میرزامحمدی: چیزی که امروزه در سینمای ایران فراموش شده است موضوع اتمسفر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «بازی‌خونی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه کنندگی سعید پروینی در اولین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «بازی خونی» با حضور حسین میرزا محمدی کارگردان، سعید پروینی تهیه کننده، مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده، لیندا کیانی، پیام احمدی‌نیا، ارسطو خوش‌رزم، سارا حاتمی، شادی مختاری، کیسان دیباج، عصر امروز ۱۲ بهمن، با اجرای اکبر نبوی در برج میلاد برگزار شد.

درام تاریخی، ترکیبی از تخیل و مستندات

مسعود هاشمی‌نژاد در ابتدای نشست در پاسخ به پرسشی در مورد میزان مستند بودن روایت فیلمنامه اثر، گفت: الزاما در یک درام تاریخی، همانطور که از اسمش پیداست ابتدا درام شکل می‌گیرد و سپس مستندات تاریخی، قطعا در ابتدا تخیل صورت گرفته است و پس از آن به مستندات پرداخته شده است.

قابل حدس بودن روایت، چالش یا امتیاز؟

هاشمی نژاد در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد قابل حدس بودن روایت این فیلم، عنوان کرد: به نظرم که این اثر در روایت چندان هم قابل حدس نیست، اما در بسیاری از آثار بزرگ دنیا، نقطه آغاز و پایان روایت مشخص است و مهم بستری است که میان این ۲ نقطه اتفاق می‌افتد.

منابع پژوهشی «بازی خونی» چه بود؟

کارگردان فیلم «بازی خونی» در مورد منابع پژوهشی مورد استفاده در کارگردانی این فیلم، افزود: چند مستند در مورد این واقعه وجود دارد که من این مستندات را چندبار دیده‌ام، در دکوپاژ و میزانسن از چندین عکسی که از این واقعه موجود بود، بهره گرفتم و در بحث فیلمنامه نیز از تعدادی منابع مکتوب و شفاهی نیز استفاده کردم.

از «کت چرمی» تا «بازی خونی»؛ تغییر سبک یا تجربه‌ای جدید؟

حسین میرزامحمدی در پاسخ به پرسشی در باب تغییر سبک کاری از فیلم سینمایی «کت چرمی» به «بازی خونی»، عنوان کرد: پیش از هرچیزی عذرخواهم بابت مشکلات تصویر و صدایی که در برج میلاد وجود دارد که وظیفه نابودی فیلم‌ها در نخستین اکران را به عهده‌دارند. به نظرم نقاط مشترکی میان «کت چرمی» و «بازی خونی» وجود دارد و تجربه کردن ژانرها برای من اتفاق جذابی است.

ابتدا میزانسن سپس دکوپاژ

وی در مورد سیر تولید «بازی خونی» عنوان کرد: در فیلمبرداری این فیلم ما متمرکز در شهرهای استان گلستان بودیم. در دکوپاژ سعی کردم که بر اساس میزانسن دکوپاژ ها را شکل دهم و جا دارد از علی برازنده مدیر فیلمبرداری این فیلم تشکر کنم که همه‌جانبه همراه من بود.

میرزامحمدی در مورد اتمسفر «بازی خونی»، تأکید کرد: چیزی که امروزه در سینمای ایران فراموش شده است موضوع اتمسفر است که در عمده آثار وجود ندارد، در این فیلم به وسیله موسیقی و مهندسی صدا سعی کردیم که برای مخاطب اتمسفر خلق کنیم.

بودجه پایین‌تر از دیگر فیلم‌های پرهزینه

سعید پروینی در مورد بودجه فیلم، گفت: درمورد هزینه فیلم می‌توانم بگویم که از آثار بیگ پروداکشن سال‌ گذشته بسیار ارزان‌تر ساخته شده است باتوجه به این موضوع که فیلم «بازی خونی» در ۷۴ جلسه فیلمبرداری و تولید شده است و ۳ ماه در استان گلستان مستقر بودیم.

اهمیت گروه در کاستن از چالش‌ها

در ادامه شادی مختاری درباره سیر رسیدن به نفش، گفت: بازی در یک درام تاریخی برای من همیشه جذاب بوده است، من از آقای پروینی بسیار ممنونم که مجدداً پس از همکاری‌های پیشین به من اعتماد کردند، با همدلی و همراهی گروه این فیلم، چالش‌های رسیدن به نقش برایم کاسته شد.

«بازی خونی» جزوه نخستین مراجع واقعه آمل

ارسطو خوش‌رزم در ادامه نشست از تفاوت‌های این نقش با نقش‌های پیشین گفت و عنوان کرد: زمانی که من این فیلم را قبول کردم، متوجه شدم که اطلاعات در مورد واقعه آمل بسیار کم و محدود است، و به نظرم فیلم «بازی خونی» به عنوان یکی اولین مراجع در مورد این واقعه، تولید شده است و از این بابت این حضور برایم ارزشمند بود.

چالش‌های ایفای نقش در یک درام تاریخی

سارا حاتمی در پاسخ به پرسشی در باب تفاوت‌ این نقش با نقش‌های پیشین، اظهار کرد: این نقش برای من یکی از چالش برانگیزترین آثار کارنامه هنری‌ام است و به طور کلی از چالش استقبال می‌کنم و برایم جالب توجه است.

کیسان دیباج نیز در پاسخ به پرسش قبلی، گفت: متن و کارگردانی خوبی که در این اثر اتفاق افتاده است، سبب شده است که با تجربه‌های پیشین متفاوت شود.

پیام احمدی‌نیا هم در مورد ویژگی‌های نقش خود، عنوان کرد: زیر نقش این شخصیت در فیلم برای من بسیار جالب توجه بود که عملکردی چند وجه‌ای دارد و در گام نخست قطعا فیلمنامه و در گام بعدی کارگردانی در آن قطعا بسیار موثر بوده است.

مطالب مفید