شوک شبانه ایران خودرو به بازار/ قیمت‌های جدید کارخانه بدون مجوز وزارت صمت اعلام شدند + اختلاف با بازار

شرکت ایران خودرو شب گذشته بدون آنکه تائید نهایی وزارت صمت را بگیرد اطلاعیه‌ای در سامانه کدال مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود منتشر کرد.

به گزارش تجارت نیوز، ایران خودرو شب گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال از افزایش قیمت فروش محصولات خود در خانواده‌های سورن، تارا، پژو ۲۰۷، دنا و رانا پلاس خبر داد.

در تصویر زیر قیمت‌های جدید و قدیم محصولات این شرکت را مشاهده می‌کنید.

محصولات ایران خودرو با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسند؟

البته قیمت جدید محصولات ایران خودرو درب کارخانه بدون احتساب هزینه‌های جانبی اعلام شده است. بر اساس بررسی‌ها و با اضافه‌شدن سایر هزینه‌ها، این محصولات احتمالا در نزدیکی نرخ‌های جدول زیر به دست مصرف‌کننده برسند.

نام خودرو
قیمت کارخانه (میلیون تومان)
قیمت بازار (میلیون تومان)
اختلاف قیمت (میلیون تومان)

تارا اتوماتیک
1110
1190
80

تارا دستی
890
954
64

پژو 207 اتوماتیک پانوراما
993
1060
67

پژو 207 اتوماتیک فلز
960
1175
215

پژو 207 پانوراما
840
965
125

پژو 207 سقف فلز
770
860
90

پژو 207 تی‌یو3
720
770
50

سورن پلاس XU7P
720
748
28

سورن پلاس EF7 تک‌سوز
820
953
133

سورن پلاس دوگانه‌سوز 75
835
873
38

سورن پلاس دوگانه‌سوز 100
850
900
50

دنا اتوماتیک جوانان
1200
1250
50

دنا اتوماتیک معمولی
1160
1260
100

دنا بورسی
870
936
66

دنا ۶ دنده
935
1002
67

رانا
740
790
50

جدول بالا نشان‌گر نرخ‌های واقعی‌تری از آنچه به دست مصرف‌کننده می‌رسد، هستند. چراکه در زمان خرید مشتریان باید مبالغ دیگری تحت عنوان هزینه بیمه، پلاک و سایر هزینه‌های جانبی بپردازند که نرخ بالاتری از بهای اعلامی ایران خودرو هستند.

به‌رغم افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در کارخانه همچنان آنها حداقل فاصله ۲۸ میلیون تومانی با بازار دارند؛ شکافی که به ۲۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد.

البته باید توجه داشت احتمالا با بازگشایی بازار در روز جاری، معامله‌گران واکنش جدی به این شوک شبانه نشان بدهند و نرخ‌ها در بازار هم روند صعودی پیدا کند.

زور وزارت صمت به خودروساز نمی‌رسد؟

ایران خودرو در حالی شبانه خبر افزایش قیمت محصولات خود را روی سامانه کدال گذاشت که پیش از این اخبار از مخالفت وزارت صمت با نرخ‌های جدید حکایت داشت. آیا اکنون زور شرکت خودروساز به سیاست‌گذار چربیده است؟ یا وزارت صمت صرفا نقش پلیس خوب را در بازی سیاست برای مردم بازی می‌کند؟

با این حال بعید نیست همان‌طور که قیمت درب کارخانه محصولات ایران خودرو شبانه افزایش یافت، وزارت صمت نیز شبانه این قیمت‌ها را ملغی اعلام کند.

البته نکته عجیب‌تر در این ماجرا به تصویر نامه‌ای مربوط می‌شود که از شب گذشته در رسانه‌ها منتشر شد. بر اساس این نامه دیوان عدالت اداری ضوابط قیمت‌گذاری دستوری خودرو را ابطال کرده است.

بدین ترتیب خودروسازانی که پیش از این با اقداماتی نظیر گروکشی و توقف فروش اقدام به تهدید می‌کردند، حالا دست بالاتر را برای تعیین نرخ دارند.

این در حالی است که طبق مقررات، وزارت صمت به عنوان سیاست‌گذار اصلی باید قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو را ابلاغ کند؛ اما اکنون که ایران‌خودرو بدون مجوز این کار را انجام داده است، اعتبار و جایگاه این مقررات به چالش کشیده شده است. این اقدام می‌تواند زمینه را برای دیگر خودروسازان نیز فراهم کند تا بدون رعایت دستورالعمل‌ها دست به افزایش قیمت بزنند و در نتیجه، نظام قیمت‌گذاری رسمی خودرو دچار بحران شود.

سیگنال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به بازار

اعلام قیمت‌های جدید بدون هماهنگی رسمی با وزارت صمت، به نوعی سیگنال آزادسازی قیمت‌ها به بازار خودرو ارسال می‌کند.

این موضوع باعث می‌شود انتظارات تورمی در میان متقاضیان افزایش یابد و نگرانی‌ها درباره ادامه روند گرانی‌ها تشدید شود. در چنین فضایی، احتمال شکل‌گیری هجوم دوباره به بازار برای خرید خودرو با هدف پیشگیری از افزایش‌های بعدی قیمت‌ها وجود دارد که می‌تواند التهابات قیمتی را بیشتر کند.

در صورتی که وزارت صمت واکنشی نشان ندهد و این روند ادامه یابد، احتمال آن می‌رود که بازار خودرو شاهد آغاز آزادسازی پنهان قیمت‌ها باشد که می‌تواند به تشدید بی‌ثباتی قیمتی و نوسانات بیشتر در بازار بینجامد.

از سوی دیگر، این موضوع فرصت مناسبی است تا دولت سیاست‌های قیمتی خود را بازنگری کرده و راهکارهای شفافی برای مدیریت قیمت خودرو ارائه دهد.

شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد؛ همچنان چالش‌ساز

با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای ایران خودرو، شکاف قابل توجهی میان قیمت کارخانه و بازار آزاد باقی مانده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت کارخانه در مقایسه با بازار آزاد، بین ۵۰ میلیون تا ۲۱۵ میلیون تومان کمتر است.

این شکاف، باعث می‌شود جذابیت خرید در بازار آزاد همچنان وجود داشته باشد و ثبت‌نام‌های رسمی کمتر از آنچه باید، مورد توجه قرار گیرد. با این حال، کاهش نسبی فاصله قیمت‌ها ممکن است تا حدی از سود دلالان بکاهد و نقدینگی بازار آزاد را کمی آرام‌تر کند. اما آیا بازار آزاد با بی‌اعتنایی از کنار این تصمیم ایران خودرو می‌گذرد؟ تا ساعاتی بعد مشخص می‌شود.

برای مطالعه بیشتر سازمان حمایت زمین بازی ایران خودرو را به هم می‌زند؟ را بخوانید.

مطالب مفید