ری را یا کی ام سی X5 ؛ کدام کراس اوور ارزش خرید بیشتری دارد؟
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 08 اسفند 1403 ساعت 16:10
از بین یک کراس اوور ملی و یک مونتاژی چینی، کدام گزینه را برای خرید انتخاب میکنید؟ مقایسه ری را با کی ام سی X5 را در ادامه بخوانید.
پیش از اینکه ایران خودرو به گروه قطعه سازی کروز واگذار شود، آبی پوشان جاده مخصوص از تازهترین محصول خود که یک کراس اوور با پلتفرم داخلی است، رونمایی کردند. این خودرو جذاب که هم اکنون به عنوان پرچمدار ایران خودرو و رقیب جدی شاهین پلاس اتومات سایپا به حساب میآید، با قیمت حدودی 1.5 میلیارد تومان در درب کارخانه به دست مشتریان میرسد.
فهرست محتوا
ری را یا کی ام سی X5
ایران خودرو مدتها به دنبال تولید یک ماشین در کلاس متفاوت از سدانهای معمول بود و میخواست به جای مونتاژ محصولات چینی از قبیل هایما اس 7 پرو، پلتفرم اختصاصی خودش را داشته باشد. ری را اولین کراس اوور ملی ایران و مهمترین گزینه در میان سبد محصولات آبی پوشان است که چند ماه پیش تازه به بازار آمد. از این خودروساز که بگذریم، باید به یکی از خودروسازان بخش خصوصی اشاره کنیم که به تازگی از یک کراس اوور تازه به نام کی ام سی X5 رونمایی کرده است.
ری را از سطح امکانات قابل قبولی برخوردار است و میتواند گزینه مناسبی برای رقابت با مونتاژیهای چینی باشد. در این مطلب از گجت نیوز به سراغ مقایسه ری را با KMC X5 رفتهایم تا دو کراس اوور حال حاضر بازار داخل را با یکدیگر روی کفه یک ترازو قرار دهیم. به نظر شما برنده چشم بادامیهای چینی هستند یا آبی پوشان جاده مخصوص؟
مختصری از ری را
پیش از اینکه تحریم به سراغ صنعت خودرو بیاید و گریبان شرکتهای خودروسازی را بگیرد، ایران خودرو تصمیم گرفت پژو 2008 را به بازار عرضه کند و حتی موفق شد بعضی از نمونهها را به بازار بفرستد، اما از زمانی که تحریمها آغاز شدند، پژو از کشور رفت و این پروژه نیمه تمام ماند.
آبی پوشان جاده مخصوص تسلیم نشدند و به این نتیجه رسیدند که میتوانند بر پایه پلتفرم پژو 2008، یک محصول جدید با حداکثر داخلی سازی موجود تولید کنند. ری را نتیجه این تلاشها بود که در سال 1403 به ثمر نشست. ری را به عنوان اولین کراس اوور ملی کشورمان، راه درازی در پیش دارد و باید با رقبای بسیاری دست و پنجه نرم کند. این خودرو نسبت به سایر خودروهای قدیمی و از مد افتاده، محصولی جدید محسوب میشود که توانسته با استقبال مشتریان مواجه شود.
مختصری از کی ام سی X5
رقیب چینی ری را یک کراس اوور مونتاژی از گروه خودروسازی کرمان موتور است که به عنوان جایگزین جک S5 به بازار فرستاده شده و میتواند گزینه خوبی برای خرید باشد. جک اس 5 را باید یکی از بهترین محصولات و پرفروشهای بازار مونتاژیها دانست که موفقیتهای زیادی به دست آورد.
از آنجایی که فضای کابین و طراحی ظاهری این کراس اوور قدیمی شده بود، کرمان موتور به این نتیجه رسید که باید محبوبیت آن را با عرضه یک نسخه جدید و مشابه با نام کی ام سی ایکس 5 حفظ کند. این خودرو محصول سال 2022 میلادی بوده و از سال 1402 به بازار ایران آمده است. به نوعی میتوان گفت که این کراس اوور جدید، فیس لیفت عمیق جک اس 5 است.
طراحی ظاهری
شاید عدهای معتقد باشند که ری را یک کراس اوور داخلی با طراحی به روز و المانهای مدرن است، اما اگر با دقت به نمای بیرونی این خودرو نگاه کنید، تضادهای آشکار و ناهماهنگیهای زیادی به چشم میآید که توی ذوق میزنند. با این حال طراحی ظاهری یک امر سلیقهای بوده و نمیتوان با قطعیت گفت که ری را مدرن و زیباست یا قدیمی و زشت!
گروهی از علاقهمندان به این خودرو باور دارند که ری را از سبک طراحی هیوندای سانتافه بهره برده و به همین دلیل نباید زبان طراحیاش را قدیمی و ناهماهنگ دانست. نمای عقب این کراس اوور فانتزی بوده و اگر به مدلهای کلاسیک متعهد هستید، باید قید این محصول را بزنید.
همچون ری را، کراس اوور کرمان موتور هم از همین ایراد بزرگ رنج میبرد. چهره کلی کی ام سی X5 با پروفیل جانبی همخوانی نداشته و علیرغم نمای به روز، خشن و تهاجمی آن، نمای کناری آرام و ساده است. علت تضاد بین چهره کلی با نمای کناری، قدیمی بودن بدنه این کراس اوور است. در مجموع باید تأکید کرد که زیبایی ظاهری یک امر سلیقهای بوده و هر دو خودرو میتوانند رضایت نسبی مشتریان را جلب کنند.
طراحی داخلی
به لحاظ طراحی فضای کابین و داشبورد، هر دو کراس اوور در یک سطح بوده و عملکرد قابل قبولی ارائه میدهند. ری را ایران خودرو از رقبای هم سطحش بهتر عمل کرده و نمای داخلی متمایزی نسبت به آنها دارد. طراحی امروزی و المانهای مدرن، توانمندی ری را برای رقابت با مونتاژیهای چینی را افزایش داده است.
از دیگر امکاناتی که به رفاه و زیبایی کابین اضافه کردهاند، میتوان به نمایشگرهای به هم پیوسته مولتی مدیا، صفحه نمایش دیجیتال پشت آمپر، فرمان دوشاخه و شیفتر دنده اشاره کرد که با تزئینات کرومی، چهره داخلی این محصول را متفاوت کردهاند.
برخلاف کراس اوور ایران خودرو، کی ام سی X5 از نمایشگرهای یکپارچه استفاده نکرده و از یک صفحه نمایش مولتی مدیا شناور بهره برده که در قسمت فوقانی داشبورد قرار دارد. شیفتر دنده مدور و غربیلک فرمان زیبا، چهره لوکس و مدرنی به کراس اوور کرمان موتور بخشیدهاند. کیفیت متریال خوب بوده و سطح کابین را یک پله نسبت به نسل قبلی ارتقا داده است.
سقف کابین KMC X5 ارتفاع بیشتری نسبت به ری را داشته و فاصله محوری اش بیشتر است؛ بنابراین، میتواند فضای بیشتری برای سرنشینان ردیف عقب فراهم کند و رفاه و راحتی بهتری ارائه دهد. ریرا با ظرفیت صندوق عقب 410 لیتری، قافیه را به کی ام سی ایکس 5 با گنجایش 485 لیتری میبازد و با این اوصاف، شرایط بهتری برای خانوادهها به ارمغان میآورد.
قوای فنی
هر دو خودرو مجهز به پیشرانه های 4 سیلندر توربوشارژ هستند، اما به لحاظ حجم و نوع سیستم تزریق سوخت، تفاوتهایی با یکدیگر دارند. ری را در سینه خود از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ سود میبرد که نمونه ارتقایافته و اصلاح شده EF7 توربو است و میتواند 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس 6 سرعته اتومات به چرخهای جلو انتقال دهد.
در نقطه مقابل، محصول کرمان موتور از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره گرفته که توانایی تولید 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی محرکه از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دبل کلاچ به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
ری را میتواند ظرف مدت 10.4 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر در ساعت برسد، در حالی که اطلاعاتی از شتاب گیری صفر تا صد کی ام سی ایکس 5 در دست نیست. با این حساب، میتوان احتمال داد که این کراس اوور چینی بتواند با پیشرانه و قدرتی که تولید میکند، در عرض 10 ثانیه به شتاب لازم برسد. وزن ری را 45 کیلوگرم کمتر از رقیب مونتاژیاش بوده و به همین خاطر مصرف سوخت کمتری دارد.
خودروری را ایران خودروکی ام سی X5 کرمان موتورموتور4 سیلندر – 16 سوپاپ – توربوشارژ4 سیلندر – 16 سوپاپ – توربوشارژحجم موتور1.6 لیتری1.5 لیتریتوان خروجی160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاورگیربکس6 سرعته اتوماتیک6 سرعته دو کلاچه اتوماتیکانتقال قدرتمحور جلومحور جلوشتاب 0-10010.4 ثانیهاحتمالا 10 اثانیهمصرف سوخت ترکیبی7.3 لیتر7.9 لیترنهایت سرعت195 کیلومتر در ساعت180 کیلومتر در ساعتوزن1425 کیلوگرم1470 کیلوگرمحجم باک50 لیتر55 لیترابعاد بدنه4334 – 1808 – 16384505 – 1850 – 1698فاصله محوری25902660حجم صندوق410 لیتر485 لیتر
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
خوشبختانه هر دو کراس اوور فوق، مجهز به امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مطلوبی از قبیل گرم کن صندلیهای جلو، سیستم کنترل پایداری، دوربین 360 درجه و ترمز پارک برقی شدهاند. با این حال به نظر میرسد که ری را آپشنهای بیشتری از جمله تنظیم برقی صندلی شاگرد، رادار هشدار نقطه کور و تهویه اتوماتیک دارد که رقیب از آن بیبهره است.
امکانات رفاهی – ری راامکانات رفاهی KMC X5تجهیزات ایمنی ری راتجهیزات ایمنی KMC X5کروز کنترلچراغهای جلو و عقب LEDسیستم ترمز اتوماتیکترمزهای ABS + EBDسانروف برقیچراغهای مه شکن عقبسیستم کمکی حرکت در سربالاییسیستم کنترل پایداری الکترونیکیسیستم تهویه اتوماتیکتنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهتسیستم نگه دارنده خودرو در سراشیبیسیستم کنترل ایستایی در سربالاییسیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 12 اینچیتنظیم دستی صندلی شاگرد در 4 جهتسیستم کنترل پایداری الکتریکیسیستم ترمز کمکی هیدرولیکیمیرورلینک – بلوتوث و درگاه شارژ تایپ Cصندلیهای ردیف عقب تاشوندهسیستم کنترل کششسیستم کمکی ترمز اضطراری9 عدد بلندگوکنسول میانی ردیفهای جلو و عقبسیستم ترمز ضد قفلسیستم کنترل کشششیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، آنتی تروپ و پاور ویندوز، شیشههای سولار و شیشههای عقب دودیقابلیت اتصال تلفن همراه اندروید اتو و اپل کارپلیترمز جلو و عقب دیسکیسیستم پایش فشار باد تایرهاصندلی برقی راننده 6 حرکته گرم کن دارخروجی برق ردیف جلو 12 ولت + 5 ولتسیستم کمک ترمزترمز پارک برقی + اتوهلدصندلی برقی شاگرد 2 حرکته گرم کن داردو خروجی برق 5 ولت ردیف عقبکیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی 4 عددسنسور پارک عقبتنظیم گودی کمر صندلی راننده10 اسپیکر + 1 ساب ووفرآی کانکت یا خودرو متصلدوربین 360 درجهصندلی عقب تاشو دو تکه با زیر آرنجیگرم کن صندلیهای جلودوربین 360 درجهایزوفیکسفرمان برقیحافظه صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر در 3 جهتسنسور پارک جلوایموبلایزرقابلیت تنظیم ستون فرمان در 4 حالتچراغ مطالعه جلو LEDسیستم پایش فشار باد تایرهاهشدار نبستن کمربند برای کلیه سرنشینانکلیدهای کنترلی روی فرمانچراغهای مطالعه ردیف عقب LEDدوربین دنده عقبکمربند ایمنی 3 نقطهای برای سرنشینانآینه داخل الکتروکرومیکفرمان چرمی با طرح مدرن دی کاتقفل کودک درب های عقبقابلیت تنظیم ارتفاع کمربندهای ردیف جلوآینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادارکنسول میانی مجهز به سردکنکمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطهایقفل مرکزی دربهاچراغ مه شکن جلو و عقبصندلی راننده مجهز به دسترسی آسانایمولایزرهشدار چشمک زن چراغ عقب در هنگام ترمز ناگهانیقابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرونورپردازی داخل + بلندگوهای جلوایزوفیکسکروز کنترلچراغهای روشنایی روزسنسور باراناخطار سرعت بالا–چراغ خوشامدگویی دربهای جلوآنتن کوسهایاخطار باز بودن دربها–چراغهای مشایعتسنسور نوراخطار باز بودن کمربند سرنشینان–چراغ گردشسانروف پانوراما به همراه پرده برقی––نورپردازی محیط داخل کابینسیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای––صندلی چرم و پارچه و فرمان چرمیچراغهای مشایعت تا درب منزل––نمایشگر جلو آمپر دیجیتال 12 اینچیآینههای جانبی تاشونده اتوماتیک با گرم کن––سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش هوشمند لمسی 12 اینچیآینههای جانبی با تنظیم برقی مجهز به راهنمای LED––محدود کننده سرعتحافظه آینههای جانبی––سنسور نور و بارانکلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان––ورود بدون کلیدتنظیم غربیلک فرمان در دو جهت––خروجی برق 12 ولت در صندوق عقبکامپیوتر سفری––سنسور پا برای باز کردن در صندوق عقبقابلیت تنظیم نور صفحه کیلومتر به صورت لمسی––تعویض دنده الکترونیکیقابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو––شارژر بیسیمتهویه مطبوع الکتریکی به صورت لمسی––
ری را بخریم یا کی ام سی X5؟
تصمیم گیری راجع به خرید ری را یا کی ام سی ایکس 5 دشوار است، چرا که این دو کراس اوور با توانمندیهای فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی قابل قبولی به بازار عرضه شدهاند. هر دو خودرو ظاهر نسبتا زیبا و مدرنی دارند و به لحاظ قیمتی مناسب به نظر میرسند.
اگر به دنبال خرید خودرویی با قدرت و شتاب بیشتر، فضای کابین بزرگتر و صندوق عقب جادارتر هستید، KMC X5 گزینه بهتری برای خرید محسوب میشود، اما اگر امکانات بیشتر میخواهید و تصمیم گرفتهاید از شر تأمین قطعات و لوازم یدکی خلاص شوید، ری را ایران خودرو گزینه مناسبتری خواهد بود. به هر حال تصمیم نهایی با شماست و این شما هستید که از بین یک کراس اوور داخلی و یک رقیب چینی باید یک کدام را انتخاب کنید یا اینکه سراغ رقبای دیگر بروید.
گالری عکس
در گجت نیوز بخوانید: کلاس پیکاپ، از آغاز تا کاربرد سهند یا اطلس؛ ارزش خرید کدام خودرو بیشتر است؟ ۵ خودرو خاطره انگیز که از پیشرانه ۱۶ سیلندر استفاده میکردند