تعرفه های جدید واردات خودرو ابلاغ شد
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 29 مرداد 1404 ساعت 11:27
دولت پس از کشمکش های متعددی که با خودروسازان و تولیدکنندگان داشت، سرانجام تعرفه های جدید واردات خودرو را پس از اصلاح، ابلاغ کرد.
یکی از مهمترین موضوعاتی که طی ماههای اخیر تبدیل به یک چالش اساسی بین مثلث دولت، گمرک و دیوان عدالت اداری شده بود، تعرفه واردات خودرو است. به نظر میرسد با ابلاغ آیین نامه جدید تعرفه واردات خودرو در سال 1404 از سوی معاون اول رئیس جمهور در روز گذشته، به تمام بحثها و کشمکشها پایان داده شد.
تعرفه های جدید واردات خودرو
محمدرضا عارف در مورخ 28 مرداد 1404 با ابلاغ آیین نامه تعرفه واردات خودروهای خارجی به جنجالهای سراسری که تا به امروز مشتریان را سردرگم و گیج کرده بود، خاتمه داد. با عنایت به این مصوبه، تعرفهها همچنان مبتنی بر حجم موتور مشخص شده و اصلاحات به موارد شکلی و ساختاری محدود مانده است. استارت اصلاح این آیین نامه در روزهای 22 و 26 مرداد و از سوی هیئت وزیران زده شد و نتیجه آن 28 مرداد از سوی معاونت نخست رئیس جمهور ابلاغ شد.
براساس متن ابلاغی جدید هیئت وزیران، بند (4) ماده (4) حذف شده و تبصره (1) ماده (5) نیز اصلاح گردیده است. همچنین در ماده (6)، واژه ترخیص به شماره گذاری تغییر کرده تا شفافیت بیشتری حاصل شود. علاوه بر این در ماده (8)، بعد از عبارت خودروهای برقی – هیبریدی، عبارت «به استثنای خودروهای موضوع ذیل بند (ر) تبصره (1) قانون» اضافه شد.
با این اوصاف، هم اکنون تعرفه واردات خودروهایی که حجم موتور آنها تا 1.5 لیتر است، 20 درصد تعیین شده و این عدد برای حجم موتورهای 1.5 تا 2.0 لیتر، 40 درصد است. همچنین ماشینهایی که مجهز به موتور 2.0 تا 2.5 لیتر هستند، باید 130 درصد تعرفه واردات پرداخت کنند، در حالی که این رقم برای خودروهایی با موتور 2.5 تا 3.0 لیتری، 145 درصد تعیین گردیده است.
بیشتر بخوانیدگروه خودروییارز مبناتعرفه وارداتتا 1500 سی سی55 هزار تومان20 درصد1500 تا 2000 سی سی26 هزار تومان40 درصد2000 تا 2500 سی سی23 هزار تومان130 درصد2500 تا 3000 سی سی48 هزار تومان145 درصدبیش از 3000 سی سی48 هزار تومان165 درصدسقف کلی واردات200 هزار تومان100 درصد
تغییرات تعرفهای نسبت به قبل چقدر است؟
با نگاهی به جدول تعرفهای که پیش از این شاهد انتشار آن بودیم، تعرفه وارداتی خودروهای بنزینی با حجم 2000 تا 2500 سی سی، 155 درصد بود که هم اکنون به 130 درصد کاهش یافته است. همچنین تعرفه خودروهای بنزینی با حجم 2500 تا 3000 سی سی، 180 درصد اعلام شده بود که حالا به 145 درصد رسیده است. در نهایت تعرفه خودروهایی که حجم موتور آنها بیش از 3000 سی سی بود، از 190 درصد به 100 درصد رسیده است.
بیشتر بخوانید
علت اصلاحات چه بوده؟
اواخر خرداد سال جاری بود که دولت بعد از مدتها انتظار توانست آیین نامه اجرایی واردات خودرو را با هدف سروسامان دادن به مقوله واردات، ابلاغ کند. در این آیین نامه، چارچوبهای فنی، ارزی و تعرفهها مشخص شده بودند و قرار بود مسیرهای تازهای برای واردات خودرو ترسیم شود. در همین مصوبه بود که تعرفه خودروهای بنزینی از 20 تا 190 درصد تعیین شد، در حالی که تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی بین 4 تا 16 درصد تعیین شدند.
اواخر تیر ماه 1404 بود که دولت تعرفهها را اصلاح و مجددا ابلاغ کرد. به عقیده کارشناسان، دولت دو هدف از اصلاحات داشته که اولی به جبران کاهش درآمد دولت از محل واردات و دومی به مهار جهش قیمت خودروهای وارداتی زیر 2000 سی سی باز میگردد. سیاست دولت به مذاق خودروسازان و تولیدکنندگان خوش نیامد و آنها را خشمگین ساخت.
اواسط ماه جاری بود که دیوان عدالت اداری به معرکه دولت و خودروسازان ملحق شد تا به پرونده اختلافی رسیدگی کند. دیوان عدالت اداری در 11 مرداد 1404 با صدور دستور موقت، اجرای آیین نامه را متوقف کرد. همین توقف اجرای آیین نامه، ضرر بزرگی به واردکنندگان و مشتریان زد و هزینهها در گمرک به طرز عجیبی افزایش یافت.
در نهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون حقوقی رئیس جمهور نامه نوشت و هشدار داد که ادامه ماجرای درگیری میتواند باعث گرانی بیشتر خودروهای اقتصادی در بازار شود. اصلاحاتی که هم اکنون در قالب آیین نامه اصلاحی از سوی محمدرضا عارف ابلاغ شده، نتیجه بررسیهای هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین است.
بیشتر بخوانید




