دومین نمایشگاه گوهر سنگها در تهران افتتاح شد / سهم ناچیز ایران از بازار میلیاردی گوهر سنگها
دومین نمایشگاه گوهر سنگها، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته آغاز به کار کرد. فعالان این حوزه از بیتوجهی به ذخایر ارزشمند داخلی، سهم تنها یک صدم درصدی ایران از بازار جهانی و ادامه خامفروشی در معادن انتقاد کردند. در این نمایشگاه که با حضور ۸۰ شرکت برگزار میشود، بر لزوم سرمایهگذاری در فرآوری، استفاده از ظرفیت جوانان و تبدیل ایران به مرکز تراش و صادرات گوهرسنگ منطقه تأکید شد.
به گزارش تجارت نیوز، دومین نمایشگاه بینالمللی گوهرسنگ ها، ماشینآلات، تجهیزات و صنایع وابسته امروز (۶ شهریور ماه) با حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، محمد آقاجانلو مدیرعامل ایمیدرو، شیخ معاون صنایع عمومی وزیر صمت، بیکزاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران، بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و جمعی از فعالان، کارشناسان و نمایندگان نهادهای مرتبط در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با هدف معرفی زنجیره کامل صنعت گوهرسنگ از معدن تا بازار برگزار میشود.
این رویداد که تا ۹ شهریور ماه در محل سالن ۵ نمایشگاه بین المللی تهران با حضور بیش از ۶۰ شرکت داخلی و همراهی ۲۷ استان کشور برگزار خواهد شد در حالی افتتاح شد که مجموعه ای متنوع از فعالان حوزه گوهرسنگ از معدن تا بازار در آن گرد هم آمده اند.
در این نمایشگاه علاوه بر ارائه انواع گوهرسنگ ها، سنگ های راف، گوهرسنگ های مصنوعی و مصنوعات ساخته شده، ماشین آلات و ابزارهای تخصصی، شرکت های دانش بنیان، مراکز آموزشی و پژوهشی و آزمایشگاه های تخصصی نیز حضور دارند.
پایان خامفروشی گوهر سنگ ها؛ آغاز ارزشآفرینی در معادن
در حاشیه این رویداد، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: این نمایشگاه یک رویداد تخصصی و فوقتخصصی در حوزه معدن است که با هدف نمایش زنجیره کامل ارزش افزوده برگزار میشود.
وی با اشاره به اهمیت قرن بیست و یکم به عنوان قرن انقلاب در حوزههای مختلف اظهار کرد: توسعه زنجیره ارزش افزوده در بخش معدن میتواند موتور تحول اقتصادی کشور باشد. نمونهای از این ظرفیتها را معدن مس شهربابک است که با فرآوری ذخایر آن ارزش افزوده چشمگیری ایجاد شده است.
او خامفروشی را مانع اصلی ارزشآفرینی معرفی کرد و تشریح کرد: معادن باید مانند گوهرسنگها پس از فرآوری به محصولاتی با ارزش واقعی تبدیل شوند. همچین رویدادهایی میتواند به مرکزی برای معرفی، عرضه و حتی صادرات مستقیم محصولات معدنی بدل شود. سرمایهگذاری در ارزش افزوده و استفاده از نیروهای خلاق بهویژه جوانان و استارتاپها، شرط اصلی ورود به بازارهای جهانی است.
حضور ۸۰ شرکت در دومین دوره نمایشگاه گوهر سنگ ها
محمود بندرچی رئیس هیأتمدیره شرکت رستاک بادویژن، درباره جزئیات نمایشگاه گوهر سنگ گفت: دومین دوره نمایشگاه تخصصی گوهرسنگها با حضور حدود ۸۰ شرکت در شرایط دشوار اقتصادی برگزار شده است.
وی با تأکید بر اینکه این نمایشگاه از معدن تا جواهر را پوشش میدهد اظهار کرد: این رویداد در نوع خود در منطقه بینظیر است و باید در سالهای آینده با ابعاد گستردهتری ادامه یابد.
او با یادآوری ظرفیتهای داخلی همچون فیروزه نیشابور و شهربابک، گارنت سبز کرمان و عقیق افزود بخشی از گوهرسنگها نیز از کشورهایی مانند افغانستان، روسیه، آمریکا و لهستان وارد میشوند. صنعت گوهرسنگ دارای گردش مالی بسیار بالا در جهان است و سهم ایران از این بازار تنها حدود یک صدم درصد است.




