جریمهها اخاذی اقتصادی است! – تجارت نیوز
اتحادیه اروپا شرکتهای آمریکایی اپل و متا را به دلیل نقض قوانین رقابت دیجیتال، مجموعاً ۷۰۰ میلیون یورو جریمه کرد.
به گزارش تجارت نیوز، به نقل از یورونیوز، این اقدام در بحبوحه بالاگرفتن تنشها بر سر تعرفههای تجاری میتواند خشم دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالات متحده را برانگیزد.
جریمههای اعمال شده علیه دو شرکت یاد شده تهدیدی برای افزایش تنشها در روابط پرچالش کنونی میان اتحادیه اروپا و ترامپ است، چراکه دو طرف در حال مذاکره برای رسیدن به توافقی جهت جلوگیری از اعمال تعرفههای گسترده ترامپ بر اتحادیه اروپا هستند.
جریمه اپل و متا
کمیسیون اروپا اپل را ۵۰۰ میلیون یورو (۵۷۰ میلیون دلار) جریمه کرد؛ چراکه این شرکت از هدایت کاربران به فروشگاههای خارج از اپ استور برای دسترسی به قیمتهای ارزانتر جلوگیری کرده بود.
اتحادیه اروپا همچنین متا را به دلیل سیستم «پرداخت یا رضایت» که ناقض قوانین مربوط به استفاده از دادههای شخصی در فیسبوک و اینستاگرام بود، ۲۰۰ میلیون یورو جریمه کرد.
این نخستین اعمال جریمه تحت قانون بازارهای دیجیتال است که سال گذشته اجرایی شد و غولهای بزرگ فناوری را به رعایت قوانین رقابتی در اروپا میکند.
کمیسیون اعلام کرد اگر متا و اپل ظرف ۶۰ روز به این مقررات عمل نکنند، جریمهها میتواند افزایش یابد و شرکتهای آمریکایی با «پرداخت دورهای جریمهها» مواجه خواهند شد.
اتحادیه اروپا طی دو سال گذشته با تصویب دو قانون مهم «خدمات دیجیتال» و «بازارهای دیجیتال»، ابزارهای حقوقی خود را برای مقابله با شرکتهای متخلف تقویت کرده است.
اما از زمان بازگشت ترامپ به کاخ سفید، این نگرانی وجود داشت که اتحادیه اروپا ممکن است در اجرای این قوانین عقبنشینی کند.
ترامپ بارها به قوانین دیجیتال و مالیاتی اتحادیه اروپا به عنوان «موانع غیرتعرفهای» برای تجارت حمله کرده است. بسیاری از مدیران فناوری نیز با دولت او همسو هستند.
او همچنین تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد، آلومینیوم و خودرو از اتحادیه اروپا وضع کرده که بروکسل امیدوار است پس از حصول توافق این تعرفهها برداشته شود.
ترزا ریبرا، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا در بیانیهای از جریمههای وضع شده به عنوان «پیامی قوی و روشن» نام برد و تاکید کرد که اتحادیه اروپا «اقدامی قاطع اما متعادل» انجام داده است.
اعتراض اپل و متا
این جریمهها که پس از آغاز تحقیقات در مارس ۲۰۲۴ صادر شدهاند، نسبت به جریمههای گذشته علیه شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا کمتر به نظر میرسند.
کمیسیون اروپا مارس ۲۰۲۴ زمانی که اپل مرتکب تخلفات مشابهی در اپاستور شده بود، بر اساس قوانین دیگری ۱.۸ میلیارد یورو جریمه برای این شرکت تعیین کرد.
اپل با فهرست بلند بالای از اتهاماتروبهرو است. اتحادیه اروپا همچنین در یافتههای اولیه خود به اپل اعلام کرده است که این شرکت با فراهم نکردن امکان دسترسی آسان توسعهدهندگان و کاربران به گزینههای جایگزین برای اپاستور، الزامات قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را رعایت نکرده و به همین دلیل در معرض جریمه سنگین دیگری قرار دارد.
با این حال، اپل این تصمیمات را ناعادلانه خواند و در بیانیهای اعلام کرد به این جریمه اعتراض خواهد کرد.
این شرکت تاکید کرد: «این تصمیمات برای حریم خصوصی و امنیت کاربران، محصولات و فناوری ما مضر است و ما را مجبور میکنند فناوری خود را رایگان عرضه کنیم.»
متا نیز اتحادیه اروپا را متهم کرد که «به دنبال تضعیف کسبوکارهای موفق آمریکایی است» در حالی که به شرکتهای چینی و اروپایی اجازه میدهد تحت استانداردهای متفاوتی عمل کنند.
جوئل کاپلان، مدیر امور جهانی متا و از متحدان حزب جمهوریخواه و دونالد ترامپ، میگوید: «این فقط یک جریمه نیست؛ کمیسیون با مجبور کردن ما به تغییر مدل کسبوکار، عملاً یک تعرفه چند میلیارد دلاری به متا تحمیل میکند و در عین حال ما را مجبور میکند خدماتی با کیفیت پایینتر ارائه دهیم.»
در این میان، خبر خوب برای اپل این است که اتحادیه اروپا تحقیقات خود درباره انتخاب مرورگر پیشفرض و حذف اپلیکیشنهای پیشنصب شده مانند سافاری را پس از اصلاحات اپل مختومه اعلام کرد.
ترامپ: جریمهها اخاذی اقتصادی است/ دولت آمریکا تهدید کرده بود در صورت اعمال جریمه، تعرفههایی علیه کشورهای اروپایی وضع خواهد کرد
دولت ترامپ پیشتر تهدید کرده بود در صورت اعمال جریمه علیه شرکتهای آمریکایی، تعرفههایی علیه کشورهای اروپایی وضع خواهد کرد.
کمیسیون اروپا، چهارشنبه، اپل را به پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو و متا را به پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو جریمه محکوم کرد.
این جریمهها، نتیجه تحقیقات یکساله کمیسیون اروپا بود تا مشخص کند آیا این شرکتها به مفاد «قانون بازارهای دیجیتال» پایبند هستند یا خیر.
این نخستین مجازاتهایی بود که تحت قوانین جدید اتحادیه اروپا موسوم به «قانون بازارهای دیجیتال» (DMA) و با هدف مهار قدرت شرکتهای بزرگ فناوری و فراهم کردن فضای رقابتی برای رقبای کوچکتر اعمال شد.
به گزارش رویترز، کارشناسان معتقدند که اتحادیه اروپا، با وجود نگرانی از واکنش تلافیجویانه دولت ترامپ، با اتخاذ جریمههایی نسبتا متعادل و تمرکز بر پایبندی به قانون بهجای اعمال سنگینترین مجازاتها، تلاش کرده موازنهای میان اجرای قانون و ملاحظات سیاسی برقرار کند.
پیام روشن اتحادیه اروپا
ترزا ریبرا، رییس بخش رقابت اتحادیه اروپا، در واکنش به این اقدامات گفت: «ما با اتکا به قوانین شفاف و قابل پیشبینی، اقداماتی قاطع اما متعادل علیه این دو شرکت انجام دادهایم. همه شرکتهایی که در بازار اروپا فعالیت میکنند، باید به قوانین ما احترام بگذارند».
از سوی دیگر، برخی نمایندگان پارلمان اروپا هشدار دادهاند که در صورت عدم قاطعیت در اجرای مقررات، سیاست رقابتی اتحادیه اروپا زیر سوال خواهد رفت.
آنها در همین چارچوب، خواستار ادامه تحقیقات علیه گوگل در حوزه فناوری تبلیغات و همچنین بررسی فعالیت شبکه اجتماعی ایکس متعلق به ایلان ماسک شدهاند.
جریمه اپل: محدودیت بر توسعهدهندگان و کاربران
اتحادیه اروپا اپل را به دلیل اعمال محدودیتهای فنی و تجاری که مانع هدایت کاربران از سوی توسعهدهندگان به گزینههای خرید ارزانتر خارج از فروشگاه اپ استور (App Store) میشود، جریمه کرد.
کمیسیون اروپا اعلام کرد که این سیاست اپل، رقابتپذیری در بازار اپلیکیشنها را مختل کرده و باعث افزایش هزینهها برای مصرفکنندگان شده است.
همچنین اپل به دلیل سختگیری در موضوع سایدلودینگ، یعنی نصب اپلیکیشن از منابعی بهجز فروشگاه رسمی اپل، مورد انتقاد قرار گرفت.
شرایطی همچون وضع «هزینه فناوریهای اصلی اپل» برای توسعهدهندگان، یکی دیگر از مواردی بود که بهعنوان بازدارنده از استفاده مسیرهای جایگزین توصیف شد. با این حال، اتحادیه اروپا پرونده مربوط به مرورگرهای آیفون را پس از پذیرش برخی اصلاحات از سوی اپل، مختومه اعلام کرد.
اپل در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که به آن اعتراض خواهد کرد. این شرکت در بیانیهای رسمی، اقدامات اتحادیه اروپا را ناعادلانه و مضر برای امنیت و حریم خصوصی کاربران دانست و افزود که مقررات جدید، شرکت را وادار میکند فناوریهای اختصاصی خود را به رایگان واگذار کند.
جریمه متا: مدل «پرداخت یا رضایت» در تبلیغات هدفمند
در مورد متا، کمیسیون اروپا اعلام کرد که مدل «پرداخت یا رضایت» که از نوامبر ۲۰۲۳ معرفی شده بود، ناقض مقررات «قانون بازارهای دیجیتال» بوده است.
بر اساس این مدل، کاربران فیسبوک و اینستاگرام باید بین استفاده رایگان با پذیرش ردیابی تبلیغاتی، یا استفاده بدون تبلیغ با پرداخت هزینه، یکی را انتخاب کنند.
هرچند متا در نوامبر ۲۰۲۴ این مدل را اصلاح کرد تا از دادههای شخصی کمتری برای تبلیغات استفاده کند، اما کمیسیون تاکید کرد که در دوره اولیه، این مدل ناقض حقوق کاربران بوده است.
متا اکنون در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای اطمینان از سازگاری مدل اصلاحشده با مقررات جدید این اتحادیه است.
جوئل کاپلان، معاون ارشد متا در امور جهانی، در بیانیهای اعلام کرد که اتحادیه اروپا تلاش دارد شرکتهای موفق آمریکایی را به عقب براند، در حالیکه استانداردهای متفاوتی را برای شرکتهای اروپایی و چینی اعمال میکند.
او هشدار داد که این تصمیم عملا معادل اعمال تعرفهای چند میلیارد دلاری بر متا است.
منبع: سیتنا