رکود وحشتناک مسکن در چین/ مشاوران املاک در چین از هر روشی برای فروش آپارتمان استفاده می‌کنند

به گزارش اقتصاد آنلاین، نشریه “اکونومیست” در  گزارشی با اشاره به این که مشاوره املاک و مستغلات در چین دیگر محبوبیت و رونق سابق را ندارد، می‌نویسد:”خانه‌ها زمانی به راحتی فروخته می‌شدند. سرمایه گذاری بر روی املاک زمانی مطمئن‌ترین سرمایه گذاری موجود بود. با این وجود، در نتیجه بروز یک رکود چهار ساله در بازار املاک میلیون‌ها خانه هنوز به فروش نرسیده‌اند. برخی از چینی‌ها برای خرید املاکی سرمایه گذاری کرده‌اند که هنوز ساخت آن تکمیل نشده است. آغاز به کار پروژه‌های ساخت و ساز در دو ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال قبل تقریبا ۳۰ درصد کاهش یافته است. میانگین قیمت خانه‌های جدید در ماه فوریه برای ۲۱ ماه متوالی کاهش یافته بود”.

املاکی‌هایی که تعطیل می‌شوند

“اکونومیست” با اشاره به این که رکود مسکن در چین به قدری شدید شده که آژانس‌های مشاوره املاک در آن کشور در حال تعطیلی هستند، می‌نویسد:”طبق برآورد‌های صنعت ساختمان در چین حدود یک دهم آژانس‌های مشاوره املاک در بزرگترین شهر‌های آن کشور از سال ۲۰۲۱ میلادی به این سو تعطیل شده‌اند. این کاهش فعالیت در شهر‌های کوچک‌تر چین شدیدتر نیز بوده است. برای مثال، در یانجیائو منطقه‌ای در شهر سانه در استان هبی در شمال چین صد‌ها آژانس املاک تعطیل شده‌اند. یکی از فعالان املاک در آن منطقه می‌گوید درآمدش در سه سال گذشته به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است”.

رونق حقه بازی در میانه رکورد املاک

“اکونومیست” با اشاره به این که برخی از فعالان املاک در چین برای متقاعد کردن دیگران به خرید خانه به حقه بازی روی آورده‌اند، می‌افزاید:”۳۱ مرد در ماه‌های اخیر در شهر هویژو در استان گوانگ دونگ به درخواست معشوقه‌های شان آپارتمان‌هایی را خریداری کردند، شاید با این تصور که فکر می‌کردند این کار باعث می‌شود تا با آنان ازدواج کنند. آن مردان فریب خورده سپس متوجه شدند که معشوقه‌های شان در واقع مشاور املاک بوده‌اند که سعی در فروش آپارتمان‌های مسکونی به آنان داشتند و اصلا به دنبال ازدواج نبوده‌اند. مقام‌های دولتی تحقیقاتی را آغاز کردند. رسانه‌های محلی پس از تکمیل پرونده‌ها اعلام کردند که آن ۱۵ زن همگی در یک آژانس املاک فعالیت می‌کردند و پشت آن برنامه ریزی بودند و از یک اپلیکیشن دوستیابی برای یافتن اهداف خود استفاده کرده بودند. نشریه‌ای که توسط وزارت مسکن چین منتشر می‌شود در شماره ۲۴ مارس خود هشدار داده بود که این رخداد احتمالا تنها “نوک قله یخ” بوده و بحران عمیق تری در لایه‌های زیرین در جریان است”.

از شمش طلا تا گوشی آیفون؛ مشوق‌های املاکی‌ها برای مشتریان

این نشریه با اشاره به وعده‌ها و مشوق‌هایی که فعالان حوزه املاک چین به مشتریان برای متقاعد کردن آنان به خرید ملک ارائه می‌دهند، می‌نویسد:”سال گذشته یک شرکت ساخت و ساز در استان ژجیانگ در شرق چین اعلام کرده بود که بازای هر خانه‌ای که می‌فروشد یک شمش طلای ۱۰ گرمی (به ارزش حدود ۱۰۰۰ دلار) به مشتریان ارائه می‌دهد. هم چنین، یک شرکت ساخت و ساز دیگر در پکن وعده داده بود برای کسانی که مبلغ خرید یک آپارتمان در پایتخت چین را به صورت نفد پرداخت کنند یک خانه برای گذراندن تعطیلات در شهر ساحلی یانتای در استان شاندونگ آماده خواهد کرد. آژانس‌های املاک و شرکت‌های ساخت و ساز دیگر نیز از گوشی آیفون گرفته تا سهام یک شرکت جت خصوصی را به مشتریان شان وعده داده بودند. یکی دیگر از تاکتیک‌ها کاهش مبلغ مورد نیاز برای پیش پرداخت بوده است. یک شرکت ساخت و ساز دیگر در ژونگ شان در استان گوانگ دونگ اجازه داده که مشتریان برای پیش پرداخت آپارتمان‌ها تنها ۱ دلار و سی سنت واریز کنند. توسعه دهندگان املاک دیگری نیز بوده‌اند که در استان هنان منطقه‌ای که عموما به کشاورزی شهرت دارد به کشاورزان اجازه دادند گندم یا سایر محصولات زراعی را به عنوان ودیعه ارائه دهند. به گزارش رسانه‌های محلی “گروه مرکزی چین” یک توسعه دهنده املاک در آن کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی پس از فروش ۳۰ آپارتمان ۴۳۰ تن محصول سیر به دست آورد”.

املاکی‌های چین به آواز خوانی و رقصیدن در رسانه‌های اجتماعی نیز روی آورده‌اند

این نشریه اشاره می‌کند که وضعیت مسکن در چین به قدری وخیم شده که برخی از فعالان حوزه املاک در پخش زنده پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله دویین که توسط سازنده پلتفرم تیک تاک ساخته شده و مخصوص بازار چین است به عنوان وسیله‌ای برای فروش خانه استفاده می‌کنند.

“اکونومیست” در این باره می‌نویسد:”برخی از فعالان املاک برای تشویق مشتریان به خرید خانه‌های فروخته نشده آواز می‌خوانند، جلوی دوربین می‌رقصند و استندآپ کمدی اجرا می‌کنند. u-bro رباتی که با دوربین خانه‌ها را به نمایش می‌گذارد و به پرسش‌های مشتریان پاسخ می‌دهد، در ماه مارس پخش زنده خود را در شهر ووهان آغاز کرد. مقام‌های دولتی چین در تلاش هستند با کاهش مشکلات مالی توسعه دهندگان و تشویق مردم به مبادله خانه‌های قدیمی خود با خانه‌های جدید به رونق بخش املاک و مستغلات کمک کنند. با این وجود، شرکت خدمات بانکداری چند ملیتی “جی پی مورگان چیس” انتظار دارد که توسعه دهندگان املاک چینی در سال ۲۰۲۵ میلادی دو سوم از بدهی‌های حوزه املاک آسیا را به خود اختصاص دهند. بسیاری از تحلیلگران انتظار بهبودی در بازار چین تا سال ۲۰۲۶ را ندارند”.

چشم امید دولت و مشاوران املاک به مردان جوان دوخته شده است

“اکونومیست” در بخش پایانی گزارش خود اشاره می‌کند که اگر یک گروه وجود داشته باشند که مشاوران املاک و دولت برای خرید آپارتمان بیش‌تر روی آنان حساب باز کرده باشند “مردان جوان” هستند.

این نشریه در این باره می‌نویسد:”فشار اجتماعی زیادی بر روی این گروه وجود دارد تا پیش از ازدواج خانه خریداری کنند. با این وجود، با توجه به قیمت املاک که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در پکن ۴۴ برابر میانگین دستمزد بود، چنین خریدی مدت هاست که برای بسیار از جوانان دور از دسترس بوده است. این نسبت اکنون به ۳۲ برابر کاهش یافته است. اکنون مشاوران املاک و مستغلاتی هستند که همان طور که پیش‌تر گفته شد در قالب معشوقه به مردان نزدیک می‌شوند تا آنان را متقاعد به خرید خانه کنند”.

مطالب مفید