7 راهنما برای شناسایی قارچ‌های باکیفیت و عالی!

برای تشخیص قارچ باکیفیت راهکارهای مختلفی وجود دارد. توجه به ظاهر، رنگ و بافت قارچ در زمان خرید به شما کمک می‌کند تا قارچ سالم‌تر و بهتری را تهیه کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با راهنمای خرید قارچ باکیفیت به طور کامل آشنا شوید.

نکاتی که باید برای خرید قارچ باکیفیت بدانید

قارچ یکی از سالم‌ترین مواد غذایی سرشار از پروتئین و مواد مغذی مختلف است که به خاطر طعم لذیذ و بافت متمایزی که نسبت به دیگر سبزیجات دارد، بسیار محبوب است. توجه به سالم بودن و تازه بودن قارچ در زمان خرید، اهمیت زیادی بر کیفیت آن دارد.

اما چطور قارچ‌های باکیفیت را شناسایی کنیم؟ در ادامه این بخش به نکاتی مهم به عنوان راهنمای خرید قارچ باکیفیت اشاره شده است.

۱- قارچ را از فروشگاه‌های معتبر قارچ بخرید

بهتر است بدانید که پرورش دادن قارچ امروزه به گونه‌ای شده است که بسیاری از افراد در مراکز کوچک و بدون اطلاعات دقیق نیز این کار را انجام می‌دهند و برای جلوگیری از ایجاد آفات و آسیب به قارچ از حجم زیادی از انواع سموم و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.

برای خرید قارچ بهتر است آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید یا از قارچ‌های بسته بندی که دارای مجوز بهداشت هستند، استفاده کنید.

۲- در زمان خرید قارچ به سفید بودن آن دقت کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید قارچ باکیفیت به آن توجه داشته باشید، سفید و بدون لک بودن سطح قارچ است. زمانی که سطح قارچی که خریداری می‌کنید، سفید، سالم و بدون لک و بریدگی باشد، یعنی آن قارچ کاملا سالم و تازه است.

توجه داشته باشید که وجود کمپوست یا آفت روی قارچ نشانه خراب یا کهنه بودن آن نیست، اما این قارچ‌ها ممکن نیاز به شستشو و ضدعفونی بیشتری دارند و باید به طور کامل تمام این تیرگی‌ها از روی قارچ‌ها پاک شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی قارچ با سبزیجات

۳- دقت کنید که کلاهک به پایه قارچ چسبیده باشد

نکته دیگری که باید در زمان خرید قارچ به آن دقت کنید، چسبیدن کلاهک قارچ به پایه آن است. در واقع زمانی که فضای بین کلاهک و پایه قارچ باز باشد، قارچ در معرض هوا قرار می‌گیرد و خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهد. به علاوه باز بودن فاصله کلاهک قارچ و پایه آن نشان دهنده کهنه بودن قارچ است.

۴- به رنگ تیغه‌های داخلی قارچ توجه کنید

قبل از خرید قارچ حتما رنگ تیغه‌ها یا همان هاگ‌های زیر کلاهک قارچ را به دقت بررسی کنید. هر چقدر رنگ این تیغه‌ها تیره‌تر باشد، یعنی قارچ کهنه‌تر است. قارچ تازه معمولا تیغه‌ای صورتی و روشن دارد و با قرار گرفتن در معرض هوا تیره می‌شود.

۵- به وزن قارچ‌ها دقت کنید

قارچ‌های تازه و باکیفیت معمولا وزن بیشتری نسبت به قارچ‌های کهنه دارند. در واقع هر چقدر قارچ سبک‌تر باشد، یعنی توخالی و کهنه‌تر است. یک قارچ+ تازه بافت فنری و کمی سنگین‌تری نسبت به قارچ‌های اسفنجی بی‌کیفیت دارد. معمولا با گرفتن قارچ در دست‌ و فشار دادن آن به مقدار کم، متوجه بافت قارچ خواهید شد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه قارچ با مرغ؛ غذایی خاص و خوشمزه

۶- به بوی قارچ توجه کنید

در زمان خرید قارچ حتما به بوی آن توجه کنید. بوی قارچ باکیفیت و سالم، شیرین و خاکی است. این مو به هیچ عنوان تند و زننده نیست و نشانه تازگی قارچ است. اما زمانی که قارچ کهنه می‌شود بوی آن ترش و شبیه به ماهی می‌شود که بسیار زننده و بدبو است.

۷- قارچ‌هایی با اندازه مناسب را خریداری کنید

هر چند کوچک یا بزرگ بودن قارچ ملاک خوبی برای تعیین کیفیت آن نیست، اما در زمان خرید قارچ بهتر است به دنبال قارچ‌هایی باشید که کلاهک بزرگ و ساقه کوچک‌تری دارند. به طور کلی کلاهک قارچ مزه بهتری دارد و بافت آن نرم‌تر است، در حالی که ساقه قارچ بافت کمی سفتی دارد.

به علاوه بیشترین خاصیت قارچ زیر کلاهک آن نهفته است و از همین رو خواص قارچ هایی که کلاهک بزرگ تری دارند، بیشتر است.

به علاوه در اکثر مواقع قارچ‌هایی که اندازه آن‌ها متوسط است، کاربردی‌تر هستند، بنابراین در زمان خرید قارچ بهتر است به سراغ قارچ‌هایی که اندازه متوسطی دارند بروید.

در این مقاله به ۷ نکته مهم به عنوان راهنمای خرید قارچ باکیفیت اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در زمان خرید قارچ باید به ظاهر، وزن، رنگ و بافت قارچ توجه ویژه داشته باشید. هر چقدر قارچی که تهیه می‌کنید، تازه‌تر و باکیفیت‌تر باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید