افزایش قیمت موتورسیکلت به‌رغم افت نرخ دلار / تولیدکنندگان از کاهش قیمت‌ها سرباز می‌زنند + جدول

در حالی که کاهش نرخ ارز طی هفته‌های اخیر بسیاری از بازارها را به کاهش قیمت وادار کرده، قیمت موتورسیکلت کوچک‌ترین واکنشی نشان نداده است. تولیدکنندگان که تا قبل عید به بهانه خیز نرخ دلار اقدام به افزایش بها محصولات خود کرده بودند، هم‌اکنون یا بار دیگر نرخ‌ها را بالا برده‌اند یا با ایجاد ثبات و پایین نیاوردن قیمت‌ها بازار را به رکود می‌کشانند.

به گزارش تجارت نیوز،

سال ۱۴۰۴ در حالی آغاز شد که برخی بازارها از جمله بازار خودرو با ماجراها و فراز و نشیب‌های متعددی همراه شدند. انتشار اخبار مربوط به دور اول و دوم مذاکرات میان ایران و آمریکا و نیز کاهش نرخ ارز، این بازارها را با چالش‌ها و نوسانات تازه‌ای مواجه ساخت.

برخلاف بازار خودرو که از ابتدای سال جاری تاکنون تحت تأثیر تحولات سیاسی و افت قیمت ارز با کاهش نسبی قیمت مواجه شده، بازار موتورسیکلت تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد کویر موتور و نیرو موتور به عنوان دو بازیگر اصلی این صنعت، همچنان به روند افزایش قیمت خود ادامه داده‌اند در حالی که شرکت نیکران موتور پاسارگاد نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشته و افت قیمت را لحاظ نکرده است.

در شرایط کنونی، بلاتکلیفی حاکم بر فضای اقتصادی کشور، منجر به کاهش چشمگیر تمایل مصرف‌کنندگان به خرید موتورسیکلت شده است. این وضعیت در حالی تداوم یافته که معمولا با ورود به ماه‌های گرم سال، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید این وسیله نقلیه افزایش یابد. با این وجود در بازار فعلی هیچ نشانه‌ای از تحرک یا بازگشت رونق مشاهده نمی‌شود و رکود به روند مسلط بر معاملات بدل شده است.

کارشناسان بازار معتقدند در شرایطی که انتظارات تورمی همچنان پابرجاست و سیاست‌های اقتصادی آینده مبهم به نظر می‌رسد، خرید موتورسیکلت‌هایی با هزینه مالکیت پایین و دوام بالا منطقی‌تر از سرمایه‌گذاری در مدل‌های گران‌تر است. به این ترتیب در میان سیگنال‌های متناقض بازار، انتخاب برخی از مدل‌های هوندا مانند هوندا CD200 می‌تواند پاسخی مقرون به صرفه به نیاز امروز مصرف‌کنندگان ایرانی باشد.

در ادامه قیمت موتورسیکلت های صفر را در جدول زیر مشاهده کنید.

مدل
سال
قیمت (تومان)

آپریلیا، SXR 160
1402
191.000.000

اس وای ام، 250
1403
400.000.000

اس وای ام، لاکی BX185
1402
220.000.000

اس وای ام، گلکسی NA 180
1403
23.000.000

ایران دوچرخ، XY150
1401
65.000.000

ایران دوچرخ، ایردوکو 150
1403
102.000.000

بنلی، SETA 150
1403
210.000.000

بنلی، TNT 249S
1403
380.000.000

تی وی اس، انتورک 125
1403
215.000.000

دایچی، JP 150
1402
100.000.000

شاهین موتور، دلتا SX2
1403
210.000.000

کبیر موتور، KLD 200
1402
110.000.000

کی وی، K249R
1403
380.000.000

نیرو موتور شیراز، احسان 200
1402
80.000.000

نیرو موتور شیراز، پرواز 150
1403
98.000.000

وسپا، جی تی اس 250 سوپر اسپرت HPE
1402
865.000.000

هوندا، کلیک 150
1401
280.000.000

هوندا، CD 200
1402
89.000.000

یاماها، AEROX 155
1403
440.000.000

یاماها، WR 155
1402
385.000.000

بازاری که باید با شروع گرما جان بگیرد، حالا در رکودی عمیق فرو رفته و نفس نمی‌کشد. از بازارچه‌های موتور در جنوب تهران تا نمایندگی‌های برندهای معروف معتقدند که مردم فقط قیمت‌ها را می‌پرسند، اما کسی نمی‌خرد!

در بازاری که قیمت یک موتور اقتصادی به ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و مدل‌های متوسط و سنگین از ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده‌اند، قدرت خرید مصرف‌کننده به کف رسیده، اما تولیدکننده‌ها نه‌تنها قیمت را پایین نمی‌آورند، بلکه حتی در برابر تخفیف اندک هم مقاومت می‌کنند.

در این میان، نه خبری از سیاست حمایتی است، نه نظارتی که پرس‌وجو کند. اگر تا همین دو سال پیش جوان‌ها برای پیک موتوری، کار یا حتی تفریح به دنبال موتور بودند، حالا حتی برای شرایط اقساطی یک مدل دست‌دوم هم با مشکلات متعددی مواجه‌اند.

برای مطالعه بیشتر گزارش موتورسیکلت‌های مستهلک هم‌قیمت خودروهای 5 سال پیش! را در صفحه تجارت‌نیوز مطالعه کنید.

مطالب مفید