ریزپلاستیک‌ها چند درصد مغز ما را اشغال کرده‌اند؟

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه نیومکزیکو در آلبوکرکی انجام شد، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از کالبد شکافی مغز انسان در اوایل سال 2024 نشان داد که میزان میکروپلاستیک در مغز در مقایسه با نمونه‌های گرفته شده در 8 سال قبل، در سال 2016، حدود 50 درصد افزایش یافته است

به گزارش سرگرمی روز، این مطالعه که در مرحله پیش از انتشار قرار دارد و هنوز توسط منابع علمی موثق تایید نشده است، نشان می دهد که مغز نسبت به سایر اندام هایی که کالبد شکافی شده اند مانند کلیه و 7 تا 30 درصد میکروپلاستیک بیشتری دارد. کبد .

میکروپلاستیک ها ذرات پلاستیکی بزرگتر از پنج میلی متر هستند، در حالی که نانوپلاستیک ها ذرات کوچکتر از یک نانومتر هستند.

محققان بر این باورند که میکروپلاستیک به این قسمت از بدن جذب می شود و به دلیل حجم زیاد چربی در مغز در آنجا تجمع می یابد. به خصوص که مغز چربی زیادی دارد که میکروپلاستیک ها را جذب می کند. نانوپلاستیک آنقدر کوچک است که می تواند از طریق جریان خون وارد مغز شود. به نظر می رسد محتوای چربی مغز این ذرات را بیشتر از سایر قسمت های بدن جذب می کند و در نتیجه غلظت پلاستیک را در بافت مغز افزایش می دهد.

چرا میکروپلاستیک مهم است؟

تحقیقات و شواهد قبلی نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها می‌توانند وارد مغز و سایر قسمت‌های بدن شوند، اما اثرات سلامتی کامل آنها هنوز مشخص نیست و مشخص نیست که آیا خود پلاستیک مشکل دارد یا ممکن است مشکلات ناشی از چه مواد شیمیایی باشد. آیا پلاستیک می تواند به بدن منتقل شود؟

برخی شواهد از مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های مغزی و عصبی مانند زوال عقل را افزایش دهد و احتمال بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی را افزایش دهد.

از آنجایی که اجتناب کامل از پلاستیک غیرممکن است، حداقل می توانید قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها را کاهش دهید. برای این کار استفاده از ظروف پلاستیکی را محدود کنید، از نوشیدن آب در بطری های پلاستیکی خودداری کنید و غذا را در ظروف پلاستیکی گرم نکنید.

علاوه بر این، جایگزینی مواد غذایی تازه با غذاهای بسته بندی شده و همچنین محدود کردن مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا که در معرض آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ها هستند و انتخاب محصولات آرایشی بدون پلاستیک می تواند به کاهش خطر کمک کند.

مطالب مفید