نروژ پیشرو در کشتیرانی سبز با فناوری هستهای
«تجارتنیوز» گزارش میدهد:
با افزایش نگرانیها درباره تغییرات اقلیمی، نروژ راهکاری نوآورانه برای کاهش انتشار کربن در صنعت کشتیرانی ارائه کرده است. استفاده از انرژی هستهای در کشتیها میتواند انقلابی در حمل و نقل دریایی به پا کند.
به گزارش تجارت نیوز،
با افزایش نگرانیها درباره تغییرات اقلیمی و انتشار گازهای گلخانهای، صنعت حملونقل دریایی دنبال راهکارهایی برای کاهش انتشار کربن است. کشتیرانی سالانه هزار میلیون تن دیاکسید کربن منتشر میکند که سه درصد از انتشار جهانی را تشکیل میدهد و کربنزدایی را بسیار مهم جلوه میدهد. در این راستا، نروژ در حال بررسی فناوری پیشرانه هستهای برای تامین انرژی ناوگان کشتیهای تجاری خود است. پروژه NuProShip با هدف ارزیابی قابلیت استفاده از رآکتورهای هستهای نسل چهارم در کشتیرانی تجاری آغاز شده است که میتواند انقلابی در این صنعت به پا کند.
فناوریهای بررسیشده در پروژه NuProShip
این پروژه، که با همکاری شرکت کشتیسازی نروژی Vard، دانشگاه علم و فناوری نروژ و دیگر شرکای کلیدی انجام میشود، به بررسی سه فناوری پیشرفته رآکتور هستهای پرداخته است:
1. رآکتور نمک مذاب با دمای بالا (MSR)
این فناوری که از سوی Kairos Power توسعه یافته است، از نمک فلوراید مذاب به عنوان خنککننده استفاده میکند و از ذرات سوخت TRISO بهره میبرد. این ویژگیها باعث افزایش ایمنی و بهرهوری حرارتی رآکتور شده و آن را برای کشتیرانی مناسب میکند.
2. رآکتور گازی خنکشده با هلیوم (HTGR)
این راکتور که از سوی Ultrasafe طراحی شده است، از هلیوم به عنوان خنککننده استفاده میکند و مزایای ایمنی و بازده حرارتی بالایی را فراهم میآورد. دوام و قابلیت اطمینان سوخت TRISO نیز در این طراحی برجسته است.
3. رآاکتور سریع خنکشده با سرب (LFR)
رآکتور Blykalla از سوخت اکسید اورانیوم و خنککننده سرب یا ترکیب سرب-بیسموت استفاده میکند. این فناوری نهتنها ایمنی بالایی ارائه میدهد، بلکه قابلیت کار در دماهای بالا را نیز داراست.
چشمانداز آینده
با تکمیل موفقیتآمیز پروژه NuProShip I در سال 2024، مرحله بعدی با نام NuProShip II آغاز خواهد شد. در این مرحله، کنسرسیوم پروژه به شرکتهای بیمه نیز گسترش خواهد یافت تا جنبههای اقتصادی و عملیاتی فناوری پیشرانه هستهای بهطور دقیقتری بررسی شود. این فناوری میتواند:
انتشار گازهای گلخانهای را به صفر برساند.
عمر مفید کشتیها را افزایش دهد.
چالشهای مرتبط با تامین سوخت و زیرساختهای سوخترسانی را کاهش دهد.
چالشها و راهکارها
گرچه این فناوری آیندهای روشن برای صنعت کشتیرانی ترسیم میکند، اما چالشهایی نیز وجود دارد:
چارچوبهای نظارتی: تدوین مقررات برای استفاده از فناوری هستهای در کشتیرانی حیاتی است.
درک عمومی: پذیرش این فناوری از سوی جامعه جهانی نیازمند شفافسازی و آموزش است.
پیچیدگیهای فنی: یکپارچهسازی رآکتورهای هستهای با کشتیها به نوآوریهای مهندسی نیاز دارد.
به نقل از IE، پروژه NuProShip نمایانگر گامی بلند در مسیر دستیابی به کشتیرانی پایدار و کمکربن است. ادغام فناوریهای پیشرفته هستهای با ناوگان کشتیرانی تجاری نهتنها به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکند، بلکه پایداری صنعت حملونقل دریایی را افزایش میدهد. با غلبه بر چالشهای پیش رو، این پروژه میتواند به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شود و صنعت دریایی را به سمت آیندهای سبزتر و سازندهتر هدایت کند.
اخبار حوزه محیطزیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارتنیوز بخوانید.