تارا V4 توربو با توان فنی و حرکتی ارتقایافته معرفی شد

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 24 خرداد 1404 ساعت 15:05

ایران خودرو با حضور در نمایشگاه خودرو شیراز 1404، تارا V4 توربو را که نسخه قدرتمندتر این سدان ملی است، رونمایی کرد.

آبی پوشان ایران خودرو با آغاز رسمی نمایشگاه خودرو شیراز، نسخه جدید تارا V4 اتوماتیک را با توان فنی و حرکتی بهبودیافته رونمایی کردند تا با عرضه نسخه جدید، نواقص این سدان جذاب و پرفروش را اصلاح کنند. تعبیه پیشرانه توربوشارژ EF7P زیر کاپوت این خودرو، نشان می‌دهد که ارتقا کیفی در اولویت بوده و شوربختانه باید با ظاهر قبلی آن که بدون تغییر مانده، بسازید.

فهرست مطالب

معرفی تارا V4 توربو

تارا V4 اتوماتیک را می‌توان نسخه فول آپشن تارا V2 دانست که اوایل سال 1402 به بازار معرفی شد. این سدان مدرن و زیبا که رقیب جدی شاهین اتوماتیک سایپا به حساب می‌آید، در زمره نخستین خودروهای ملی ایران خودرو قرار می‌گیرد و یک سدان لوکس با امکانات قابل قبول است. پلتفرم تارا وی 4 براساس پژو 301 طراحی شده و سپس فرآیند داخلی سازی را با موفقیت طی کرده است.

ایران خودرو در حال حاضر با حضور در اتوشو شیراز 1404، از تارا V4 توربو با قوای فنی جدید رونمایی کرده است. در بخش ظاهری خودرو و فضای کابین، تغییر خاصی دیده نمی‌شود و تمرکز آبی پوشان صرف ارتقا قوای فنی شده است. در ادامه این مطلب از گجت نیوز، سراغ بررسی طراحی ظاهری و فضای کابین، توان فنی و امکانات این سدان مدرن رفته‌ایم تا بیشتر با آن آشنا شویم.

بیشتر بخوانید

طراحی ظاهری

تارا V4 توربو در طراحی ظاهری وفادار به نسخه‌های قبلی بوده و تغییرات نمای بیرونی محدود به تغییر گرافیک چراغ‌ها می‌شود. چراغ‌های اصلی با گرافیک زیبا و خطوط مورب روی کاپوت، جلوه ویژه‌ای به نمای جلو داده‌اند. همچنین جلوپنجره در قاب کرومی قرار گرفته و لوگوی ایران خودرو در مرکز آن دیده می‌شود.

چراغ‌های مه‌شکن و روشنایی روز در قابی از پلاستیک پیانویی طراحی شده‌اند تا جذابیت نمای جلو را دوچندان کنند. در نمای جانبی، خطوط طراحی کشیده‌ای از گلگیر جلو تا عقب کشیده شده‌ که به‌ صورت چشمگیر متفاوت از دیگر محصولات ایران خودرو به نظر می‌رسد. خبر خوب رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی جایگزین رینگ‌های فولادی نسخه‌های قبلی شده‌اند.

در نمای عقب، چراغ‌های به هم پیوسته با گرافیکی جدید جایگزین مدل‌های قدیمی شده‌اند و حالت آزاردهنده آن‌ها حذف شده است. آنتن کوسه‌ای نیز در این نسخه همچنان به چشم می‌خورد تا ظاهری مدرن‌تر ایجاد کند. در مجموع، تارا V4 اتوماتیک توربو طراحی ظاهری جذاب و عامه‌ پسندی دارد که توانسته نمره قابل قبولی در این بخش کسب کند و با ترکیب نوآوری و حفظ هویت، رضایت کاربران را جلب کند.

بیشتر بخوانید

فضای کابین

طراحی داخلی تارا V4 توربو شباهت زیادی به سیتروئن C3-XR دارد و در طراحی رودری‌ها و داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده است. نوارهای نقره‌ای رنگ و پلاستیک پیانویی، زیبایی کابین را بیشتر کرده‌ و کلیدهای شیشه بالابر به دستگیره‌ها منتقل شده‌اند تا دسترسی آسان‌تر باشد. نمایشگر لمسی سیستم مولتی‌ مدیا در وسط کنسول جای گرفته و با قاب نقره‌ای احاطه شده است. کلیدهای تنظیم تهویه و صفحه نمایش کوچک اطلاعات زیر آن قرار دارند. دسته‌ دنده کرومی به همراه دکمه‌ حالت‌های رانندگی، طراحی کارآمد و جذابی دارند.

کلاستر آنالوگ با رنگ‌های آبی و قرمز، حس هیجان در رانندگی را افزایش می‌دهد. فرمان دی‌ کات با روکش پلاستیک پیانویی و کلیدهای مربوط به مولتی‌مدیا و کروز کنترل، آسایش راننده را تضمین می‌کند. دکمه استارت و کلیدهای تنظیم آینه‌ها و سیستم‌ها نیز در دسترس قرار گرفته‌اند.

صندلی‌های جلو تارا وی 4 توربو اتوماتیک به صورت برقی و با روکش ترکیبی پارچه و چرم مصنوعی طراحی شده‌اند. زیر آرنجی جلو وجود دارد که البته کمی دسترسی به ترمز دستی را محدود می‌کند. فضای عقب با فاصله محوری مناسب، جای راحتی برای سرنشینان فراهم کرده و زیر آرنجی برای آن‌ها تعبیه شده است. در کل، کابین تارا V4 با به‌ کارگیری مواد با کیفیت و امکانات جدید، محیطی راحت و کاربردی برای راننده و سرنشینان به وجود آورده است. این طراحی مدرن و کاربرپسند، تجربه رانندگی را ارتقا می‌بخشد.

بیشتر بخوانید

قوای فنی

و اما مهم‌ترین تغییری که سدان جذاب ایران خودرو پذیرفته، قوای فنی و زیر کاپوت آن است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه EF7P شده که می‌تواند در شرایط ایده آل، حداکثر 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال دهد.

تارا V4 توربو می‌تواند با موتور 1.6 لیتری جدید، ظرف 9 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر برسد و 7 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی بوده و طول، عرض و ارتفاع آن برابر با 4519 میلی متر، 1748 میلی متر و 1466 میلی متر است. وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی حدود 1305 کیلوگرم بوده و مجهز به رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

متاسفانه به لحاظ امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، تفاوتی بین این نسخه با تارا اتوماتیک V4 قبلی وجود ندارد. از مهم‌ترین آپشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم ترمز ضد قفلسیستم کنترل پایداری الکترونیکیسیستم کنترل کششسیستم کمکی ترمزسیستم کمکی حرکت در سربالاییکیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو (4 عدد)دوربین دید عقب دینامیکسنسور دنده عقبسامانه پایش فشار باد تایرهاایموبلایزر و قفل مرکزی با ریموتکمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاعسیستم قطع خودکار سوختایزوفیکس و دارای استاندارد عابر پیادهکروز کنترل و محدود کننده سرعتسانروفدکمه خاموش و روشن و ورود بدون کلیدسنسور نور و بارانسیستم تهویهشیشه بالابر درهای جلو و عقب برقیشیشه راننده مجهز به آنتی ترپصندلی با روکش چرم و پارچه، صندلی راننده و سرنشین جلو 6 حرکته برقی گرم کن دار، پشت سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو، تنظیم گودی کمر صندلی رانندهفرمان برقی، غربیلک فرمان چرمی و قابل تنظیم در دو جهت، کلیدهای کنترلی روی فرمانآینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم رنگ بدنه، آینه داخل الکتروکرومیکمجموعه چراغ عقب طرح جدید، مه‌شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روشنایی روز، سیستم روشنایی ترک خودرو، چراغ خوشامدگویی درهای جلو،دسته دنده چرم و تریم مشکیبازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو و از راه دور با ریموت، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده، زیرآرنجی صندلی‌های عقب، کنسول جلو به همراه جاموبایلی و زیرآرنجی، رودری‌های جلو و عقب جدید، بازشدن در صندوق عقب با حرکت پا زیر سپر، آنتن کوسه‌ای و برف‌پاک‌کن‌های ژله‌ای بیشتر بخوانید

سخن پایانی

ایران خودرو با معرفی نسخه جدید تارا V4 توربو در نمایشگاه خودرو شیراز، گامی مهم در راستای ارتقا فنی محصولات خود برداشته است. این سدان مدرن با موتور EF7P توربوشارژ، شتاب و عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی ارائه می‌دهد. با این حال طراحی ظاهری و کابین بدون تغییر محسوس باقی مانده است.

ترکیب امکانات رفاهی کامل، آپشن‌های ایمنی به‌روز و طراحی عامه‌ پسند، تارا V4 را به گزینه‌ای جذاب در بازار خودروهای داخلی تبدیل کرده است. گرچه برخی از منتقدان خواهان تحول بصری بیشتری بودند، اما تمرکز ایران‌ خودرو روی ارتقای کیفیت فنی، نقطه قوت این نسخه محسوب می‌شود.

در نهایت، تارا V4 توربو با پیشرانه قدرتمند، امکانات متنوع و طراحی قابل‌ قبول، رقیب جدی در کلاس سدان‌های ملی به شمار می‌آید و می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای خریدارانی باشد که به دنبال تعادل میان عملکرد، امکانات و قیمت هستند.

گالری عکس

بیشتر بخوانید

مطالب مفید