رادیاتور ماشین چیست و چرا مهم است؟ + علائم خرابی

راهنماتو – رادیاتور خودرو یکی از اجزای کلیدی برای عملکرد صحیح موتور است و خرابی آن می‌تواند به آسیب‌های جدی به خودرو منجر شود. اگر متوجه علائم خرابی شدید، ممکن است دیگر زمان زیادی برای تعمیر باقی نمانده باشد.

به گزارش راهنماتو، برای آنکه بتوانید رانندگی ای ایمن را تجربه کنید بهتر است قطعات مختلف خودروتان را پیوسته مورد بررسی قرار بدهید تا از صحت عملکرد آنها مطمئن شده و از حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

ما در این مقاله از استادکار شو شما را در راستای بهبود عملکرد رادیاتو خودرو و شناخت هر چه بهتر آن یاری خواهیم کرد.

رادیاتور ماشین چیست و چرا مهم است؟ + علائم خرابی

رادیاتور یکی از اجزای حیاتی سیستم خنک‌کننده خودرو است که به طور مستقیم با سلامت موتور ارتباط دارد. بدون عملکرد صحیح رادیاتور، موتور خودرو می‌تواند دچار آسیب‌های جدی شده و حتی در برخی موارد منجر به سوختن موتور شود. در این مطلب، به بررسی مفهوم رادیاتور، اهمیت آن در خودرو، عملکرد و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.

رادیاتور خودرو چیست؟

رادیاتور یک دستگاه فنی در سیستم خنک‌کننده موتور خودرو است که وظیفه اصلی آن کاهش دمای موتور از طریق گردش مایع خنک‌کننده است. این قطعه در بیشتر خودروها در قسمت جلوی موتور قرار دارد و از لوله‌ها، تیوب‌ها، فن‌ها و هسته تشکیل شده است.

عملکرد اصلی رادیاتور این است که گرمای تولید شده در موتور را جذب کرده و آن را به بیرون از خودرو منتقل می‌کند. در این فرآیند، مایع خنک‌کننده (که معمولاً مخلوطی از آب و ضدیخ است) از داخل موتور به رادیاتور منتقل شده، گرما را جذب کرده و پس از سرد شدن مجدد به موتور بازمی‌گردد.

چرا رادیاتور مهم است؟

رادیاتور برای حفظ دمای مناسب موتور بسیار حیاتی است. موتور خودرو در حال کار، به شدت گرم می‌شود و برای جلوگیری از آسیب به اجزای مختلف موتور (مثل پیستون‌ها، سیلندرها و شاتون‌ها)، نیاز به سیستم خنک‌کننده دارد. اگر دمای موتور بیش از حد بالا رود، احتمال سوختن واشر سرسیلندر، ترکیدن سرسیلندر و در نهایت از کار افتادن موتور وجود دارد.

رادیاتور به‌عنوان سیستم خنک‌کننده کمک می‌کند تا موتور همیشه در دمای مناسب (معمولاً بین ۹۰ تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد) کار کند و از بروز مشکلات جدی جلوگیری نماید. اگر رادیاتور به درستی کار نکند، سیستم خنک‌کننده مختل می‌شود و موتور ممکن است دچار خرابی‌های جدی شود.

اجزای رادیاتور خودرو

رادیاتور از چندین قسمت تشکیل شده است که در کنار هم عملکرد سیستم خنک‌کننده را تضمین می‌کنند:

هسته رادیاتور: بخش اصلی رادیاتور است که به طور مستقیم با مایع خنک‌کننده در تماس است. این قسمت معمولا از لوله‌ها و تیوب‌هایی تشکیل می‌شود که به صورت افقی یا عمودی در کنار هم قرار دارند. مایع خنک‌کننده از این لوله‌ها عبور کرده و در این بخش گرما از مایع به هوا منتقل می‌شود.

فن رادیاتور: فن معمولاً در پشت رادیاتور قرار دارد و وظیفه آن افزایش جریان هوا برای تسریع در فرآیند خنک‌سازی است. هنگامی که خودرو در حال حرکت نیست یا سرعت خودرو پایین است، فن به‌طور خودکار روشن می‌شود تا هوای بیشتری از رادیاتور عبور کند.

درپوش رادیاتور: این قطعه به منظور جلوگیری از خروج مایع خنک‌کننده و همچنین حفظ فشار داخلی سیستم خنک‌کننده طراحی شده است.

لوله‌ها و شلنگ‌ها: این اجزا مایع خنک‌کننده را از موتور به رادیاتور و برعکس منتقل می‌کنند.

مخزن انبساط: این مخزن برای جبران تغییرات حجم مایع خنک‌کننده به دلیل دما و فشار استفاده می‌شود.

علائم خرابی رادیاتور

رادیاتور، مانند بسیاری از قطعات خودرو، می‌تواند به مرور زمان دچار خرابی شود. علائم خرابی رادیاتور می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در سیستم خنک‌کننده باشد. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

افزایش دمای موتور: یکی از نشانه‌های رایج خرابی رادیاتور این است که دمای موتور به طور غیرمعمولی افزایش پیدا می‌کند. اگر درجه‌سنج دمای موتور نشان دهد که دمای موتور بالا رفته است، این می‌تواند نشانه‌ای از خرابی در سیستم خنک‌کننده باشد، که ممکن است ناشی از انسداد یا نشتی در رادیاتور باشد.

نشتی مایع خنک‌کننده: اگر مایع خنک‌کننده از زیر خودرو چکه کند یا در اطراف رادیاتور و شلنگ‌ها تجمع پیدا کند، این می‌تواند به‌معنای نشتی در سیستم باشد. نشتی ممکن است به دلیل ترکیدن یا فرسودگی لوله‌ها و اتصالات رادیاتور باشد.

بخار یا دود از موتور: هنگامی که رادیاتور خراب می‌شود و دمای موتور بالا می‌رود، ممکن است دود یا بخار از زیر کاپوت به بیرون بیاید. این بخار معمولاً به دلیل تبخیر مایع خنک‌کننده در دمای بالا ایجاد می‌شود.

رنگ عوض کردن مایع خنک‌کننده: مایع خنک‌کننده معمولاً باید رنگ سبز، قرمز یا زرد باشد. اگر رنگ مایع خنک‌کننده تغییر کرده و به رنگ قهوه‌ای یا تیره تبدیل شود، این می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در رادیاتور یا سیستم خنک‌کننده باشد.

صدای غیرعادی در اطراف رادیاتور: اگر صدای غرش یا نویز غیرعادی از رادیاتور یا اطراف آن به گوش برسد، ممکن است نشان‌دهنده مسدود شدن لوله‌ها، خراب شدن پمپ آب یا عملکرد ناقص فن باشد.

عملکرد ضعیف فن رادیاتور: اگر فن رادیاتور به درستی کار نکند، سیستم خنک‌کننده قادر به دفع گرمای موتور نخواهد بود و این می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد موتور شود.

دلایل خرابی رادیاتور

خرابی رادیاتور ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. مهم‌ترین دلایل عبارتند از:

فرسودگی و کهنگی: با گذشت زمان، رادیاتور می‌تواند دچار فرسودگی شود. لوله‌ها و قطعات آن ممکن است ترک خورده یا از بین بروند.

فشار زیاد: فشار بیش از حد در سیستم خنک‌کننده، به خصوص در صورت خرابی درپوش رادیاتور، می‌تواند باعث ترکیدن لوله‌ها و نشت مایع خنک‌کننده شود.

نشتی مایع خنک‌کننده: اگر مایع خنک‌کننده به طور مداوم کم شود، ممکن است نشانه‌ای از نشتی در رادیاتور یا سیستم لوله‌کشی باشد.

پیمایش طولانی‌مدت در شرایط سخت: رانندگی طولانی‌مدت در شرایط سخت (مثل ترافیک سنگین یا دمای بالا) می‌تواند به سیستم خنک‌کننده فشار وارد کند و منجر به خرابی رادیاتور شود.

استفاده از مایع خنک‌کننده نامناسب: استفاده از مایعات خنک‌کننده بی‌کیفیت یا رقیق، می‌تواند موجب ایجاد رسوب در داخل رادیاتور و در نتیجه مسدود شدن لوله‌ها و کاهش کارایی آن شود.

نتیجه‌گیری

رادیاتور خودرو یکی از اجزای مهم و حیاتی سیستم خنک‌کننده است که بدون آن، موتور خودرو ممکن است به سرعت دچار خرابی و آسیب‌های جدی شود. بنابراین، نگهداری صحیح و تعمیر به موقع رادیاتور می‌تواند به عملکرد بهینه خودرو کمک کند و از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری نماید. توجه به علائم خرابی رادیاتور، مانند افزایش دما، نشتی مایع خنک‌کننده، و بخار کردن موتور، می‌تواند به شما کمک کند تا پیش از وقوع خرابی‌های جدی‌تر، اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهید.

مطالب مفید