هدر رفت «ثانیههای طلایی زندگی» زیر سایه کمبود، ترافیک و فرسودگی ناوگان اورژانس / کمبود 5 هزار دستگاه آمبولانس در کشور
بر اساس آمارهای رسمی موجود آمبولانس در کلانشهر تهران 560 دستگاه است در حالی که این شهر حداقل به 900 دستگاه آمبولانس نیاز دارد و اما نکته قابل توجه این است که درصد بالایی از این 560 دستگاه هم مستهلک هستند؛ عددی نزدیک به 470 دستگاه.
به گزارش تجارت نیوز، بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی هیچ کدام از استانداردهای جهانی حوزه بهداشت و درمان در کشور ما رعایت نمیشود. بر خلاف وعدههایی که مسئولان وزارت بهداشت و درمان میدهند کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی حتی در بیمارستانهای پایتخت هم به یک چالش جدی تبدیل شده است. اما یکی از کاستیهای که سالهاست در حوزه بهداشت و درمان به وضوح دیده میشود و هر بار هم مسئولان برای توجیه آن بهانهای دارند مساله خدمات اورژانس است.
همزمان با روی کار آمدن دولت چهاردهم که پرستاران اعتراضات و صنفی و معیشتی خود را مطرح کردند پرسنل اورژانس نیز چندین بار با برگزاری تجمعهایی سعی در رساندن صدای خود به گوش مسئولان داشتند. صدایی که حکایت از ساعتهای طولانی خدمت، دستمزد اندک و کمبود تجهیزات و پرسنل داشت.
از کمبود آمبولانس تا کمبود پرسنل در اورژانس
بر اساس آمارهای رسمی به طور میانگین در کشورهای اروپایی به ازای هر 16 هزار و 500 نفر یک آمبولانس وجود دارد اما در کلان شهری مانند تهران به ازای هر 112 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد. البته این در شرایطی است که هیچ کدام از آمبولانسهای پایتخت به دلیل مناسبتهای متعدد به شهرهای دیگر فرستانده نشده باشند. از سوی دیگر کمبود نیروی ماهر در اورژانس کشور نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
یک ساعت انتظار برای رسیدن آمبولانس
از وقتی موتورلانسها به ناوگان اورژانس اضافه شدهاند، بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور وظیفه اصلی موتورلانسها در اورژانس، حضور سریع و به موقع نیروهای مجرب اورژانس در کنار بیمار یا مصدوم در کوتاهترین زمان ممکن، بهخصوص در ترافیک شهری، و انجام اقدامات درمانی اولیه و احیا تا زمان رسیدن آمبولانس است. این موتورها با مانورپذیری بالا در معابر تنگ و شلوغ، به عنوان پیشقراول اعزام شده و امکان ارائه خدمات اورژانس اولیه را قبل از رسیدن آمبولانس فراهم میکنند، که باعث کاهش قابل توجه زمان رسیدن نیروهای درمانی و افزایش شانس بهبود بیمار میشود.
اما مشکل از آنجایی شروع میشود که نیروی اعزام شده با موتورلانس تشخیص میدهد فرد بیمار یا مصدوم نیازمند آمبولانس است. در این شرایط او در سامانهای که به این منظور طراحی شده درخواست آمبولانس را ثبت میکند و از سوی دیگر زمان نامشخصی طول میکشد تا آمبولانس این درخواست را قبول کند و بعد از آن فرآیند رسیدن آمبولانس هم مدت زمان دیگری را به خود اختصاص میدهد و به این ترتیب گاهی تا یک ساعت هم فرد بیمار یا مصدوم باید منتظر رسیدن آمبولانس باقی بماند.
کمبود 5 هزار دستگاه آمبولانس اورژانس در کشور
در روزهای گذشته رئیس سازمان اورژانس کشور از تلاش گسترده برای نوسازی ناوگان فرسوده آمبولانس خبر داد و گفت: تا سال آینده 1500 آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور افزوده میشود.
جعفر میعادفر با بیان اینکه نزدیک به 3 هزار دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد که باید از ناوگان اورژانس خارج شود، افزود: «از سال گذشته تاکنون حدود 70 تا 80 دستگاه آمبولانس توسط خیرین در سراسر کشور تأمین و وارد چرخه خدماترسانی شدهاند که کمک بزرگی برای اورژانس کشور بوده است.» این اظهارات در حالی مطرح می شود که طبق برآوردهای انجام شده از سوی وزارت بهداشت کشور با کمبود حداقل 5 هزار دستگاه آمبولانس مواجه است.
کمبود شمار آمبولانسها و کهنگی بخش بزرگی از ناوگان موجود دو بحران اورژانس پیشبیمارستانی است
یکی از کارشناسان اورژانس در این باره به تجارتنیوز میگوید: اورژانس پیشبیمارستانی با دو بحران همزمان دست و پنجه نرم میکند، یکی کمبود شمار آمبولانسها و دیگری کهنگی بخش بزرگی از ناوگان موجود. در واقع هزاران دستگاه از آمبولانسهای کشور بالای 15 سال عمر دارند و مستهلکاند؛ وضعی که زمان رسیدن بر بالین بیمار را طولانیتر و هزینهها را سنگینتر کرده است.
این کارشناس که خود را مجید معرفی میکند، در ادامه اظهار میدارد: در حال حاضر کشور ما با جمعیت بالای 90 میلیون تنها نزدیک به 6 هزار آمبولانس دارد که نزدیک به 3 هزار آمبولانس بالای 15 سال عمر دارند. از سوی دیگر مسئولان از قراردادهایی برای خرید 500 تا 625 دستگاه آمبولانس جدید خبر میدهند در حالی که حجم نیاز انباشته بخش اورژانس به مراتب بیشتر از آمارهایی است که اعلام میشود.
آمارهای رسمی موجود آمبولانس در کلانشهر تهران 560 دستگاه است / تهران حداقل به 900 دستگاه آمبولانس نیاز دارد / 470 دستگاه مستهلک است / در حال حاضر 260 دستگاه موتورلانس در تهران وجود دارد البته حداقل تعداد مورد نیاز 500 دستگاه است
مجید در بخش دیگری از اظهارات خود می گوید: بر اساس آمارهای رسمی موجود آمبولانس در کلانشهر تهران 560 دستگاه است در حالی که این شهر حداقل به 900 دستگاه آمبولانس نیاز دارد و اما نکته قابل توجه این است که درصد بالایی از این 560 دستگاه هم مستهلک هستند. عددی نزدیک به 470 دستگاه.
او درباره تعداد موتورلانسهای موجود در تهران نیز اظهار میدارد: در حال حاضر 260 دستگاه موتورلانس در تهران وجود دارد البته حداقل تعداد مورد نیاز 500 دستگاه است.
اورژانس تهران در حال حاضر با کمبود یک هزار و 800 نیرو مواجه است
مجید میافزاید: بر اساس آمارهای رسمی سازمان اورژانس تهران، این نهاد در حال حاضر با کمبود یک هزار و 800 نیرو مواجه است. مسالهای که مستقیم بر تعداد پایگاههای فعال، شیفتها و توان پوشش همزمان مأموریتها اثر میگذارد.
او ادامه میدهد: بر اساس آمارهای رسمی تهران حدود 210 پایگاه اورژانس دارد و روزانه صدها مأموریت انجام میدهد؛ اما وقتی بخش زیادی از خودروها بهدلیل فرسودگی در تعمیرگاه هستند یا با ظرفیت کمتر کار میکنند، فشار روی واحدهای باقیمانده چند برابر میشود و طبیعی است که زمان رسیدن تا بالین بیمار افزایش یابد.
فرسودگی ناوگان اورژانس فقط یک مشکل «تجهیزاتی» نیست
این کارشناس اورژانس میگوید: در اورژانس، هر دقیقه اهمیت دارد؛ بهویژه در ایست قلبی، سکته مغزی و تروما. کهنه بودن خودروها بهطور غیرمستقیم زمان رسیدن را بالا میبرد. همچنین کمبود نیرو در کنار مأموریتهای پرتعداد و افزایش تنشها، به فرسودگی شغلی میانجامد و خود باعث چرخش نیروی انسانی و کاهش کیفیت خدمات میشود.
او میافزاید: در حال حاضر تنها 300 آمبولانس در شهر تهران فعالیت میکنند. در زمان اربعین تعداد قابل توجهی از آمبولانسها به شهرهای مرزی فرستاده شدند و در حال حاضر نیز بخش دیگری از آمبولانسها به شهر مشهد فرستاده شدهاند. در واقع مشکل کمبود آمبولانس در کل کشور وجود دارد و هیچ شهری به تنهایی جوابگوی نیازهای خود نیست.




