هوش مصنوعی سرمایه‌گذاران را ثروتمند خواهد کرد؟

استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در حال حاضر در کانون توجه سرمایه‌های مخاطره‌آمیز (VC) هستند و امسال برخی از بزرگترین روندهای سرمایه‌گذاری در بخش ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌هایی با تمرکز قوی بر هوش مصنوعی هدایت شده‌اند. این استارت‌آپ‌ها تاکنون بودجه قابل توجهی جذب کرده‌اند و حتی در مراحل اولیه خود به ارزش میلیاردی رسیده‌اند.

به گزارش سرگرمی روز، در سال‌های اخیر اصطلاح سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذار خطرپذیر بسیار رایج شده است و بسیاری از استارت‌آپ‌ها برای جذب سرمایه‌های خطرپذیر به سراغ سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌روند و ایده‌ها، برنامه‌ها، دستاوردها و آنچه دارند به خاطر رویای بزرگ شدن خود به اشتراک می‌گذارند. چنین سرمایه گذارانی را معرفی می کنند.

استارت آپ های اخیر هوش مصنوعی با سرمایه گذاری های بزرگ

یک مثال قابل توجه در این زمینه، Story Protocol است، یک شبکه بلاک چین لایه 1 که توسط PIP Labs ایجاد شده و هدف آن توکن کردن حقوق مالکیت معنوی است. آزمایشگاه PIP اخیراً یک دور سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری سری B به رهبری a16 zcrypto را تکمیل کرد و ارزش آن را به 2.25 میلیارد دلار افزایش داد.

به طور مشابه، Sahara Labs که پلتفرم غیرمتمرکز هوش مصنوعی Sahara را توسعه داد، سرمایه گذاری 37 میلیون دلاری را در یک دور استراتژیک به رهبری Pentra Capital (یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر آمریکایی) و Polychain Capital (یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر آمریکایی متمرکز بر بلاک چین) دریافت کرد. یکی دیگر از سرمایه گذاری های قابل توجه Sentient بود که توسط Sandeep Nilwal از Paligan تأسیس شد که ماه گذشته با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری خبرساز شد.

تقاطع شگفت انگیز هوش مصنوعی و بلاک چین

افزایش علاقه و سرمایه گذاری این سوال مهم را مطرح می کند که چه چیزی باعث ایجاد هیجان در مورد استارتاپ های هوش مصنوعی در فضای ارزهای دیجیتال می شود؟ به گفته بسیاری از سرمایه گذاران خطرپذیر، پاسخ در همگرایی دو تا از تحول آفرین ترین فناوری های زمان ما نهفته است: هوش مصنوعی و بلاک چین.

جید برید، بنیانگذار Breed VC، گفت که او دیوانگی کنونی را بخشی از یک چرخه تبلیغاتی استاندارد می داند که در آن سرمایه قابل توجهی به سرعت جریان می یابد، حتی اگر نوآوری واقعی هنوز فاصله زیادی داشته باشد.

Rajiv Patel O’Connor، مدیر Framework Ventures، تاکید کرد که هم هوش مصنوعی و هم ارزهای دیجیتال در حال حاضر مهم هستند و ترکیب این دو عامل اصلی هیجان فعلی است.

تام اشمیت از Dragonfly Capital به آگاهی روزافزون از جنبه‌های منفی اتکا به شرکت‌های متمرکز و منبع بسته برای مدل‌های هوش مصنوعی اشاره کرد و تأکید کرد که ابزارهای غیرمتمرکز راه‌حلی بالقوه ارائه می‌دهند، مشابه اینکه بیت‌کوین یک ارز بدون مجوز و بدون مرز را ارائه می‌کند.

نگرانی ها

با وجود خوش بینی ها، نگرانی های جدی وجود دارد. اریک ژانگ، مدیر عامل Nomed Capital و مدیرعامل سابق بایننس، هشدار داد که بسیاری از این استارت آپ ها احتمالاً شکست خواهند خورد. ژانگ خاطرنشان کرد که بسیاری از پروژه‌ها بدون تخصص لازم یا پیشنهاد ارزش مشخص توسعه یافته‌اند و منجر به شبکه‌ها و اکوسیستم‌های بلاک چین غیرواقعی می‌شوند که در آن وعده‌ها محقق نمی‌شوند.

اشمیت نگرانی‌های ژانگ را تکرار کرد و تاکید کرد که بسیاری از پروژه‌های هوش مصنوعی در این زمینه به شدت بر تمرکززدایی تکیه می‌کنند، بدون اینکه مزایای ملموسی به همراه داشته باشند که دستورالعملی برای موفقیت ندارند.

جک پلاتز، بنیانگذار Hypersphere Ventures نیز با ابراز تردید، این سوال را مطرح کرد که آیا برنامه های کاربردی هوش مصنوعی خاص مانند یادگیری تقویتی و استنتاج واقعاً برای فضای وب 3 مناسب هستند یا خیر.

پاتل اوکانر چالش دستیابی به تناسب بازار محصول و ایجاد راه حل های مقیاس پذیر را برجسته کرد، اما همچنان هجوم استعدادها در فضای هوش مصنوعی رمزنگاری را نشانه مثبتی می داند.

مت استیونسون از پنترا کاپیتال بر اهمیت تفکر در مبانی بخش رمزنگاری هوش مصنوعی تاکید کرد و نسبت به استفاده مجدد از ایده های قدیمی بدون نوآوری واقعی هشدار داد.

مطالب مفید