راه پرخطر سینما – بانی فیلم
بانیفیلم: در وضعیت فعلی اسفبار سینما به عنوان یک هنر والا، جای هیچ تردید و شبههای نیست؛ این ناگواری در سینمای ایران بیشتر است و در سینمای جهان تا حدی کمتر! (پلتفرم نتفلیکس وظیفه از میان بردن هنر سینما را در عرصههای جهانی برعهده دارد.)
این که این روزها، شکل وارونهای در تولید حاکم شده است و پروژههایی با بودجههای ۲۰۰-۳۰۰ میلیارد تومانی (لطفاً به ارقام توجه ویژه بفرمایید!) ساخته میشوند واقعاً تاسفبرانگیز است؛ پروژههایی که خروجیشان منحصر به فروشهای اجباری و خرید بلیتهای سالنهای نمایشدهنده توسط تهیهکننده است. این اوضاع و احوال نه ناگوار که از خجالتآور است.
سینمای غالب این روزها که مدیران قبلی و فعلی «پُز»اش را میدهند، شده سینمای «بشکن و بالا بنداز». این نگرش سخیفانه به سینما چنان عرصه را برای سینماگران صاحب نظر، تنگ کرده که انگار داریم به نقطه «صفر» میرسیم و همه در انتظار یک انفجار بزرگ ناشی از شدت ابتذال در فیلمها و سریالها نشستهاند!
اینکه هنوز استناد خیلی از منتقدان و دوستداران سینما برای ارجاع به سینمای شرافتمند، فیلمهای ۴۰-۵۰ سال پیش است، اگر چه مهر تاییدی بر جایگاه سینماگرانی مانند کیمیایی، مهرجویی، بیضایی، تقوایی و حاتمی میزند، اما از یک دیدگاه نیز خجالتآور است؛ اینکه بیشتر تولیدات سالهای اخیر سینمای ایران به چنان نقطهای از حقارت رسیده که بسیاری حتی از نام بردن آن هم دچار شرمساری و خجلتزدگی میشوند!
سینمای ایران سالهاست از دوران اوج خود دور شده و فرونشسته و حالا دوران خاکسترنشینی را تجربه میکند. با تاسف فراوان باید گفت سینما به چنان ذلت آشکاری رسیده که حتی با اغماض هم نمیتوان برایش آرزوی برخاستن از این خاکستر شوم و دوری از ذلت و خواری را داشت.
راه پرخطر سینما از زمانی شروع شد که به قول یکی از فیلمسازان ارزشی، سیاستگذاران، اهالی سینما را «سکهپرور» کردند. هبه کردن انبوهی از سکههای طلا، نه تنها چشمه استعدادها را خشکاند بلکه صف طالبان سیم و زر و ایستادههای منتظر عبور از ارزشهای هنری را طولانی و طولانیتر کرد!
حالا «علی مانده و حوضاش» و جمع پرشماری از مدعیان که در مصاحبههایشان سینما را ارج مینهند و خود را ملزم به رعایت وجوه هنری آن میدانند اما در خفا و بعد در عمل، مروج سینمایی هستند که حتی به «لعنت خدا» هم نمیارزد!
در چنین فضایی، دلمان را باید به خاطرهگوییهایی خوش کنیم که نامدارانی چون زندهیاد داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی از دوران طلایی سینمای ایران داشتند…
این ویدیو کوتاه از خاطرهگویی مهرجویی در خانه مسعود کیمیایی را در صفحه اینستاگرام و تلکرام بانیفیلم ببینید…
عکس مربوط به جشن سینمایی سپاس و جوایزی بود که مسعود کیمیایی، بهروز وثوقی، اسفندیار منفردزاده، عباس شباویز برای ساخت «قیصر» و داریوش مهرجویی برای «گاو» گرفت.