سفر حیاتی تیم کوک به چین در میانه بحران فروش آیفون

به گزارش اقتصادآنلاین، کوک در گفت‌وگو با نشریه SCMP مدل‌های DeepSeek را «عالی» توصیف کرد، اما توضیح بیشتری نداد. این اظهارنظر در حاشیه مجمع توسعه چین در پکن بیان شد؛ جایی که مقامات دولتی به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی‌اند. کوک همچنین با انتشار پستی در شبکه اجتماعی Weibo درباره تور پکن خود همراه یک اینفلوئنسر محلی، بار دیگر تلاش کرد چهره‌ای نزدیک به جامعه کاربران چینی ارائه دهد.

اپل قصد دارد سه‌شنبه در کنفرانس توسعه‌دهندگان شانگهای اطلاعات بیشتری درباره انتشار Apple Intelligence در چین ارائه کند. این شرکت در انتظار تأیید رسمی نهادهای چینی برای فعال‌سازی قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید خود بر روی آیفون‌هاست.

سفرهای متعدد کوک به چین طی یک سال گذشته، بخشی از استراتژی اپل برای حفظ جایگاه در بازاری است که هم‌اکنون با رشد رقبای بومی مانند هواوی، ویوو و شیائومی روبه‌رو شده است. او پیش‌تر گفته بود اپل بدون شرکای چینی‌اش نمی‌توانست به موفقیت برسد.

در سه‌ماهه چهارم سال گذشته، فروش آیفون در چین ۲۵ درصد افت کرد. اگرچه عرضه سری آیفون ۱۶ به بهبود موقت سهم بازار اپل کمک کرده، اما در مجموع سال، فروش اپل در این کشور با کاهش ۱۷ درصدی به ۴۲.۹ میلیون دستگاه رسید. فشارهای اقتصادی، رقابت محلی و تهدیدهای تجاری دولت آمریکا، همگی بر عملکرد اپل در چین سایه انداخته‌اند.

مطالب مفید