوسط حدود ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بنزین میسوزاند که نسبت به بعضی از خودروهای کراساوور مونتاژی کمی بالاتر است، اما در مجموع میتوان آن را در حد متوسط ارزیابی کرد.
این خودرو خوشبختانه دارای تعلیق عقب مستقل مولتیلینک و تعلیق مستقل مکفرسون در قسمت جلو است. استفاده از سیستم تعلیق مستقل، بهویژه در قسمت عقب، باعث میشود تا تعادل و پایداری این کراساوور خانوادگی در سر پیچها به نحو اطمینانبخشتری حفظ شود و راننده هنگام ورود و خروج از پیچ اعتماد بیشتری به ماشین خود داشته باشد. بهکارگیری رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی نیز گزینهای مناسب برای این ماشین چینی به حساب میآید و در کنار فاق لاستیک متناسب، میتواند از خشکی سواری که در اکثر کراساوورها با آن مواجه هستیم، تا حد زیادی بکاهد.
نگاهی به طراحی بدنه
از همان لحظه اول که به اونترا U75 پلاس خیره شوید، یک ظاهر آراسته با باطن زمخت و تا حدودی خشن را در ناحیه جلوی این خودرو احساس خواهید کرد. جلوپنجره بزرگ، حالت نسبتاً خشن چراغها و طرح گارد مانند نیمه پایینی سپر به همراه تزیینات نقرهای امتدادیافته به قسمتهای جانبی، باعث ایجاد چهرهای قاطع برای این کراساوور خانوادگی شده است.
در نمای کناری، یک استایل نسبتاً کلاسیک شاسیبلندوار را مشاهده میکنید که بیشباهت به خودرویی همچون تیگو ۸ نیست و سعی دارد تا با یادآوری خاطرات خوش مشتریان از این دست شاسیبلندها، در دل مشتریان به نحو شایستهتری جا باز کند.
ستون انتهایی نیز به رنگ مشکی درآمده تا به نوعی ارتباطدهنده نمای جانبی با شیشه پشت باشد و حس سیال بودن خودرو را در ذهن بیننده ایجاد کند.
در قسمت عقب، برخلاف بسیاری از کراساوورهای چینی دیگر، اثری از چراغهای سراسری نیست و دو چراغ معمولی با طراحی نسبتاً هماهنگ با قسمت جلو در اینجا حضور پیدا کرده است. طرح سپر عقب نیز همخوانی زیادی با قسمت جلو دارد و در ارائه یک ظاهر قاطع برای قسمت پشت تقریباً موفق عمل کرده است.
بهطور کلی باید گفت که نمای بیرونی اونترا U75 پلاس ایلیا پارس کیان، اگرچه دستخوش طرحهای آیندهنگرانه و غیرعادی نشده است، اما میتوان نوعی اصالت دلنشین را در وجنات این خودرو احساس کرد و به آن امتیازی قابل قبول داد.
کابین متعادل و زیبا
شاید طراحی بیرونی اونترا U75 چندان مدرن و نوین نباشد، اما فضای کابین آن تقریباً متمایز ظاهر شده و به راحتی میتواند نسبت به بعضی خودروهای جدید برتری ظاهری و کیفی پیدا کند. ترکیب رنگ جذابی که در داشبورد به صورت دوگانه استفاده شده است، میتواند هارمونی آن را با مبلمان داخلی افزایش دهد و فضایی دلچسب را برای حاضران به وجود آورد.
نقطه اوج فناورانه به کار رفته در این کابین، حالت خمیده نمایشگر بزرگ مالتیمدیاست که به صورت کاملاً هماهنگ و یکپارچه به پنل لمسی تهویه و سپس به کنسول تعویض دنده با شیفتر گردان و دکمههای مدرن وصل شده است. تزیینات به رنگ مشکی پیانویی و دوختهای چرمی به کار رفته در قسمت وسط داشبورد با رنگ متمایز به همراه دریچههای تهویه کرومی، از دیگر موارد تکمیلکننده نقاط قوت کابین این کراساوور مونتاژی به شمار میروند.
خوشبختانه به واسطه ابعاد بزرگ اتاق و بهرهمندی از فاصله محوری ۲.۸ متری، فضای پای نسبتاً زیادی در صندلیهای ردیف اول و دوم این خودرو وجود دارد. صندلیهای ردیف سوم نیز طبق معمول برای حضور افراد کوچکجثه یا کودکان مناسب است که در مجموع، کاربردپذیری این خودرو را برای خانوادههای نسبتاً پرجمعیت بهطرزی قابل توجه افزایش میدهد.
در صورتی که تمام صندلیها سر جای خود قرار داشته باشند، گنجایش نزدیک به ۳۵۰ لیتر در انتهای خودرو برای قرار دادن لوازم وجود خواهد داشت. این میزان فضا خیلی بزرگ نیست، اما در صورت نیاز میتوانید صندلیهای ردیف سوم را بخوابانید و گنجایش صندوق عقب را به مقدار مطلوبی افزایش دهید. اگر باز هم فضای بیشتری نیاز داشته باشید، میتوانید صندلیهای ردیف دوم را هم بخوابانید و در این صورت حدود ۱۸۰۰ لیتر گنجایش صندوق خواهید داشت.
امکانات اونترا U75 پلاس
تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، سیستم صوتی با شش اسپیکر و سابووفر مجزا، نمایشگر ۱۰.۱ اینچی لمسی مولتیمدیا، کلاستر کیلومترشمار ۱۰.۲۵ اینچی دیجیتال، روکش چرمی صندلیها، سانروف برقی، سقف پانوراما، سنسور نور، چراغهای LED، درِ صندوق برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، حسگر پارک عقب، ترمز پارک برقی همراه با سیستم اتوهلد، دوربین ثبت وقایع، هشدار خروج از خط (LDW)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، حسگر فشار باد تایرها، ترمز کمکی اضطراری، محافظ فعال واژگونی، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، آینه تاشو برقی و… از جمله مهمترین امکانات و آپشنهای اونترا U75 پلاس محسوب میشوند.
این سطح از آپشن برای یک خودروی مونتاژ داخل تقریباً مناسب و قابل قبول است و میتواند نیازهای رفاهی و ایمنی سرنشینان و کاربران را در حد قابلتوجهی برآورده کند.
قیمت، رقبا و زمان عرضه اونترا U75 پلاس
تا زمان نگارش این مطلب، هنوز صحبتهای دقیق و رسمی در مورد قیمت اونترا U75 پلاس از سوی شرکت ایلیا پارس کیان منتشر نشده است، اما میتوان انتظار داشت که در صورت ثبات شرایط اقتصادی و نرخ ارز، قیمت نهایی این کراساوور خانوادگی چیزی نزدیک به ۲ میلیارد تومان باشد و احتمالاً تا اوایل سال ۱۴۰۴ فروش رسمی آن آغاز شود. اونترا U75 پلاس در بازار ایران باید با رقیبانی همچون فیدلیتی پرستیژ، تیگو ۸ پرو، دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و بعضی دیگر از کراساوورهای خانوادگی نیمه لوکس به رقابت بپردازد که در صورت برخورداری از قیمت منطقی و رقابتی، قابلیت کسب جایگاه مناسب در این میان را دارد.