نخستین دورهمی زومیت با حضور بیش از هزار نفر برگزار شد
اولین دورهمی زومیت با حضور جمع بزرگی از کاربران و بیش از هزار نفر از عاشقان فناوری روز چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۳، برگزار شد. رویدادی که بهانهاش پوشش زنده مراسم آنپکد ۲۰۲۵ و رونمایی از خانواده جدید گوشیهای سامسونگ بود؛ اما برای زومیت و مخاطبانش جذابیتهایی بیش از این داشت. زومیت بعد از ۱۴ سال فعالیت، با بیش از هزار نفر از مخاطبان و همراهان همیشگیاش دیدار کرد.
این رویداد از ساعت ۱۸:۳۰ روز سوم بهمن ماه آغاز شد، هرچند جمعیت علاقهمندان از چند ساعت پیش از زمان اعلامشده در محل برگزاری رویداد حاضر شده بودند. آمارهای زومیت از تعداد حاضران در اولین دورهمی حضوری عاشقان فناوری نشان میدهد که جمعیت حاضران ۱۰۷۰ نفر بوده و ۷ هزار نفر هم از طریق یوتیوب، آپارات و اینستاگرام پوشش زنده این مراسم را بهصورت آنلاین دنبال میکردند.
در کنار شرکتکنندگانی که با تهیهی بلیت به این رویداد آمده بودند، تعدادی از اعضای اکوسیستم استارتاپی کشور، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و اعضای بعضی رسانههای تخصصی این حوزه نیز مهمانانی بودند که به این دورهمی دعوت شدند.
حضور مردان در این رویداد پررنگتر از زنان بود؛ چراکه آمار بلیتفروشی نشان میدهد ۸۴ درصد از جمعیت بیش از هزار نفر حاضر در این رویداد را مردان و ۱۶ درصدشان را زنان تشکیل میدادند. میانگین سنی حاضران در این رویداد نیز ۲۶.۱ سال بوده است.
اکثر شرکتکنندگان، یعنی بیش از ۳۵ درصد، ۱۸ تا ۲۴ ساله بودند. بیشتر از ۳۱ درصد از حاضران هم در بازه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشتند و بیش از ۱۴ درصد از مخاطبان حاضر در این مراسم هم کسانی بودند که کمتر از ۱۸ سال سن داشتند. هرچند اکثریت شرکتکنندگان در دورهمی زومیت جوانان و نوجوانان بودند؛ اما نزدیک به ۱۴ درصد از مخاطبان بین ۲۵ تا ۴۴ سال سن داشتند و ۴ درصد از حضار هم بیش از ۴۵ سالشان بود.
براساس گزارش ایوند ۸۲ درصد از حاضران دورهمی زومیت آن را ارزشمند دانستهاند
مرور یک تاریخچه ۱۴ ساله
مسعود یوسفنژاد، همبنیانگذار و مدیرعامل زومیت، در این مراسم بر تاریخچه زومیت و مسیر پرفرازونشیبی که از شهریور ۱۳۸۹ آغاز شده، مرور کوتاهی داشت. او دربارهی شروع این مسیر گفت: «زومیت از یک سایت یا شاید بهتر باشد بگویم از یک بلاگ کارش را شروع کرد، کمکم بزرگ شد و رسانهها و سرویسهای مختلفی از دل آن بیرون آمد.»
او ضمن اشاره به مهمترین بخشهای این رسانه، از جمله بخش بررسی، محصولات و راهنمای خرید، آمارهای مهمی را هم اعلام کرد: «در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار کالای الکترونیک در بیش از ۸۰ دسته حصول در بخش محصولات زومیت قرار گرفته و کاربران میتوانند در خریدهایشان به صفحهی محصولات زومیت مراجعه کنند.»
۱۹ میلیون بازدیدکننده ماهیانه
طبق آمار ارائهشده در این رویداد، زومیت تا امروز ۸۶ میلیون کلمه در ۱۵۰ هزار مقاله نوشته است که خواندن همهی آنها به ۸ هزار ساعت زمان نیاز دارد. همچنین، زومیت با که با یک تیم ۲ نفره کارش را آغاز کرد، حالا بیش از ۱۷۰ نیروی انسانی دارد و در حال حاضر، به ۱۹ میلیون نفر بازدید ماهانه رسیده است؛ یعنی حدود یکچهارم جمعیت کشور در یک ماه دستکم یک بار از سایت زومیت بازدید میکنند. زومیت در رشد سرانهی مطالعه در کشور نقش داشته است. مجموع زمان مطالعهی کاربران در زومیت به ۹۷ میلیون ساعت معادل ۱۱ هزار سال میرسد و به این ترتیب زومیت بدون شک به رشد زمان مطالعه در کشور کمک کرده است.
ویدیوهای زومیت بیش از ۱۲۰ میلیون بازدید داشته است
با تلاش تحریریه و تیم ویدیوی زومیت، این رسانه جزو نخستین رسانههای داخل کشور است که تعداد دنبالکنندههایش در یوتیوب از ۱۰۰ هزار کاربر عبور کرده است. بهجز یوتیوب، صفحهی زومیت در اینستاگرام هم ۷۷۸ هزار کاربر دارد و در مجموع، بیش از ۱٫۲ میلیون کاربر، تعداد دنبالکنندههایی است که زومیت در همهی شبکههای اجتماعیاش دارد.
رسانههای همخانواده زومیت را بشناسید
البته زومیت خانوادهای بزرگتر از یک سایت علمی و فناوری است. مسعود یوسفنژاد در مرور تاریخچهی زومیت به همهی رسانههای دیگری که در کنار زومیت تشکیل داده و هریک در حوزهای فعال هستند هم اشاره میکند. به گفته همبنیانگذار زومیت، «زومجی» بهعنوان رسانه حوزه بازی، سینما و سختافزار است از سال ۱۳۹۳ کارش را آغاز کرده است.
«کجارو» سایت تخصصی حوزه گردشگری، از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون بهعنوان یکی از رسانههای مرجع این حوزه شناخته میشود. سایت «پدال» هم که جزو اولین رسانههای تخصصی در حوزه خودرو است که فعالیتش را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.
در این رویداد که با همراهی زرپاد، جیاسام پی، اسنپفود و اسنپشاپ جوایزی برای شرکتکنندگان در نظر گرفته شده بود. هم حضار در سالن با حضور در این رویداد یا شرکت در کوییزی که در مراسم اجرا شد، میتوانستند در قرعهکشی شمشهای طلا، محصولات سامسونگ و البته گوشی گلکسی اس ۲۵ اولترا شرکت کنند و هم کاربرانی که بهصورت آنلاین مراسم را میدیدند این امکان را داشتند که ۱۰ شمش طلای یک گرمی جایزه ببرند. قرعهکشی جوایز این رویداد در همین مراسم انجام شد و برندگان خوششانس این قرعهکشیها و بازیهای انجامشده در رویداد جوایز خود را دریافت کردند.